אמנם לא מדובר בלגליזציה של ממש, אולם ללא ספק זו מהפכה ביחס הרשויות לצרכני סמים קלים לשימוש עצמי, אשר עד כה הועמדו לדין פלילי ונותרו עם רישום פלילי בעבירות הנחשבות קלות יחסית, כגון החזקת קנאביס בכמות קטנה לצריכה עצמית.


כעת הוכרז על שינוי מדיניות המשטרה והמשרד לביטחון פנים, האחראים על האכיפה, כנגד משתמשי הקנאביס. ההחלטה החדשה שהתקבלה בעקבות אימוץ המלצות הוועדה המיוחדת שהוקמה לבחינת מדיניות אי ההפללה ושינוי מדיניות האכיפה הקיימת, קובעת כי בגין צריכה עצמית של משתמשים אשר נתפסו במרחב הציבורי, יוטל קנס מנהלי בסכום שעוד לא נקבע, אך צפוי להיות בגובה של כ-1,000 שקלים. הקנס יהווה תחליף להעמדה לדין פלילי, כאשר רק מביצוע העבירה הרביעית יוגש כתב אישום פלילי.


מהי מדיניות הענישה והאכיפה כנגד צרכני הקנאביס נכון להיום?


על פי הערכות, כיום אחוז ניכר מההליכים הפליליים שנפתחים מדי שנה בגין עבירות סמים מתייחס לשימוש בסמים קלים המופקים מצמח הקנאביס, כלומר מריחואנה, חשיש וכדומה. עשרות אלפי תיקים פליליים נפתחים מדי שנה כנגד אנשים נורמטיביים ללא עבר פלילי, בגין החזקה לצריכה עצמית של סמים קלים, והם נאלצים להתמודד עם השלכות ההליך הפלילי כגון רישום פלילי שיישאר למשך שנים וכדומה.


פקודת הסמים המסוכנים, אשר קובעת את מדיניות הענישה והאכיפה בגין מלוא עבירות הסמים, כלל אינה מבחינה בין סמים קשים וסמים קלים. החוק אוסר באופן גורף על כל שימוש או סחר בסמים המופיעים ברשימת הסמים המסוכנים, לרבות קנאביס. ניתן לצרוך קנאביס בישראל באופן חוקי אך ורק לצורך רפואי, על ידי מי שקיבל אישור רפואי מיוחד לצריכת מריחואנה רפואית.


החוק קובע ענישה מקסימלית של 20 שנות מאסר על עבירות סמים אשר כוללות החזקת סמים, שימוש בסמים, ייצור סמים, סחר ועוד. החזקת סמים לשימוש עצמי או לצריכה עצמית, לרבות סמים קלים, מהווה עבירה פלילית לכל דבר ועניין, אשר הענישה המקסימלית בגינה יכולה להגיע לשלוש שנות מאסר מאחורי סורג ובריח.


נכון להיום, כמות לצריכה עצמית נחשבת עד משקל של 15 גרם. כמות גדולה יותר מ-15 גרם מסווגת כהחזקת סמים למטרות סחר.


מה קובעת מדיניות אי ההפללה החדשה של צרכני סמים קלים לשימוש עצמי?


על פי מדיניות האכיפה החדשה שפורטה היום במסיבת עיתונאים על ידי השר לביטחון פנים גלעד ארדן, הטיפול בצרכני קנאביס שייתפסו יהיה הדרגתי, ויתמקד תחילה בחינוך ובהסברה. צרכן קנאביס בגיר שייתפס על ידי המשטרה בפעם הראשונה ישלם קנס מנהלי ולא יועמד לדין פלילי. אם ייתפס בפעם השנייה, יוטל עליו כפל קנס. בעבירה השלישית יטופל במסגרת הסדר מותנה, ורק בפעם הרביעית שייתפס בגין שימוש בסמים קלים יחל נגדו הליך פלילי ויוגש כתב אישום.


כמו כן, מדיניות אכיפת החוק וחיפוש של קנאביס או כלים לצריכת סמים קלים בתוך ביתם הפרטי של הצרכנים תיפסק. המשטרה תתמקד באכיפת המדיניות החדשה אך ורק במקומות ציבוריים. המלצות השר ארדן למדיניות החדשה עוד צריכות לעבור אישור של הממשלה, לצורך שינוי החוק.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


ההחלטות החדשות התקבלו בעקבות המלצות ועדה מיוחדת שהוקמה במטרה לבחון מחדש את המדיניות הנוכחית ויחס רשויות האכיפה כלפי משתמשי הקנאביס. כמו כן, לפני כחודש המליצה הרשות למלחמה בסמים לאמץ את המודל הפורטוגלי, אשר לפיו משתמשי סמים עד לכמות של 25 גרם לא יופללו בפלילים אלא יעברו טיפול בהתמכרות. אמנם המדיניות החדשה אינה מאמצת את המודל הפורטוגלי, אולם מדובר בשינוי מדיניות משמעותי.