מחסנאי שנפגע בגבו באופן חוזר ונשנה כתוצאה משנות עבודה רבות בפריקת ובהעמסת סחורה, מורה אשר במשך שנים נגרמו לה פגיעות זעירות במיתרי הקול במסגרת עבודתה, מוביל שנגרמה לו מחלת ריאות בעקבות שנים של חשיפה לאבק ואוויר מזוהם, מנהלת משרד שנאלצה לעבור ניתוח בכף היד עקב פגיעות חוזרות ונשנות שנגרמו לה במהלך שנים של הקלדה: כאשר מדובר בפגיעה מצטברת שבסופו של דבר מובילה לנזק ממשי אשר פוגע ביכולת העבודה, ייתכן שמדובר במיקרוטראומה, אשר בגינה ניתן להגיש תביעה לביטוח הלאומי בגין פגיעה בעבודה.


ישנו מגוון רב של עבודות אשר כרוכה בהן פעולה מונוטונית כגון הרמת משאות כבדים, כיפוף, פעולות הקלדה, עמידה ממושכת או פעולות יומיומיות אחרות הנדרשות במסגרת העבודה. פעולות כאלו עלולות לגרום לפגיעה מצטברת במשך שנים. בניגוד לתאונת עבודה אשר נגרמת בבת אחת ובעקבות אירוע חד פעמי, תאונת עבודה על פי תורת המיקרוטראומה היא פגיעה מצטברת במשך תקופה ממושכת בעקבות תנאי העבודה.


מכיוון שנזקים מצטברים כאלו ואחרים אינם כלולים ברשימה הסגורה של מחלות המקצוע אשר בגינן ניתן לתבוע את הביטוח הלאומי, כגון פגיעה בשמיעה, סרטן העור ועוד, ניתן לקבל הכרה בגינם כפגיעה בעבודה שנגרמה על פי הלכת המיקרוטראומה.


מה צריך להוכיח כדי לקבל הכרה במיקרוטראומה, ומהן זכויות הנפגעים בביטוח הלאומי?


כדי לקבל הכרה בפגיעת מיקרוטראומה, חובה להוכיח קשר סיבתי חד משמעי בין תנאי העבודה והפעולות הנדרשות במסגרת העבודה לבין הפגיעה שנגרמה לעובד. כלומר, כאשר מגישים תביעת מיקרוטראומה העובד צריך להוכיח כי נגרמו לו במשך פרק זמן ממושך נזקים קטנים ומצטברים במסגרת עבודתו.


לדוגמה, ניתן למנות בין המקרים שהתקבלו בבתי הדין לעבודה כפגיעות מיקרוטראומה דליות ברגליים שנגרמו לעובדים אשר נדרשו לעמוד במשך שעות ארוכות כגון מלצרים, פגיעות בגב שנגרמו בעקבות פעולות כיפוף או הרמת משאות, פגיעות בכף היד כתוצאה מהזזתה בתנועות מונוטוניות ועוד.


עובד שנפגע באופן זה יכול להגיש תביעה לביטוח הלאומי, אשר יחליט אם לאשר או לדחות את התביעה לאחר בדיקת טענותיו של התובע במסגרת ועדה רפואית. אם התביעה תתקבל, התובע יוכל לקבל קצבת נכות שתיקבע בהתאם לחומרת מצבו.


יש להגיש את הפנייה לביטוח הלאומי בצירוף חוות דעת רפואית אשר תקבע האם הפגיעה אכן נגרמה בעקבות נזקים זעירים חוזרים ונשנים של העובד במהלך עבודתו. אם הקשר הסיבתי לא יוכח, התביעה תידחה.


עם זאת, במקרים שבהם הביטוח הלאומי אינו מאשר תביעת מיקרוטראומה, עדיין ניתן לקבל הכרה כנפגע עבודה בהתאם לעילות אחרות, וכמו כן יש אפשרות לערער על החלטת המוסד לביטוח לאומי בבית הדין לעבודה.


מתי כדאי לפנות לבית הדין לעבודה בתביעת מיקרוטראומה?


תביעות בגין פגיעה בעקבות מיקרוטראומה לא תמיד מתקבלות בביטוח הלאומי, בשל המורכבות המשפטית והרפואית הכרוכה בהוכחת הקשר הסיבתי. עם זאת, מי שתביעתו נדחתה בביטוח הלאומי זכאי לערער על ההחלטה באמצעות ועדת ערר. אם גם ועדת הערר דחתה את התביעה, הנפגע יכול להגיש ערעור על החלטת הביטוח הלאומי אל בית הדין האזורי לעבודה.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונת עבודה


הכרעת בית הדין לעבודה תתקבל בהתאם לחוות הדעת הרפואיות, אם כי בסמכותו לסטות מחוות הדעת במקרים קיצוניים. ככלל, בית הדין יתערב בהחלטות המוסד לביטוח לאומי רק במקרים שבהם ועדת הביטוח הלאומי חרגה מסמכותה או קיבלה את ההחלטה בהתבסס על שיקולים זרים או תוך טעות משפטית.