לאחרונה נחשף סיפורו של סטודנט לסיעוד אשר החל להגיע לבית החולים שיבא לאחר שפוטר מהעבודה, התחזה לרופא וטיפל בכ-300 מטופלים בחדר המיון בבית החולים ובחדרי טיפול שונים. במשך תקופה של חודש וחצי נהג להגיע אל בית החולים לבוש בחלוק רופאים ובסטטוסקופ, הציג עצמו כרופא עם שם בדוי, וביצע טיפולים כירורגיים ופולשניים במאות החולים, כגון החדרת עירויים ולקיחת דגימות דם.


הוא נעצר על ידי המשטרה ומיוחסות לו עבירות פליליות כגון התחזות לרופא, זיוף, קבלת דבר במרמה וכן התחזות לעובד ציבור.


באילו נסיבות התחזות לאדם אחר או לבעל מקצוע מסוים הופכת לעבירה פלילית? האם מותר להתחפש לרופא או חייל או שמדובר בעבירה על החוק? ואילו עונשים מוטלים על אדם שהתחזה למישהו אחר במטרה להונות או לקבל במרמה נכסים שאינם שייכים לו?


כיצד מוגדרת עבירת ההתחזות בחוק?


בחוק העונשין מוגדרות מספר עבירות הקשורות להתחזות לאדם אחר במטרה להונות או להשיג דבר מה במרמה. בין היתר אוסר החוק על הצגה עצמית כמישהו אחר וקובע עונש מאסר בפועל של עד שלוש שנים בגין עבירה זו. התחזות במשך תקופה ארוכה שיש לה השלכות מרחיקות לכת, למשל התחזות ליורש במטרה לקבל בירושה את הרכוש המיועד לו, מהווה עבירה חמורה אף יותר אשר הענישה בגינה יכולה להגיע גם לחמש שנות מאסר.


כמו כן אוסר החוק על שימוש שקרי בתעודות של בעלי מקצוע כגון רופא, שוטר, רואה חשבון, עורך דין, פסיכולוג, רואה חשבון וכדומה, על זיוף התעודות או על מכירתן לאנשים שאינם מורשים. בגין עבירה זו עונש המאסר עלול להגיע עד לשלוש שנים. מלבד זאת אוסר החוק על התחייבות רשמית בשמו של מישהו אחר, מבלי לקבל את אישורו המפורש לכך.


באילו מקרים יוגש כתב אישום בגין עבירת התחזות?


על פי החוק, התחזות לצורך קבלת דבר מה דומה במהותה לעבירת הונאה, מכיוון שהיא פוגעת בחופש הפעולה והבחירה של הקורבנות. כדי להאשים אדם בהתחזות כעבירה פלילית, צריכים להתקיים במעשיו מספר אלמנטים חשובים. הראשון שבהם הוא כי ההתחזות בוצעה מתוך ידיעה על כך שמדובר בשקר אשר גורם להונאתו של אדם אחר.


היסוד השני הוא כי הנאשם התחזה לאדם אחר במטרה להונות. למעשה, לא מתקיימת עבירה פלילית מבלי הכוונה להונות, ולכן אסור להתחזות לרופא ולהעניק טיפול ללא הסמכה, אולם זו לא עבירה פלילית להתחפש לרופא במסיבת תחפושות.


מהם העונשים המוטלים על אדם שהורשע בהתחזות?


קיימים עונשים שונים לעבירות התחזות, הנקבעים בהתאם לעבירה עצמה ולחומרת המעשה. העונש המקסימלי בגין התחזות לאדם אחר במטרה להשיג כספים או רכוש באמצעות הונאה הוא מאסר בפועל לתקופה של שלוש שנים. ואולם, התחזות ליורש הזכאי לקבל ירושה בהתאם לחוק הירושה או בהתאם לצוואה היא עבירה חמורה יותר והמאסר בגינה יכול להגיע לתקופה מרבית של עד חמש שנים.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי


ואיזה עונש יוטל על התחזות לרופא? כל אדם המורשע בהתחזות לבעל מקצוע עם תעודה כמו רופא או פסיכולוג, עלול להיות מואשם גם בזיוף מסמכים ובקבלת דבר במרמה. העונשים המרביים על עבירות אלו יכולים להגיע עד חמש שנות מאסר מאחורי סורג ובריח, גם אם הנאשם לא קיבל בסופו של דבר את העבודה שרצה או את הנכסים אשר בגינם התחזה מלכתחילה.