האם בעתיד אזרחים שייתפסו עם קנאביס בכמות קטנה המספיקה לשימוש עצמי לא יופללו ולא יינקטו נגדם הליכים פליליים? לפי עמדתה של הרשות למלחמה בסמים אשר הוצגה לאחרונה בדיון בכנסת, ייתכן שכן. המלצתה של הרשות בוועדת הסמים הייתה לאמץ את השיטה הפורטוגלית לטיפול בצרכני קנאביס באופן בריאותי ואדמיניסטרטיבי בלבד, וכמו כן לאכוף את השימוש בסמים כגון מריחואנה וחשיש אך ורק בשטחים ציבוריים, כאשר אזרחים הנתפסים עם כמות הקטנה מ-25 גרם אינם חשופים להליכים פליליים.


על פי הנתונים שהוצגו בוועדה על ידי המשטרה, בשנים האחרונות חלה עלייה של עשרות אחוזים בתיקים פליליים הנפתחים בשל גידול קנאביס, אך בכל הנוגע לשימוש עצמי, חלה ירידה משמעותית בכמות התיקים הפליליים שנפתחו.


מהן ההשלכות של הרשעה פלילית ולמה חשוב לנסות ולהימנע מכך?


אנשים נורמטיביים רבים ללא כל עבר פלילי מוצאים עצמם מדי שנה עומדים בפני דין פלילי בגין שימוש בסמים קלים. החוק כלל אינו מבחין בין סמים קלים וסמים קשים, כאשר כל חומר הכלול ברשימת הסמים האסורים הוא לא חוקי באותה מידה.


גם מבחינת הפסיקה, בתי המשפט נוהגים להתייחס בחומרה לעבירות סמים כגון שימוש, ייצוא, גידול, סחר וכדומה, ומטילים עונשים כבדים על אזרחים שהורשעו בעבירות סמים, לרבות עונשי מאסר לתקופות ממושכות.


עם זאת, בתי המשפט מתייחסים לכל מקרה ומקרה באופן ספציפי, וכאשר מדובר באנשים שהוגש נגדם כתב אישום פלילי בפעם הראשונה, שנתפסו עם קנאביס בכמות קטנה וכדומה, הם מתחשבים בנסיבות ולעתים אפילו ניתן לסיים את התיק ללא הרשעה פלילית.


בכל הנוגע לקנאביס, אחוזים גבוהים מהאנשים המואשמים בשימוש, בהחזקה ואפילו בגידול מספר קטן של עציצי מריחואנה הם אזרחים נורמטיביים, אשר הרשעה פלילית עלולה להזיק להם בתחומים שונים בחיים. הרשעה בעבירת סמים היא כמו אות קלון העלולה לסכל את האפשרות לנסוע ועבוד במדינה זרה, או לחסום את אפשרויות התעסוקה במגוון מקצועות. מסיבה זו חשוב לנסות ולהביא את התיק הפלילי לסיום ללא הרשעה.


כיצד ניתן להימנע מהרשעה פלילית בעבירות סמים?


באופן עקרוני, בית המשפט מוסמך לקבוע כי נאשם אכן ביצע את העבירות שיוחסו לו בכתב האישום, אך למרות זאת להימנע מלהרשיע אותו בפלילים. הימנעות מהרשעה בעבירת סמים משמעותה ששמו הטוב של נאשם לא נפגע וגיליונו הפלילי נשאר נקי. עם זאת, העיקרון המנחה בכל הנוגע להימנעות מעבירה פלילית הוא שללא נסיבות חריגות, הנאשם יורשע בביצוע העבירה.


בבואו לקבוע האם להרשיע אדם שהואשם בעבירות סמים או להימנע מהרשעה, כמו גם לפני ההחלטה על גזר הדין והעונש, מביא בית המשפט בחשבון מספר שיקולים. בין היתר, בית המשפט בוחן את הנסיבות שהובילו לביצוע העבירה, והאם היא גרמה לפגיעה בזולת ובאיזו מידה.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


עברו הפלילי או הנקי של הנאשם יובא בחשבון במערך השיקולים, וכן השאלה האם הרשעה בפלילים תזיק לדימוי העצמי שלו ולתפיסתו כי הוא אדם שומר חוק, או תפגע בפרנסתו. כמו כן יתחשב בית המשפט ביחסו של הנאשם עצמו למעשיו, ובשאלה האם הוא לוקח עליהם אחריות ומביע חרטה. במקרים המתאימים, יימנע בית המשפט מלהרשיע נאשמים בעבירות סמים, ובייחוד כשמדובר בשימוש עצמי של קנאביס, על ידי אדם נורמטיבי ללא עבר פלילי.