במדינת ישראל, נושאים משפטיים הקשורים לדיני משפחה כגון נישואין וגירושין מטופלים באמצעות הערכאות הדתיות ולא במסגרת המשפט האזרחי. מבחינת נישואין המוכרים בארץ, בני זוג יהודים, מוסלמים או נוצרים יכולים להינשא אך ורק בערכאות הדתיות המתאימות, ואך ורק אם מדובר בבני זוג השייכים לאותה דת.


עד שנת 2010, כל מי שנותר מחוץ לתנאים האלה, כגון זוגות מעורבים השייכים לדתות שונות, זוגות חד מיניים, אזרחים המוגדרים כחסרי דת, כהן וגרושה, מי שהוכרז כממזר ועוד, הוגדרו כפסולי חיתון ונאלצו להתחתן בחו"ל בנישואין אזרחיים.


המצב השתנה עבור חסרי הדת בשנת 2010, אז חוקק חוק ברית הזוגיות המאפשר להם להינשא במעין חתונה אזרחית בארץ, באמצעות הליך מקביל לטקס דתי שבמסגרתו הם חותמים על הסכם משפטי לקיום חיים זוגיים ומשק בית משותף, כך שיחולו עליהם כל הזכויות והחובות אשר חלות על כל זוג נשוי אחר.


החוק מיועד אך ורק עבור זוגות אשר שניהם מוגדרים כחסרי דת, תושבי ישראל שהתגוררו בארץ במשך שלוש השנים האחרונות, ללא קרבת משפחה מדרגה ראשונה, מעל גיל 18, אשר אינם נשואים לאדם אחר. מאחר שהחוק מדבר על בני זוג שהם איש ואישה, הוא אינו מאפשר לבני זוג מאותו המין להינשא זה לזה באמצעות הליך זה.


מה קובע חוק ברית הזוגיות בכל הנוגע לנישואי בני זוג חסרי דת?


במסגרת החוק, בני הזוג יכולים להינשא זה לזה באמצעות חתימה על ברית הזוגיות ורישום בנרשם הזוגיות. אם ירצו להתגרש בעתיד, הם לא יצטרכו לעבור ברבנות אלא לבצע הליך של התרת הברית. מרגע שחתמו על ההסכם ונרשמו כזוג נשוי, חלות עליהם מלוא הזכויות והחובות אשר חלות על זוגות שנישאו בהליך דתי, כגון מזונות, משמורת, אימוץ, פונדקאות, זכויות בירושה, בביטוח לאומי, במס הכנסה וכדומה.


רשם ברית הזוגיות הוא הגורם המוסמך לרשום את בני הזוג במרשם הזוגיות, והוא בעל מעמד שווה למעמדו של שופט. ניתן להתיר את ברית הזוגיות אצל הרשם במקרה של גירושין בהסכמה, אלא אם כן ישנם נושאים במחלוקת כגון משמורת על הילדים או חלוקת הרכוש המשותף. במקרה כזה בית המשפט לענייני משפחה מוסמך לדון בסוגיות הללו.


זוגות הנישאים זה לזה בישראל באמצעות ברית הזוגיות מוכרים במדינות העולם כזוג שנישא באמצעות נישואים אזרחיים.


מי מוגדר כחסר דת בישראל?


לפי החוק, כל מי שאינו מסווג כיהודי, נוצרי, דרוזי או מוסלמי מוגדר כחסר דת. משרד הפנים ירשום את הפרטים הנוגעים לדתו של האזרח על פי תעודה ציבורית המונפקת בבית הדין הדתי המתאים. על כן, לדוגמה, עולים רבים שהגיעו מברית המועצות נרשמו במרשם האוכלוסין כחסרי דת.


בסמכותו של בית המשפט המחוזי לקבוע אם אדם מסוים הוא חסר דת. על כן ניתן להגיש אל בית המשפט האזרחי בקשה לפסק דין הצהרתי שיקבע כי מבקש הבקשה מוגדר כחסר דת.


כיצד נישאים באמצעות ברית הזוגיות?


תחילה מגישים בקשה לרשם הזוגיות, אשר יבחן אם בני הזוג עומדים בתנאים שהוגדרו בחוק. לאחר מכן תפורסם הודעה לציבור על בקשתם של בני הזוג להינשא זה לזה, כאשר ניתן להגיש התנגדות בתוך 30 ימים, בטענה שאחד מהתנאים או יותר אינם מתקיימים.

 

יש לך שאלה?

פורום נישואים אזרחיים | התרת נישואין


גם בתי הדין הדתיים יכולים להגיש התנגדות בטענה שאחד מבני הזוג משתייך לאחת הדתות המוכרות, בתוך מסגרת זמן של שלושה חודשים. אם לא מוגשת התנגדות ומלוא הקריטריונים מתמלאים, יתייצבו בני הזוג אצל רשם הזוגיות ויצהירו בפניו על רצונם לבוא בברית הזוגיות. לבסוף הם יחתמו על ההסכם ויירשמו במרשם הזוגיות.