כחלק מהמאבק במחירי הדיור, הוחלט במשרד הבינוי והשיכון בשיתוף עם משרד האוצר להוציא לפועל את תוכנית מחיר למשתכן, שבמסגרתה מסייעת המדינה לזכאים לקנות דירות במחירים זולים יותר ממחירי השוק, לקבל הטבות כספיות נוספות כגון משכנתא במסלולים מוטבים ועוד. התוכנית לא נועדה רק לצורך סיוע ברכישת דירה, אלא כאמצעי לבלימת מחירי הנדל"ן באופן כללי בכל רחבי הארץ, ואולי אף ככלי אפקטיבי לירידת המחירים.


במסגרת התוכנית משווקות מאות אלפי דירות מגורים במחירים מוזלים, ומי שיזכה בהגרלות וירכוש דירה המשווקת בתוכנית מחיר למשתכן יקבל הנחה משמעותית בסכומים משמעותיים, אשר יכולים להגיע עד למאות אלפי שקלים. מי יכול להשתתף בהגרלות? למי מיועדת התוכנית? מהם תנאי הזכאות? כל התשובות החשובות לפניכם.


מהם התנאים להשתתפות בהגרלות לרכישת דירה מוזלת בתוכנית מחיר למשתכן?


בראש ובראשונה, התוכנית נועדה לסייע למי שמוגדר מחוסר דיור, כלומר לאזרחים שאינם מחזיקים בבעלותם דירת מגורים, ואף לא חלק מדירת מגורים, וזאת במשך שש השנים האחרונות.


מי לא זכאי לסיוע כספי לרכישת דירה במחיר למשתכן? דיירים מוגנים ששוכרים דירה בדמי מפתח במהלך שש השנים האחרונות, אזרחים עם זכויות בדירת מגורים שנמצאת כעת בשלבי בנייה, או מי שמוגדר "בן ממשיך" במשק חקלאי, וזכאי לקבל יחידת דיור בנחלה.


כדי לעמוד בתנאים, חשוב להיות במעמד מחוסרי דיור במועד שבו חותמים על חוזה המכר בדירה שנרכשה במסגרת תוכנית למשתכן. התוכנית מיועדת הן למחוסרי דיור יחידים שגילם מעל 35, כלומר לרווקים, אלמנים או גרושים, הן לידועים בציבור והן לבני זוג נשואים.


נוסף על כך, התוכנית מסייעת לבעלי נכות כללית, נכי צה"ל ונפגעי פעולות איבה. ביתר פירוט, מדובר בנכים יחידים מעל גיל 21 עם נכות בגפיים התחתונות המרותקים לכיסא גלגלים, אשר נקבעה להם נכות צמיתה בשיעור 75% ומעלה. גם בעלי נכות רפואית צמיתה בשיעור 50% או יותר המקבלים קצבת שירותים מיוחדים וגמלת נכות זכאים להשתתף בהגרלות, וכמו כן בעלי נכות בשיעור 50% או יותר המוגדרים כנפגעי פעולות איבה או נכים של משרד הביטחון.


מלבד זאת, משפחות חד הוריות עם ילד אחד לכל הפחות שגילו מתחת ל-21 אשר מתגורר בבית, זכאיות אף הן לרכוש דירה בתנאים המוטבים. זאת אף אם ההורה החזיק במחצית דירה שחולקה ונמכרה במהלך הנישואין או בעקבות גירושין בחמש השנים שקדמו להגשת הבקשה.


רק בחלוף שנה מהמועד שבו תתקיים ההגרלה הראשונה, במקרה שייוותרו דירות אשר לא נרכשו על ידי מחוסרי דיור, גם משפרי דיור העומדים בתנאים יוכלו לקנות את הדירות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן.


כיצד נרשמים ומשתתפים בהגרלות מחיר למשתכן בפועל?


מי שרוצה לקנות בית בעיר או ביישוב שבהם הוא מתגורר, זכאי לקבל עדיפות על פני מי שלא מתגורר באזור. כדי לעמוד בתנאי זה, יש להתגורר בשטח היישוב או בתחום שיפוטה של הרשות המקומית הרלוונטית בשלוש השנים האחרונות לפני הגשת הבקשה, או בארבע שנים מתוך עשר השנים האחרונות. עם זאת, ניתן להירשם גם להגרלות נוספות ביישובים אחרים, גם עבור אנשים שהוגדרו כבני מקום מסוים.


כדי להשתתף בהגרלות, יש להוציא אישור זכאות באמצעות אחת משלוש חברות אלה: מילגם, עמידר או מרכז אלונים, באחד מסניפי החברות או באמצעות אתר האינטרנט של משרד השיכון. לאחר שמקבלים את האישור, הוא תקף למשך 12 חודשים.

 

יש לך שאלה?

פורום מחיר למשתכן - מחיר מטרה לדירה חדשה, דע את זכויותיך!


נכון, מדובר בהליך פרוצדורלי שלוקח מעט זמן ודורש המצאת מסמכים שונים, אולם לכל מי שעומד בתנאי הזכאות מומלץ לקחת חלק בתוכנית מחיר למשתכן, כך שאם יזכה בהגרלה יוכל לקבל תנאי מימון טובים יותר מהבנק ולרכוש את ביתו בהנחה משמעותית.