אתר שיתוף הסרטונים YouTube יצר מהפכה של ממש באינטרנט. אתר האינטרנט המאפשר לכל גולש רשום להעלות סרטונים, הופעות, הרצאות וכדומה ולשתף אותם עם גולשים אחרים, אשר יכולים מצדם להגיב ולדרג את הסרטונים, הפך לאתר הפופולרי השני בעולם עם מספר הצפיות הרב ביותר באינטרנט מיד לאחר גוגל.


מאחר שניתן להעלות ולשתף סרטונים בקלות רבה כל כך ועל ידי כל משתמש רשום, גולשים רבים מעלים קבצים ליוטיוב מבלי לחשוב פעמיים. אך פעמים רבות הם עושים זאת מבלי להיות מודעים לכך שייתכן כי עברו על חוק זכויות יוצרים, וכי העלו תוכן מקורי לאתר מבלי לקבל את אישורם של היוצרים המקוריים, אף על פי שמדובר ביצירה מוגנת.


למעשה, כל יצירה מקורית מוגנת באופן אוטומטי בזכויות יוצרים, השייכות כמובן לאדם שיצר את היצירה, בין שמדובר בציור, בסרטון, בתמונה, בלחן וכדומה. כדי להשתמש או לפרסם יצירה מקורית יש לקבל הסכמה מהיוצר, אחרת מדובר בהפרת זכויות יוצרים ובהעתקה.


בהתאם לחומרת ההפרה, מי שהעלה סרטון מקורי ללא הסכמה, כמו בכל מקרה אחר של הפרת זכויות יוצרים, חשוף לתביעה משפטית מצד היוצר שעלולה להסתיים בתשלום פיצויים ללא הוכחת נזק. מה מותר ומה אסור בכל הנגוע להעלאת סרטונים ביוטיוב, כיצד ניתן להגן על זכויות היוצרים ואיך ניתן להימנע מראש מהפרת זכויות יוצרים בסרטונים?


כיצד ניתן להעלות סרטונים ליוטיוב מבלי לוותר על זכויות היוצרים?


אנשים רבים חושבים כי עצם העלאת סרטון, קליפ, הרצאה או כל דבר אחר ליוטיוב בעצם מהווה ויתור של היוצר על זכויות היוצרים שלו בתוכן המקורי שהעלה. כלומר, שכל אדם רשאי להשתמש באופן חופשי בסרטונים שהועלו לאתר האינטרנט.


אולם מדובר במחשבה מוטעית. כדי לוותר על זכויות היוצרים, היוצר צריך לפרסם הודעה רשמית על כך ולפעול בהתאם לנהלים המוסדרים בחקיקה ובתקנון האתר. כל שימוש בסרטון מקורי אשר יוצרו לא ויתר על זכויות היוצרים שלו באופן רשמי ומוצהר, מהווה למעשה הפרת זכויות יוצרים.


מתי שימוש באתר יוטיוב מהווה עבירה על חוק זכויות יוצרים?


באתר עצמו מפורטים נהלים לגבי הפעולות שמותר ואסור לבצע במסגרתו. לפי התקנון המפורסם באתר, ניתן לצפות בכל התוכן המפורסם באופן חופשי ברשת אך אסור לבצע פעולות נוספות בתוכן המפורסם. כל יוצר שמעלה תוכן מקורי לאתר צריך להסכים לתקנון, אשר לפיו התוכן ייחשף לציבור בצורה חופשית, אך אין הדבר אומר שלא קיימות זכויות יוצרים על היצירה.


המשמעות היא כי אסור להוריד סרטונים מיוטיוב למחשב האישי או להקליט אותם מבלי לקבל את הסכמתו של בעל הזכויות. חשוב לזכור שכל הפרת זכויות מקימה עילה להגשת תביעה בהתאם לחוק זכויות יוצרים.


באופן עקרוני, מדיניות האתר אינה מתפשרת בנושא זה ובמקרה שבו מתעורר חשד על הפרת זכויות יוצרים, האתר יסיר את הסרטון המפר בצורה מיידית. בעלי הזכויות יכולים לפנות להנהלה ולדרוש את הסרת התוכן בכל מקרה שגילו שמישהו הפר את זכויותיו.


כדי להגן מראש על זכויות היוצרים שמעלים ליוטיוב, כדאי לציין במסגרתו כי מדובר ביצירה מוגנת וכי לא ניתן להשתמש בסרטון מבלי לקבל הסכמה מפורשת מבעל הזכויות. במקרה של הפרת הזכויות, ניתן לפנות ישירות את המפר ולדרוש להפסיק את השימוש המפר וכן פיצויים כספיים בגין ההפרה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות יוצרים במוזיקה ואמנות


אם ההפרה עדיין נמשכת, אפשר להגיש תביעה משפטית שיכולה לזכות את היוצר בפיצויים כספיים. כמו כן, בגין הפרת זכויות יוצרים שהתבצעה למטרות מסחריות, עלול המפר להישלח לכלא לתקופה מקסימלית של חמש שנים.