על פי נתונים המבוססים על סקרים שבוצעו בישראל, יותר מ-80% מהנשים הישראליות הוטרדו מינית ברחוב. מדובר בתופעה נרחבת אשר עלולה לקרות בכל שעות היממה, לנשים ולנערות בכל הגילאים, ברחובות מרכזיים או צדדיים, ואף לעיני אנשים אחרים. הנתונים מראים שיותר ממחצית מהנשים ספגו קריאות מיניות במרחב הציבורי, כמעט רבע הוטרדו באופן פיזי משליחת ידיים, ואחוזים נמוכים יותר דיווחו כי נעצו בהן מבטים חודרים, שרקו להן, נצמדו אליהן, התחככו בהן או הציעו להן הצעות מגונות.


נשים רבות חשות בסכנה במרחב הציבורי, אך לפחות חצי מהן יתעלמו מההטרדה המינית שחוו, הן בשל חששן או מכל סיבה אחרת, וישתדלו להמשיך בשגרת יומן. המחצית השנייה תגיב באופן זה או אחר למטריד, וחלק מהמקרים אף יסתיימו בתלונה במשטרה ובהגשת כתב אישום פלילי, כמו גם בתביעה אזרחית לפיצויים, כנגד המטריד. איך אפשר להגיב להטרדה מינית שבוצעה ברחוב, בין שמדובר בהטרדה מילולית או פיזית, ומהן האפשרויות העומדות בפני המוטרדות להגשת תלונה או תביעה?


עבירה מינית: מעשה פלילי שדינו מאסר לתקופה של עד ארבע שנים


הטרדה מינית היא עבירה אלימה שאין להקל בה ראש, ואכן, מסיבה זו חוקק החוק למניעת הטרדה מינית, אשר קובע בפירוט רב מה בדיוק נחשב הטרדה מינית, ומהם העונשים בגין מעשים שונים המהווים הטרדה מינית.


לפי החוק, הטרדה מינית היא בין היתר מעשה מגונה, סחיטה הכוללת מעשים מיניים, כל הצעה או אמירה מינית אשר מופנית כלפי מי שלא מעוניין, לאחר שהבהיר כי אינו מעוניין, וכן התבטאות הקשורה לנטייה מינית או בעלת רקע מיני, אשר נאמרה במטרה להשפיל.


כמו כן קובע החוק כי במקרים של מערכות יחסים מיוחדות כגון מטפל ומטופל או מעסיק ועובד, המוטרד כלל לא צריך לדחות או לסרב להצעות המיניות כדי שהדבר ייחשב להטרדה מינית, בשל היחסים השוררים בין שני הצדדים. גם התנכלות לאדם לאחר שסירב להצעה מינית נחשבת להטרדה מינית לכל דבר ועניין.


חשוב להדגיש כי המחוקק מתייחס לעבירות הטרדה מינית בחומרה, מסווג אותן כעבירות פליליות וקובע תקופות מאסר אשר נעות בין שנתיים לארבע שנים בגין ביצוע הטרדה מינית.


הטרדה מינית ברחוב: פיצויים שיכולים להגיע לסכומים של עשרות אלפי שקלים


כל מי שמוטרד ברחוב, במרחבים ציבוריים אחרים או בכל מקום אחר, יכול להגיש תלונה במשטרה כדי שזו תתחיל בחקירה ותתחיל את ההליכים הפליליים כנגד המטריד. כבר בזמן ההטרדה רצוי להזעיק עזרה או להסב את תשומת לבם של עוברי האורח למה שמתרחש. לאחר מכן כדאי ליצור קשר עם המשטרה ולהגיש תלונה פורמלית בהקדם האפשרי.


אם ניתן לתעד את ההטרדה באמצעות הקלטה, צילום או וידאו, הדבר יכול לסייע בחקירת המקרה על ידי המשטרה, ומאוחר יותר לשמש כראיה במסגרת הליכי התביעה הפליליים והאזרחיים. אם היו עדים להטרדה, כדאי לדאוג ולהשיג מהם אמצעי קשר, כך שיוכלו להשיג אותם בהמשך לצורך מתן עדות.


נוסף על ההליכים הפליליים שיינקטו כנגד המטריד, כל מי שעבר הטרדה מינית ברחוב יכול להגיש כנגד המטריד תביעה אזרחית, כאשר סכום התביעה יכול להגיע עד גובה של 120 אלף שקלים, וזאת מבלי להוכיח מה הנזק שנגרם למוטרד בעקבות ההטרדה. בנסיבות המתאימות, המטריד שעבר על החוק, ביצע עבירת אלימות ופגע בתחושת הביטחון הציבורית, ישלם על מעשיו הן בפן הפלילי והן בפן האזרחי, וישלם פיצויים למי שהטריד מינית.

 

יש לך שאלה?

פורום הטרדה מינית - פגיעה מינית


חשוב לזכור שבכל מקרה של הטרדה מינית, גם אם בוצעה ברחוב, למוטרדים ולמוטרדות ישנן זכויות משפטיות ודרכי פעולה אפשריות כנגד המטריד. במקרה של הטרדה מינית ברחוב, מומלץ לא להסס ולא לפחד, אלא לפעול כנגד המטריד במסגרת האפשרויות שמציע החוק, להגיש נגדו תלונה ואף לתבוע ממנו פיצויים.