בימים הקרובים ידון בית המשפט העליון בירושלים בבקשת רשות ערעור שהוגשה על ידי אב גרוש לשלושה ילדים, אשר חויב על ידי בית המשפט המחוזי לשלם מזונות ילדים לגרושתו, וזאת חרף העובדה שהוא חולק עם גרושתו שוויוניות מוחלטת בכל הנוגע לגידול ילדיהם, על כל המשתמע מכך.


השניים מקיימים הסדרי ראייה שווים, מנהלים משמורת משותפת ונושאים בכל מטלות ההורות שווה בשווה, לרבות הוצאות על ביגוד, הנעלה, קורת גג וכל מה שקשור בטיפול בילדים. כמו כן, גובה הכנסותיהם החודשיות של ההורים כמעט שווה, אם כי האישה מרוויחה יותר מהמבקש.


בקשת רשות הערעור הוגשה אל בית המשפט העליון כנגד חיוב האב במזונות הילדים, מטעמים משפטיים עם חשיבות ציבורית כבדת משקל כגון פגיעה בעקרון השוויון ובטובת הילדים, ובטענה שתוצאת פסק דינו של בית המשפט המחוזי אינה צודקת, אינה ערכית ותגרום לעיוות הדין. מה יחליט בית המשפט העליון? האם יש לגבות מזונות מהאב במקרה כזה?


חובת תשלום מזונות ילדים: מהי הפרשנות המשפטית לדין היהודי?


חובתו האבסולוטית של האב לשלם מזונות עבור ילדיו מבוססת על ההלכה היהודית, אשר רואה באבי המשפחה כגורם החייב בפרנסתה ובכלכלתה. המזונות מחולקים לשני סוגים, כאשר החובה לשלם מזונות הכרחיים כגון ביגוד, הנעלה, מזון וכדומה מוטלת על האב, ואילו מזונות מדין צדקה הכוללים בין היתר חוגים, חופשות ונסיעות מוטלים על שני ההורים, בהתאם להכנסותיהם.


בית המשפט העליון כבר פסק בעבר כי יש לחייב באופן שוויוני את שני ההורים במזונות מדין צדקה, בהתאם לגובה ההכנסה של כל אחד מהם. כמו כן, הסברה המשפטית היא כי חיוב המזונות מגיל שש הוא מדין צדקה.


במקרה הנדון כל שלושת הילדים הם מעל גיל שש, ואילו משכורתה של האישה גבוהה יותר מזו של המבקש. למרות זאת, לאור קביעת בית המשפט המחוזי ייוותר האב לאחר תשלום המזונות והמדור עם סכום שאינו מותיר לו אפשרות להתקיים ללא אוברדרפט קבוע.


בבקשת הערעור נטען כי יש להתחשב ברוח הזמנים ובעובדה שהיום לנשים יש רכוש בבעלותן, הן יוצאות לעבוד וזכאיות למחצית מהרכוש המשותף בהתאם להלכת השיתוף או חוק יחסי ממון. הן אף יכולות להשתכר טוב יותר מהגברים, בדיוק כפי שקורה בנסיבות מקרה זה. כמו כן, לשני ההורים אחריות הורית שווה וזמני שהות משותפים.


האם חיוב האב במזונות פוגע בעקרון השוויון?


במסגרת הבקשה להגשת הערעור, טען המבקש כי פסק דינו של בית המשפט המחוזי פוגע בעקרון השוויון, שהוא אחר מעקרונות היסוד במדינת ישראל, כמו גם בשוויון שצריך לחול על פי חוק בין מעמד האישה והגבר.


יתרה מכך, לטענת המבקש התוצאה היא עיוות הדין והצדק, היא אינה מידתית ואינה ערכית. טובת הילדים תיפגע באופן משמעותי בעקבות הפליית אביהם לרעה מבחינה כלכלית, ובעיקר כאשר הם שוהים מחצית מהזמן בביתו.

 

יש לך שאלה?

פורום חלוקת רכוש | איזון משאבים


בקשת רשות הערעור שהוגשה עוסקת בסוגיות משפטיות בנושאים עם חשיבות רבה לציבור הרחב ולמערכת המשפט, הקשורים בזכויות יסוד ובעקרונות מהותיים במשפט הישראלי. מה יחליט בית המשפט העליון?


לדברי עו"ד מאיה רוטנברג אשר מייצגת את המבקש בתיק: "אחרי שנים של שינויים חברתיים והתפתחויות חברתיות בדיני המשפחה ובתא המשפחתי כפי שאף באו לידי ביטוי בפסיקות שונות של בתי המשפט מן הראוי שבית המשפט העליון ייתן תוקף לאותו הזרם הזורם בדיני המזונות והמדבר על שוויון בין המינים בדיני המזונות, בוודאי כאשר מתקיימים זמני שהות שווים - משמורת משותפת - והכנסות זהות של הצדדים.


יש להגיע לשוויון מהותי בין הורים ולא להבדיל ביניהם מחמת המין זאת טובתם של הקטינים שיהיו להם שני בתים שווים ולא "בית עני" "בית עשיר".


משכך, ראוי ונכון יהא שבית המשפט העליון יפסוק שבנסיבות אלה האב לא יהיה חייב בתשלום מזונות לידי האם."


תיק מס' 2015