עבירת שוחד מוגדרת כמתן טובת הנאה כספית או הטבה שווה בכסף בחשאי לעובד ציבור, כדי שיפעל באופן הנוגד את מטרות תפקידו. בשנת 2008 נכנס לתוקף תיקון בחוק העונשין, הקובע כי חל איסור על מתן שוחד גם לעובדי ציבור במדינה זרה, והעונש בגין עבירה זו זהה לעונש בגין עבירת מתן שוחד לעובד ציבור בישראל.

 

סעיף 290 לחוק העונשין קובע כי עובד ציבור שלקח שוחד עבור פעולה הקשורה בתפקידו, צפוי לעונש של עד עשר שנות מאסר או תשלום קנס כספי גבוה. סעיף 291 קובע כי אדם שנתן שוחד לעובד ציבור, לרבות עובד של תאגיד המספק שירות לציבור, בעד פעולה הקשורה בתפקידו, צפוי לעונש של עד שבע שנות מאסר או תשלום קנס כספי.

 

סעיף 291א. עוסק במתן שוחד לעובד ציבור זר, וקובע כי מי שנותן שוחד לעובד ציבור זר בעד פעולה הקשורה בתפקידו, כדי להשיג, להבטיח או לקדם פעילות עסקית או ליצור יתרון אחר בנוגע לפעילות עסקית, דינו כדין נותן שוחד לעובד ציבור ישראלי.

 

החוק מגדיר מיהו עובד ציבור זר, וקובע כי כל עובד מדינה זרה וכל נושא משרה ציבורית או ממלא תפקיד ציבורי מטעם מדינה זרה, נחשב לעובד ציבור זר, לרבות מי שנושא משרה או ממלא תפקיד ברשות מחוקקת, ברשות מבצעת או ברשות שופטת של מדינה זרה, בין אם בבחירה, במינוי או בהסכם.

 

עובד ציבור זר הוא נושא משרה ציבורית או ממלא תפקיד ציבורי מטעם גוף ציבורי שהוקם לפי חיקוק של מדינה זרה, או מטעם גוף הנמצא בשליטה ישירה או עקיפה של מדינה זרה, עובד של ארגון ציבורי בין לאומי - שנוסד בידי שתי מדינות או יותר, וכל מי שנושא משרה ציבורית או ממלא תפקיד ציבורי מטעם ארגון בין לאומי.

 

חברה ישראלית הורשעה במתן שוחד לעובד בכיר באפריקה

 

חברת ישראלית פרטית העוסקת בפיתוח תשתיות אלקטרוניות במדינות שונות ופרויקטים בתחום מרשם אוכלוסין, הורשעה לאחרונה בעבירה של מתן שוחד לעובד ציבור זר, זאת לאחר ששילמה למעלה מ-500 אלף דולר לעובד בכיר במשרד הפנים, בממלכת לסוטו האפריקאית, כדי לקדם את עסקיה באפריקה.

 

מדובר בכתב אישום תקדימי שבו נאכפת לראשונה בישראל עבירת מתן שוחד לעובד ציבור זר. על פי עובדות כתב האישום, במהלך השנים 2010 - 2012 פעלה החברה מול גופי ממשל בממלכת לסוטו, כדי לקדם את זכייתה במכרז ולחתום על הסכמים לביצוע פרויקט פיתוח והטמעת מערכת מרשם אוכלוסין.

 

בתחילת שנת 2012, חתמה הנאשמת על שני הסכמים עם ממשלת לסוטו למכירת מוצריה בשווי של 30 מיליון דולר, וכדי להבטיח ענייניה הכלכליים, שכרה את שירותיו של מתווך מקומי המקורב למנכ"ל משרד הפנים, כדי שיאפשר לה הזדמנות לזכות במכרז, בתמורה לטובות הנאה כספיות.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

במסגרת הסדר הטיעון הודתה הנאשמת במיוחס לה והתחייבה לשתף פעולה עם גורמי אכיפת החוק בממלכת לסוטו. לאחר שמיעת טענות הצדדים, גזר בית משפט השלום בתל אביב, בשבוע שעבר (יום ה'), קנס וחילוט של 4.5 מיליון שקלים - קנס בסך של 2.25 מיליון שקלים וחילוט בסך של 2.25 מיליון שקלים, זאת בהתאם להוראות סעיף 291א' לחוק העונשין, שקובע כי מתן שוחד לעובד ציבור זר, גם מחוץ לישראל מהווה עבירה פלילית בישראל.