יישובים רבים נפגעו בגל השריפות שפוקד את הארץ כבר מספר ימים, בעוד לוחמי האש נאבקים להשתלט על הלהבות. בחיפה בלבד נהרסו יותר מ-500 דירות מגורים באופן מוחלט, ובתים רבים נוספים נפגעו באופן חלקי. אך לא מדובר רק על העיר הגדולה בצפון - ביישובים רבים אחרים בכל רחבי הארץ נגרם נזק של ממש לבתים, לרכבים ולרכוש האזרחים, ובין היתר בלטרון, בעתלית, בנטף וביישובים אחרים בהרי ירושלים, ביישובי הגליל, בדולב, בזיכרון יעקב, בנשר וביישובים נוספים.


עשרות חשודים כבר נעצרו בחשד שגרמו להצתות מכוונות, ובעקבות ההשערה שמקרי דליקות רבים מקורם בהצתות, הכריז שר האוצר משה כחלון כי האזרחים שנפגעו יזכו למענה מיידי מצד המדינה, אשר באמצעות קרן מס רכוש תדאג לפצות ולתקן את הנזקים.


מדובר בהיקף נזקים שלא היה כדוגמתו בתולדות ישראל, וככל הנראה יחלפו עוד מספר ימים לכל הפחות עד שיתברר מלוא היקף הנזק. כמו כן, ודאי יחלפו ימים רבים עד שייקבע אילו דליקות נגרמו בעקבות פעילות חבלנית, ובאילו מקרים מדובר היה ברשלנות. איך ניתן לדעת מי זכאי לפיצויים מהמדינה, ומי יפצה את התושבים אם בסופו של דבר המדינה לא תכריז על אירועי הימים האחרונים כפעילות טרור?


הדירה, הרכב או העסק נפגעו כתוצאה מהצתה? קרן מס רכוש תשלם פיצויים


אותם תושבים אשר רכושם נפגע עקב מה שיוכרז כאירוע פח"ע, כלומר פעילות טרור, יהיו זכאים לפיצויים על מלוא הנזק שנגרם להם, לרבות אובדן ימי עבודה, הפסדי רווחים ותיקון הנזקים. עם זאת, בגין נזקי שריפה שמקורם אינו בפעילות חבלנית, יוכלו הניזוקים לקבל פיצויים רק בהתאם לפוליסות הביטוח שרכשו. ללא פוליסת ביטוח מתאימה, עלולים להיוותר תושבים שלא יקבלו פיצוי משום גורם, אלא אם כן יוחלט אחרת על ידי הממשלה.


מערכת הביטחון, המשטרה, מכבי האש והשב"כ הם אלו שיכריעו בסופו של דבר אם מדובר באירוע פח"ע, אם כי גם הממשלה מוסמכת להכריז על גל השריפות כעל פעילות חבלנית ולדאוג לפצות את הניזוקים בהתאם. סביר להניח שרק חלק מהדליקות יוכרזו כאירוע טרור, ואילו חלק מהן לא יזכו בפיצויים מטעם המדינה.


כיצד ייקבע סכום הפיצויים מקרן מס רכוש או מחברות הביטוח?


נזקי הרכוש אמורים להיבדק החל מהיום על ידי שמאים מטעם קרן מס רכוש, אשר יבחנו את הנזקים ללא קשר לשאלה האם לניזוקים יש פוליסת ביטוח פרטית המכסה נזקי שריפות או שהם לא מבוטחים. כאמור, אם לבסוף השריפות לא יוכרזו כפעילות טרור, חברות הביטוח הפרטיות הן אלו שיפצו את הנפגעים בהתאם לפוליסות שרכשו, כאשר סכום הפיצויים ייקבע לרוב על ידי שמאים מטעמן של חברות הביטוח.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת ביטוח


כך, מי שלא רכש פוליסת ביטוח הולמת ייאלץ לכסות את עלויות הנזקים מכיסו, אולם עדיין תהיה לו אפשרות להגיש תביעה על גרימת שריפה ברשלנות, כנגד כל מי שיואשם בכך שגרם לנזקים עקב רשלנות וגם כנגד העיריות והרשויות המקומיות, אשר מתוקף אחריותן עליהן לפעול ולנקוט את כל האמצעים שברשותן, הן לצורך מניעת השריפות מבעוד מועד על ידי דילול צמחייה וטיפול בענפים יבשים, והן כדי לחסל את מוקדי האש במהירות וביעילות האפשרית.

 

כמו כן, חשוב לדעת שאתמול נקבע בישיבת חירום של משרדי הממשלה כי כל אדם שביתו ניזוק באופן כזה שהוא אינו יכול לשוב אליו, זכאי לקבל פיצויים ראשוניים וחד פעמיים המיועדים לתקופת ההסתגלות, בסכום של 2,500 שקלים לנפש. כדי לקבל את פיצוי הראשוני יש לפנות לעיריות ולרשויות המקומיות.