התחייבות להימנע מעבירה בהליך הפלילי היא עונש לכל דבר ועניין. נאשם שהפר את כתב ההתחייבות, וביצע עבירה שממנה התחייב להימנע בתוך זמן מוגדר עד שלוש שנים, נדרש לשלם את סכום הכסף שקבע בית המשפט, ואם אינו יכול לשאת בתשלום, בנסיבות מסוימות, יהיה עליו לרצות עונש מאסר שלא יעלה על שלושה חודשים.

 

סעיף 72 לחוק העונשין עוסק בהתחייבות להימנע מעבירה פלילית, על פי סעיף זה, רשאי בית משפט, בנוסף על העונש שהטיל על נאשם שהורשע בפלילים, כמו מאסר בפועל, מאסר על תנאי, עבודות שירות, קנס כספי וכדומה, להטיל עונש שבו המורשע מתחייב להימנע מביצוע עבירה נוספת או עבירה דומה שבה הורשע בתוך תקופה מסוימת, שלא תעלה על שלוש שנים.

 

ההתחייבות היא על סכום כסף נתון, כך שבמקרה שהמורשע הפר את תנאי ההתחייבות, יהיה עליו לשלם את הסכום לטובת המדינה, כאילו מדובר בקנס שהוטל כעונש נוסף בשל עבירה קודמת. כלומר, מדובר בקנס על תנאי, שהופך לקנס בפועל, במקרה של הפרת התחייבות, כאשר הנאשם ביצע עבירה נוספת שהתחייב להימנע ממנה.


התחייבות להימנע מעבירה במקרה של אי הרשעה

 

הסמכות של בית המשפט להטיל התחייבות להימנע מעבירה קיימת גם לגבי נאשם שלא הורשע, ובמקרה שבית המשפט קבע שנאשם ביצע עבירה אך לא הרשיעו בפלילים, הוא רשאי להורות שהנאשם יחתום על כתב התחייבות להימנע מעבירה בתוך תקופה שיקבע בית המשפט ושלא תעלה על שנה אחת, זאת בנוסף לאפשרויות הקיימות בחוק, שלפיהן ניתן להטיל על נאשם שלא הורשע צו מבחן וצו שירות לתועלת הציבור.

 

כתב התחייבות הוא בסכום שלא יעלה על סכום הקנס שמותר להטיל בשל העבירה שבה הורשע הנידון או שנקבע שביצע אותה, והוא ישולם במידת הצורך באמצעות ערבים או בלי ערבים, על פי קביעת בית המשפט.

 

כאשר אדם התחייב להימנע מביצוע עבירה, ולאחר מכן בית משפט הרשיעו בעבירה שהתחייב להימנע ממנה או קבע כי הוא ביצע את העבירה כאמור אך לא הרשיעו, יצווה בית המשפט על תשלום סכום ההתחייבות. במקרה שלא שולם סכום ההתחייבות, יהא דינו של סכום זה כדין קנס כספי. ואולם הקנס על תנאי, להבדיל ממאסר על תנאי, צריך להיות נוסף על כל עונש אחר, ואינו יכול לעמוד ברשות עצמו.

 

כאשר בית המשפט מצווה לחתום על התחייבות להימנע מעבירה, הוא רשאי לכפות על הנאשם לציית לצו ולמסור את ההתחייבות על ידי שיטיל עליו מאסר לתקופה שלא תעלה על שלושה חדשים. מדובר בעונש מותנה לכל דבר, ההופך לעונש בפועל עם היווצרות ריבוי העבירות בתקופת ההתחייבות, שהיא בעצם תקופת התנאי.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

עם זאת, בית משפט המטיל התחייבות כספית להימנע מעבירה, אינו רשאי לקבוע מה יהיה עונש המאסר אם ההתחייבות לא תשולם במקרה שיהיה צורך להפעיל אותה. רק בית המשפט שיחליט על הפעלת ההתחייבות הוא שיקבע את משך תקופת המאסר כנגד הפרת ההתחייבות.