לאחרונה פורסם בהרחבה בכלי התקשורת סיפורה של שדרנית גלגל"צ חן אלמליח, אשר פרסמה תגובה בפייסבוק בקשר לאירועי הדמים באום אל חיראן, שבמהלכם נדרס שוטר על ידי נהג בדואי ונהרג, כאשר הנהג עצמו נורה ונהרג על ידי כוחות המשטרה. השדרנית שכתבה בדף הפייסבוק כי אילו היו מפנים אותה מביתה, גם היא הייתה דורסת שוטר, פוטרה לאלתר מעבודתה על ידי מנהל תחנת הרדיו.


זאת לא הדוגמה היחידה שבה עובדים בישראל מפוטרים בעקבות סטטוס או פוסט בפייסבוק, בטוויטר, בבלוגים או ברשת חברתית אחרת. למשל, שני עובדים, בחברת פלאפון ובבית חולים הדסה, שפוטרו בשנת 2015 לאחר שהביעו תמיכה במחבלים שביצעו פיגועים, עובדים שהתבטאו כנגד מקום העבודה הנוכחי או הקודם שלהם, עובדים שהודיעו בעבודה על מחלה אך העלו תמונות מחוף הים ועוד. מהן ההשלכות האפשריות על הקריירה בפרסום התבטאויות בפרופיל האישי ברשתות החברתיות?


התבטאות נגד המעסיק המהווה לשון הרע, או זכותו של העובד לחופש הביטוי?


פוסטים שפורסמו ברשתות החברתיות עלולים לפגוע בסיכויים להתקבל לעבודה, וכן להוביל לפיטורין בעקבות הכפשת מקום העבודה או המעסיק, או לתביעת לשון הרע ולתשלום פיצויים בסכומים גבוהים, גם כאשר מדובר במקום עבודה קודם.


כל פרסום בפרופיל האישי אשר קשור למקום העבודה, לתנאי השכר, ליחס שמקבל העובד וכדומה, עלול להתפרש כלשון הרע. זאת בשל התפוצה הרחבה שהפלטפורמה מאפשרת, והאנשים הרבים אשר נחשפים למידע הזה או שיכולים להיחשף אליו מבחינה פוטנציאלית.


כמו כן, עובד שהעלה צילומים המסגירים את העובדה שבילה בים, בסרט או בחופשה, בזמן שבו היה בחופשת מחלה מהעבודה, עלול להיות מואשם בעבירת משמעת או בהפרת אמונו של המעסיק, המהווה עילה לפיטורין ואף לשלילת זכויות סוציאליות מסוימות בעת הפיטורין.


מהצד השני של המטבע, המעסיק אינו רשאי לפטר עובד רק משום שפרסם פוסט שאינו מוצא חן בעיניו, אך אינו קשור לעבודה כלל. במקרה כזה מדובר בפיטורין בחוסר תום לב, למשל עקב אפליה בעקבות דעות פוליטיות או ללא סיבה, והעובד יוכל לתבוע מהמעסיק פיצויים.


מדוע הסיכון בפיטורין בעקבות התבטאות בפייסבוק גבוה יותר עבור עובדי ציבור?


מאחר שאחת הזכויות הבסיסיות של האזרח היא חופש הביטוי, פעמים רבות גם התבטאויות קיצוניות בפרופיל האישי של העובד אינן מצדיקות פיטורין, וזאת לפי פסיקות בנושא זה של בתי הדין לעבודה. עם זאת, עובד ציבור חשוף יותר לפיטורין בעקבות אמירות פוגעניות או קיצוניות מאשר עובד במגזר הפרטי.


עובד ציבור צריך להתנהג באופן הולם על פי חוק שירות המדינה, ולכן כל התנהגות שאינה הולמת מצדו עלולה להוביל לדין משמעתי שבסופו יפוטר העובד מעבודתו. כך, עובד בשירות הציבורי שיתבטא באופן חריף או בנושא מעורר מחלוקת, גם אם בפרופיל האישי שלו ברשת חברתית זו או אחרת, צפוי לעמוד להליך משמעתי ולפיטורין בעקבות הפגיעה ביחסי האמון בינו ובין המעסיק, ואף בשל הפגיעה בציבור הרחב.

 

יש לך שאלה?

פורום שוויון הזדמנויות, אפליה ושימוע לפני פיטורין


כיצד עובד יכול לערער על פיטוריו בעקבות פרסום פוסט ברשת חברתית? תחילה, העובד זכאי לטעון את טענותיו במסגרת השימוע שמחויבים לבצע לו לפני הפיטורין. אם הליך הפיטורין או נסיבות הפיטורין לא היו כדין, העובד יוכל להגיש תביעה בגין המעסיק על פיטורין שלא כדין ולזכות בפיצויים. כמו כן העובד יכול לטעון במקרים המתאימים כי פוטר עקב אפליה, שלא בתום לב ורק משום שדבריו לא מצאו חן בעיני המעסיק.