אילו סוגיות משפטיות ייחודיות חלות בכל הנוגע לחוזה התקשרות בין שחקן כדורגל למועדון כדורגל? האם מתקיימים ביניהם יחסי עובד מעסיק כמו בכל מקום עבודה אחר? האם במסגרת החוזה צריך לקבוע את הכללים להעברת השחקן לקבוצה אחרת? למעשה, ישנם הבדלים מהותיים בין חוזה עבודה סטנדרטי לבין חוזה ספורט.


תקנון ההתאחדות לכדורגל קובע את התנאים לעריכת הסכם עם שחקני כדורגל, אשר ניתן לו תוקף משפטי מחייב רק לאחר אישורו על ידי הרשות לבקרה תקציבית - הגוף אשר מוסמך לבקר את תקציביהן של קבוצות הכדורגל בליגות המקצועיות, כלומר בליגת העל ובליגה הלאומית.


מעבר לשכר אשר נקבע בהסכם ואושר על ידי הרשות לבקרה תקציבית, נאסר על הקבוצות להעביר תמורות נוספות לשחקנים. גם השחקנים עצמם אינם רשאים לקבל תשלומים נוספים מעבר למה שנקבע במסגרת החוזה, לא בכסף ולא בשווה כסף.


מה כולל חוזה שחקן קטין מתחת גיל 18, והאם חייבים לחתום על חוזה מעל גיל 18?


חוק הספורט קובע את הכללים בכל הנוגע לשחקנים שטרם מלאו להם 18 שנים, אשר משחקים במועדוני כדורגל וחותמים על חוזי התקשרות. מבחינת החוזה, כאשר הקבוצה מעבירה תשלומים כספיים לשחקן קטין, הם יועברו לחשבון נאמנות ולא לקרובי המשפחה של השחקן, שם הכספים יישמרו עד שימלאו לו 18 שנים. העברת תשלומים שלא באופן זה יכולה לגרום לביטול ההסכם כולו. לא ניתן לערוך חוזה עם שחקן קטין למשך פרק זמן הממושך יותר משלוש שנים.


לאחר גיל 18, חובה על השחקן והקבוצה להתקשר ביניהם על ידי טופס הסכם שחקנים, המהווה חוזה כתוב בין הצדדים. כאשר תוקף החוזה נגמר ועוד לא נחתם חוזה חדש או טרם הוארך תוקפו, או כאשר לא נחתם חוזה בין הקבוצה והשחקן שגדל במועדון הנוער שלה, השחקן רשאי לעבור לקבוצה אחרת באופן חופשי לפי רצונו, וזאת לפי התקנון הבינלאומי.


במקרה של מעבר לקבוצה אחרת, גובה הפיצויים לקבוצת האם עבור "השבחת" השחקן ואימונו לאורך השנים יוחלט על ידי הוועדה למעמד השחקן בהתאחדות הכדורגל או בפיפ"א.


כיצד נפתרים סכסוכים חוזיים בין שחקן לקבוצה?


בדומה לחוזה עבודה רגיל, גם שחקן כדורגל רשאי לבקש את סיום החוזה ממועדון הכדורגל אשר בו הוא מועסק. במרבית המקרים, גם אם רק אחד מהצדדים להסכם מעוניין לבטל אותו, מדובר באינטרס משותף של שני הצדדים לאתר לשחקן מועדון חלופי ולסיים את ההתקשרות ביניהם.


אין אפשרות לכפות על שחקן כדורגל לשחק כאשר הוא מעוניין לסיים את ההסכם חד צדדית, וכמו כן המועדון אינו רשאי להעביר אותו לקבוצה אחרת אם הוא לא מסכים לכך.


כאשר מתגלעים סכסוכים בין מועדון הכדורגל לשחקן, עליהם לפנות לבוררות מטעם ההתאחדות לכדורגל ולא להגיש תביעה אל בתי המשפט. על תוצאות הבוררות ניתן להגיש ערעור לבית הדין הבינלאומי לספורט.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני ספורט - ייצוג ספורטאים


עם זאת, כאשר מדובר בסכסוכים אשר נוגעים לדיני עבודה בכלל, ובפרט בכל הנוגע לזכויות השחקן בהתאם לחוקי המגן של דיני העבודה, ניתן להגיש את התביעה אל בתי הדין לעבודה.


לפני שחותמים על חוזה שחקן, עוד בשלב המשא ומתן מול הקבוצה, חשוב לזכור כי היוועצות עם עורך דין אשר יוודא כי זכויות השחקן נשמרות וכי האינטרסים שלו מוגנים יכולה לספק הגנה משפטית הכרחית, בדיוק כפי שחותמים על חוזה מכר בעסקת מקרקעין.
 


עודכן ב: 10/08/2017