עיכוב הליכים בהוצאה לפועל משהה באופן זמני את כל ההגבלות שננקטו נגד חייב בתיק ומונע את המשכן, כמו: צו עיכוב יציאה מהארץ, עיקולים, צו מאסר, הגבלות על חשבון בנק ועוד. ניתן לעכב את הגבלות אך רק במקרים המפורטים בחוק ההוצאה לפועל, ולרשם אין סמכות בלתי מוגבלת לעכב הליכים.

 

את הבקשה לעיכוב הליכים רשאים להגיש החייב, הזוכה, צד שלישי הטוען שיש לו זכויות במקרקעין, וכל אדם שנפגע מהחלטת הרשם לגבי בעלות על מיטלטלין. את הבקשה יש להגיש בכתב, בשלושה העתקים: לבית המשפט, לרשם וללשכת ההוצאה לפועל. יש לפרט מהם הנימוקים המצדיקים את העיכוב, לצרף תצהיר המפרט את העובדות הרלוונטיות ולשלם אגרת בית משפט.

 

סנקציות הננקטות נגד חייב, כמו צו עיכוב יציאה, הגבלה על רישיון הנהיגה, הגבלה על חשבון בנק ועיקולים, עלולות לפגוע בו באופן מהותי. בקשה לעיכוב הליכים תתקבל אם החייב יוכיח כי עלול להיגרם לו נזק בגין דחייתה, שיהיה גדול יותר מהנזק שעלול להיגרם לזוכה אם ההליכים יעוכבו.

 

לדוגמה: כאשר אדם מתפרנס כנהג, הוא רשאי לבקש מהרשם לעכב את הליך ההגבלה על רישיון הנהיגה, כדי לאפשר לו להמשיך להתפרנס ובכך גם לפרוע את החוב. הרשם יכול להשהות את ההגבלה, אם הוטלה על החייב הגבלה נוספת, כמו הגבלת חשבון הבנק, אך אינו יכול לעכב כל ההליכים בתיק, אלא על פי המקרים הקבועים בחוק.

 

באילו מקרים רשאי הרשם לעכב הליכים?

 

חייב שהגיש באיחור התנגדות לביצוע שטר או התנגדות לתביעה על סכום קצוב, יכול להגיש בקשה לרשם לעיכוב הליכים, כדי להפסיק באופן זמני את כל ההליכים בתיק, עד לקבלת החלטת בית המשפט. חייב הנמצא במקביל גם בהליכי פשיטת רגל, עשוי לזכות בצו עיכוב הליכים במסגרת הליך פשיטת רגל, כאשר הצו מעכב את כל ההליכים שננקטו נגדו, כולל הליכי הוצאה לפועל.

 

חייב המגיש טענת פרעתי, רשאי במקביל להגיש בקשה לעיכוב הליכים בתיק שנפתח נגדו. הרשם יעכב את ההליכים רק אם ימצא טעמים מיוחדים לכך. הרשם או בית המשפט רשאים לעכב את ההליכים, אם אחד הצדדים בתיק – החייב או הזוכה, הגישו ערעור או בקשת רשות ערעור, על החלטה או צו של הרשם.

 

ניתן לעכב הליכים אם צד שלישי טוען שיש לו זכויות במקרקעין שאינם רשומים בטאבו, והמקרקעין עוקלו במסגרת הליכי הוצאה לפועל. במצב כזה רשאי הרשם לעכב את מכירת המקרקעין כדי לאפשר לצד שלישי לפנות לבית המשפט בעניין זכותו בנכסים. כמו כן, הרשם רשאי לעכב את ביצוע מכירת הנכסים במקרה שאדם כלשהו נפגע מהחלטתו לגבי בעלות על מיטלטלין שעוקלו.

 

יש לך שאלה?

פורום התנגדות לביצוע שטר - התנגדות בהוצאה לפועל

 

הליכי מימוש משכנתא על דירת מגורים יעוכבו באופן אוטומטי, אם החייב יודיע לרשם על רצונו למכור בעצמו את הדירה לצורך פירעון החוב לטובת הנושים, או במקרה שהרשם ימנה כונס נכסים לדירת החייב, והחייב יסדיר את תשלום החוב או מחצית ממנו, בתוך 90 ימים מהמועד שבו מונה כונס הנכסים, ובתנאי שיבטיח להסדיר את המחצית השנייה של החוב בתוך חצי שנה.