לאחרונה נחשף בתקשורת כי שלושה רופאים בכירים מצפון הארץ הועמדו לדין משמעתי בעקבות תלונות של מטופלות על ביצוע עבירות מין במהלך בדיקות רפואיות. עבירות מין תוך ניצול יחסי תלות בין מטפל למטופל נחשבות לחמורות ביותר, עם זאת מדובר בסוגיה מורכבת, בעיקר בשל הקושי להוכיח ניצול מיני מצד המטופלים והחשש מהאשמות שווא נגד הרופאים.

 

עבירות מין מוגדרות בחוק העונשין כעבירות המבקשות לספק את ייצרו המיני של מבצע העבירה תוך ניצול גופו של הקורבן ללא הסכמתו. החוק קובע רמות חומרה שונות לעבירות מין הכוללות: אונס, מעשה מגונה, מעשה סדום, הטרדה מינית, בעילת קטינה בהסכמה, יחסי מין בין מטופל למטפל, החזקת חומר תועבה ועוד.

 

על פי חוק העונשין, הטרדה מינית היא עבירה פלילית חמורה שדינה מאסר בפועל שיכול להגיע עד ארבע שנים ונחשבת גם לעוולה אזרחית. העונש החמור ביותר על עבירות מין יכול להגיע עד עשרים שנות מאסר, על פי נסיבות המקרה. את התוקף ניתן להעמיד לדין בהליך הפלילי על ביצוע העבירה ובנוסף הנפגע רשאי להגיש נגדו תביעת פיצויים עד 50,000 שקלים, ללא הוכחת נזק.

 

החוק למניעת הטרדה מינית משנת 1998 אוסר על הטרדה מינית, ונועד להגן על כבודם, חירותם ופרטיותם של נשים וגברים. החוק מגדיר חמישה סוגי התנהגות המהווים הטרדה מינית, והם: סחיטה באיומים, מעשים מגונים, הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, התייחסויות חוזרות המופנות לאדם ומתמקדות במיניותו והתייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס למינו או למיניותו.


לרופא אסור להציע למטופליו הצעות מיניות

 

חוק זכויות החולה מעגן את זכויות החולים מול המטפלים. החוק קובע כי יחסי מטפל מטופל אינם יחסים שווי כוחות. בעוד שהמטפל מחזיק בעמדת כוח והשפעה משמעותית, המטופל מצוי במצב חשוף ופגיע, ואף במצבים מסוימים המטופל לא מסוגל כלל להתנגד להפעלת ההשפעה של המטפל על התנהגותו.

 

בשנת 2010 הוכנס תיקון לחוק העונשין, אשר קובע כי לרופא אסור להציע הצעות מיניות או להפנות התייחסויות מיניות למטופל או מטופלת במסגרת טיפול נפשי, בריאותי, רפואי או פרה-רפואי, גם אם המטופל לא הראה שאינו מעוניין בהצעות או בהתייחסויות האמורות. סעיף 347א לחוק קובע איסור מוחלט על קיום יחסי מין בין מטפל נפשי שהוא פסיכולוג, פסיכיאטר, או עובד סוציאלי לבין מטופל, במשך כל תקופת הטיפול.

 

החוק מכיר בכך שבזמן בדיקה פיזית או טיפול רפואי מכל סוג, המטופל עלול להימצא במצב של תלות, על כן, אם הרופא מנצל את תלותו של המטופל, אין צורך בסירוב המטופל כדי שהדבר ייחשב להטרדה מינית, ואף עצם הצעותיו והתייחסויותיו של הרופא מהוות הטרדה מינית, כך שכל אמירה או נגיעה מינית שאינה הכרחית לטיפול נחשבת בגדר הטרדה מינית.

 

יש לך שאלה?

פורום הטרדה מינית - פגיעה מינית

 

בנוסף ניתן להעמיד לדין רופאים אשר ניצלו מינית את מטופליהם בגין ביצוע עבירה אתית, על סעיף של התנהגות שאינה הולמת את המקצוע, הפרת חובת זהירות בין המטפל למטופל, חוסר אחריות, רשלנות במילוי התפקיד, ניצול יחסי תלות והפרת כללי אתיקה נוספים.