מבחינה משפטית, כאשר חלה התיישנות על עבירה שבוצעה, לא ניתן עוד לנקוט הליכים משפטיים כנגד האדם אשר ביצע אותה, וזאת אף על פי שקיימת עילה להגשת תביעה. ההתיישנות באה להגן על זכויות האדם ולמנוע מצבים שבהם נאשם עלול לעמוד לדין פלילי שנים לאחר שהעבירה בוצעה. לא ניתן להעמיד לדין על עבירה אשר חלה עליה התיישנות, משום שחלף יותר מדי זמן מאז ביצוע העבירה והתגבשות העילה להגשת כתב אישום כנגד מבצע העבירה.


גם בגין עבירות תנועה חלה התיישנות, ולא ניתן להעמיד נהגים שביצעו עבירות תעבורה לאחר שחלף פרק הזמן המוגדר לכך בחקיקה. העבירות מסווגות על בסיס חומרתן, ובהתאם לכך נגזרים העונשים בגינן ואף תקופות ההתיישנות.


מהם סוגי העבירות וכיצד סוג העבירה משפיע על תקופת ההתיישנות?


באופן כללי, ישנן עבירות הנחשבות קלות אשר הענישה בגינן היא קנס כספי בלבד. עבירות שהענישה המקסימלית בגינן היא עד שלושה חודשי מאסר נחשבות לעבירות חטא, וההתיישנות בגינן חלה לאחר שנה. עבירות אשר תקופות המאסר בגינן נעות בין שלושה חודשים ועד שלוש שנים מסווגות כעבירות עוון, ותקופת ההתיישנות בגינן עומדת על חמש שנים.


עבירות חמורות יותר אשר הענישה המוטלת בגינן עולה על שלוש שנות מאסר הן עבירות מסוג פשע. בגין עבירות אלו חלה התיישנות לאחר עשר שנים. אפילו על עבירות חמורות ביותר שדינן מאסר עולם חלה התיישנות כעבור 20 שנים.


רק בגין עבירת רצח, עבירת קשירת קשר לרצח ועבירת ניסיון לרצח ניתן להעמיד לדין מבלי שתחול התיישנות על העבירה. מלבד זאת, אם התקיים הליך משפטי או התנהלה חקירה בגין עבירה מסוג עוון או פשע, המועד האחרון שבו בוצעו פעולות אלו הוא המועד שיקבע את מניין הימים בתקופת ההתיישנות.


נוסף על כך, גם על העונשים בגין העבירות חלה תקופת התיישנות. החוק קובע כי מהרגע שלא החלו בביצוע עונש אשר הוטל בגין עבירת פשע, תחול עליו התיישנות לאחר 20 שנים. עונש בגין עבירת עוון מתיישן כעבור עשר שנים, ולאח שלוש שנים לא ניתן עוד להטיל עונש בגין עבירת חטא.


האם חלה התיישנות על עבירת תנועה מסוג קנס?


למעשה, ישנן תקופות התיישנות על עבירות קנס אשר חלות לאחר שנה. כאשר מדובר בדוח שניתן בגין עבירת תנועה, אם בשל עבירת חניה, עבירת מהירות או כל עבירת תנועה אחרת, כאשר בעל הרכב אשר קיבל את הקנס מצליח להוכיח כי לא הוא זה שביצע את העבירה, יוכפל לשנתיים משך תקופת ההתיישנות כלפי מי שביצע את העבירה בעודו נוהג ברכבו.


כאשר עבירת התנועה תועדה במצלמה ועל סמך הצילום נקבע תשלום הקנס, למשל מצלמת מהירות, כבר בחלוף ארבעה חודשים חלה התיישנות על העבירה. במקרה כזה, אם הנהג אשר ביצע את העבירה הוא לא בעל הרכב, תקופת ההתיישנות נמשכת שנה.

 

יש לך שאלה?

פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה

 

כפי שאפשר לראות, עילת ההתיישנות יכולה להצדיק פעמים רבות את ביטול הקנסות הניתנים בגין עבירות תעבורה. לצורך ביטול הדוחות יש להוכיח כי הליכי הטלת הקנס והגבייה החלו לאחר תקופת ההתיישנות. למשל, גם אם נשלחה הודעה לתשלום הקנס אך חלפו יותר משלוש שנים מדרישת התשלום האחרונה שנשלחה, חלה התיישנות ולא ניתן עוד לגבות את הדוח.