הסדר כובל המוכר לציבור הרחב כקרטל, הוא הסכם תחרות לא הוגנת המתייחס להתנהגות של פירמות. ההסכם נערך בין בעלי עסקים במטרה להפחית את התחרות בשוק, תוך ניצול לרעה של כוח וכדי להגדיל בסופו של דבר את הרווחים.

 

הסדר כובל מוגדר בחוק ההגבלים העסקיים כחוזה הנכרת בין אנשי עסקים, שלפיו אחד הצדדים מגביל את עצמו באופן העלול למנוע או להפחית את התחרות בשוק החופשי. החוק אוסר על עריכת הסדר כובל, אלא במתן היתר מיוחד מבית המשפט. לפיכך ההתקשרות בהסדרים כובלים אסורה ואף חושפת את הצדדים לאכיפה פלילית.

 

סעיף 2 לחוק ההגבלים העסקיים קובע את התנאים לקיומו של הסדר כובל: ההסדר נוגע לתקשורת בין המתחרים ולפחות לשניים מן הצדדים שאיתם הם מתחרים, הוא חל על בני אדם המנהלים עסקים, ולא על חברות, ועלול לגרום פגיעה בתחרות.

 

הסדר כובל יכול להתקיים בין בעלי חברות כאשר ישנה הסכמה לגבי המחיר שיידרש או ישולם עבור מוצר או שירות, או כאשר מוסכם על הרווח שעשוי להיות מופק. ההסדר עשוי להתקיים גם בצורת התאגדות של ספקי מוצר או שירות, לצורך חלוקת שוק גאוגרפית או לפי סוג הצרכנים, או לפי כמות או איכות המוצר או השירות המסופקים.

 

עיקר הפיקוח על התחרות מתבצע בידי רשות ההגבלים העסקיים, אשר אמונה על שמירת עקרונות התחרותיות במשק, במטרה להסיר מגבלות מלאכותיות שעומדות בדרכה של התחרות החופשית. הסדרים חמורים הכוללים תיאום מכרזים מובילים להגשת כתב אישום פלילי.

 

תפקידו של הממונה על ההגבלים העסקיים הוא לפקח ולמנוע עריכת וביצוע הסדרים כובלים והתאגדות של קרטלים. הממונה מוסמך לקבוע שפעילותו של גוף עסקי מסוים מהווה מונופול וכי שיתוף פעולה בין גופים עסקיים מהווה הסדר כובל אשר מטרתו ליצור קרטל הפוגע בתחרות בענף. הממונה רשאי לאשר או לדחות מיזוג בין חברות ואף לקבוע האם מונופול ניצל לרעה את מעמדו. עם זאת בתנאים מסוימים ניתנת הרשות מבית המשפט לתאם מחירים במטרה לעודד השקעות ופיתוח המשק.

 

תשעה חודשי מאסר לנאשם בפרשת קרטל הספרים

 

בית המשפט המחוזי בירושלים גזר לאחרונה את דינם של בעלי חברות לשיווק והפצת ספרים, אשר הורשעו על פי הודאתם בעבירות של הסדרים כובלים במסגרת פרשה רחבת היקף של תיאום מכרזים, במסגרת פרויקט השאלת ספרים של משרד החינוך.

 

רשות ההגבלים העסקיים הגישה כתב אישום נגד שש חברות להפצת ספרי לימוד, בגין תיאום הצעות מחיר למכרזים שהתקיימו בפיקוח משרד החינוך. על פי עובדות האישום, במשך כחמש שנים, מפיצי הספרים תיאמו ביניהם את הצעות המחיר שהגישו לבתי הספר השונים במסגרת המכר, ובכך פגעו ביכולת בתי הספר לקבל מחירים מוזלים עבור ספרי לימוד.

 

בית המשפט קבע כי מדובר בהסדר כובל הקשור למכירת ספרי לימוד לבתי ספר במחירים סבירים, אשר פגע באופן מהותי ומשמעותי בקופת המדינה אשר הקציבה תקציב שיש בו כדי לתמוך בתלמידים לקבלת ספרים במחיר הוגן, ואף פגע בהורים שנאלצו לשלם יותר עבור ספרי לימוד לילדיהם.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

הנאשם הראשון בפרשה הודה בעריכת הסדר כובל במסגרת הסדר טיעון, והוטלו עליו 9 חודשי מאסר בפועל ועונשים נלווים של מאסר על תנאי וקנס בסך של 100,000 שקלים. על החברה שבבעלותו שהיא הנאשמת השלישית בפרשה הוטל קנס כספי בסך של 500,000 שקלים.