כאשר נושה מעוניין לגבות את חובו במסגרת הליכי פשיטת רגל, הוא יכול לפנות לבית משפט ולהגיש בקשה למתן צו כינוס, אולם קודם לכן עליו להמציא התראת פשיטת רגל לחייב, שהיא הליך המזהיר את החייב ומאפשר לו לפעול טרם נפתחים נגדו ההליכים.

 

את הבקשה לפשיטת רגל, רשאי להגיש נושה שנפסק לטובתו פסק דין חלוט, וסכום החוב בסך של 86,532 שקלים ומעלה. הנושה יכול להגיש בקשה לכונס הרשמי, למתן צו כינוס לנכסי החייב, ולאחר קבלת אישור מהכונס הוא יכול לפנות בבקשה אל בית המשפט המחוזי, ולבקש להכריז על החייב כפושט רגל. במסגרת הליך פשיטת הרגל ייפרע החייב את חובותיו לנושה באופן חלקי, ולאחר מכן יינתן לו הפטר מחובותיו.

 

הליכי פשיטת רגל על פי בקשת הנושה, נפתחים בדרך כלל בבקשה להמציא לחייב התראה, המזהירה את החייב ומאפשרת לו לפעול לפני שמוגשת נגדו הבקשה. החייב נדרש לשלם את החוב, או להבטיח את החוב באמצעות מתן ערובה, או להתפשר על סכום החוב בכפוף להסכמת הנושה או אישור בית המשפט.

 

החייב נדרש לפעול בתוך שבעה ימים ממועד המצאת ההתראה, או בתוך פרק זמן שנקבע בצו בית המשפט שהתיר את ההמצאה. אי קיום הדרישות שמופיעות בהתראה מהווה מעשה פשיטת רגל המשמש כעילה להגשת בקשת פשיטת רגל נגד החייב. במידה והחייב אינו ממלא אחר הדרישות שמצוינות בהתראה, הנושה רשאי להגיש נגדו בקשת פשיטת רגל.

 

מהם התנאים לבקשת פשיטת רגל על ידי נושה?

 

כדי להמציא התראה, הנושה נדרש לעמוד בתנאים הבאים: החוב גבוה צריך להיות מעל- 86,532 שקלים, עליו להחזיק פסק דין או צו נגד חייב לתשלום סכום כסף קצוב, שיש לשלמו מיד או במועד קבוע בעתיד, או להחזיק שטר חליפין, שטר חוב או שיק שהוגשו לביצוע בהוצאה לפועל, והחייב לא הגיש התנגדות לביצוע השטר או שהתנגדותו נדחתה.

 

כאשר מדובר בבקשה המוגשת על ידי שני נושים ומעלה, סך כל החובות שהחייב חייב להם צריך להיות מעל- 86,532 שקלים. הנושה יכול להמציא התראה גם אם הוצאתו לפועל של פסק הדין, הצו או השטר לא עוכבה. כמו כן, החייב צריך לחיות בארץ, או שהוא גר בישראל או ניהל עסקים בארץ בעצמו או על ידי מורשה בשנה שקדמה להגשת הבקשה.

 

הנושה רשאי להמציא התראה כאשר התרחש מעשה פשיטת רגל באחד משלושת החודשים שקדמו להגשת הבקשה, והבקשה מסתמכת על מעשה פשיטת הרגל. מעשה פשיטת רגל בעקבות התראה יתקיים במקרה שהחייב לא הסדיר את חובו ולא הגיש התנגדות בפרק הזמן הנקוב, או במקרה שהחייב הגיש התנגדות אך ההתנגדות נדחתה והחוב לא שולם.

 

את הבקשה להמצאת התראה, הנושה נדרש להגיש לבית המשפט על גבי טופס בקשה להמצאה של התראת פשיטת רגל, בשני עותקים ובצירוף העתק של פסק הדין, הצו או השטר המקימים את החוב. הנושה נדרש להמציא את ההתראה לחייב, בתוך 30 ימים מיום שאישר בית המשפט את המצאתה.

 

יש לך שאלה?

פורום פשיטת רגל | חדלות פירעון ונתוני אשראי

 

בפני החייב עומדת האפשרות להגיש התנגדות להתראת פשיטת רגל, אם הוא שילם את מלוא החוב המופיע בהתראה, או אם ישנה מחלוקת על הסכום הנקוב, או שיש לחייב תביעה שכנגד הנושה, קיזוז או דרישה שכנגד.

 

את ההתנגדות להתראת פשיטת הרגל החייב נדרש להגיש לבית המשפט המחוזי שאליו הוגשה התראת פשיטת הרגל, בתוך שבעה ימים מיום שנמסרה לחייב, בצירוף קבלות על תשלום החוב, או מסמכים רלוונטיים למחלוקת על הסכום או לתביעה שכנגד.