נושא חשוב שצריך לשים עליו את הדגש הראוי כשמתכוונים לפתח ולהשיק אפליקציה, הוא נושא זכויות היוצרים, אשר ניתנות לא רק עבור עבודות אמנות כגון ציורים, כתיבה ושירה, אלא גם עבור המצאות טכנולוגיות, תוכנות מחשב ועוד.


מאחר שאפליקציה היא למעשה תוכנה המיועדת לשימוש באינטרנט ובטלפונים סלולריים, הדין הישראלי מעניק ליוצרי האפליקציות זכויות יוצרים המגנות על האפליקציה מפני חיקויים, שימוש ללא רשות והעתקות, אשר עלולות לגרום נזקים כספיים ניכרים למפתחי האפליקציה.


כיצד ניתן לקבל הגנת זכויות יוצרים על אפליקציה, ולמה חשוב לרשום את הזכויות כבר בשלבים המוקדמים של הפיתוח?


רישום זכויות יוצרים על אפליקציה: למה זה חשוב ומהן ההשלכות של אי רישום הזכויות?


זכויות יוצרים מאפשרות לבעל הזכויות להשתמש ביצירה באופן בלעדי, כלומר לא ניתן להשתמש באפליקציה ללא קבלת אישור רשמי של בעל הזכויות, אלא אם כן מדובר בשימוש מותר. אך כאשר מדובר על שימוש מסחרי באפליקציה שנועד לצורך עשיית רווחים, מבלי לקבל את אישורו של בעל הזכויות באפליקציה, מדובר בהפרת זכויות יוצרים אשר מקימה עילה לתביעה לפיצויים כנגד המפר.


ברגע שמשיקים את האפליקציה, חשוב להגן על זכויות השימוש בה באופן מיידי כדי להגן על גניבת הרעיון שמאחוריה, העתקתו או כל שימוש מסחרי לא הוגן שנעשה באפליקציה עצמה. כך למעשה מוודאים כי הבלעדיות על הרעיון תישאר בידיהם של בעלי הזכויות, כאשר ההגנה המשפטית יכולה לתרום גם ליצירת המוניטין העסקי ואף לשמש בסיס לגיוס כספים ממשקיעים פוטנציאליים.


אם בעל הרעיון שלפיו פותחה האפליקציה לא יגן עליו באמצעות רישום זכויות יוצרים, הזכויות יעברו למפתחי הקוד או למעצבים שגויסו לצורך הוצאת הרעיון אל הפועל.


מהם הקריטריונים לקבלת הגנת זכויות יוצרים על אפליקציה, ומתי ניתן לתבוע בגין הפרת זכויות יוצרים?


ככל יצירה אחרת, גם כשמדובר באפליקציה יש לעמוד בשני קריטריונים עיקריים כדי לקבל את ההגנה המשפטית עבור זכויות הקניין הרוחני: על האפליקציה לעמוד במבחן המקוריות ולהיות מקובעת באמצעות ביטוי של הרעיון העומד מאחוריה.


כלומר, האפליקציה חייבת להתבסס על רעיון מקורי וחדש, כלומר לא להעתיק אפליקציות אחרות קיימות, וכן היא חייבת להיות כתובה כקוד מקור. רק אז תהיה מוגנת בזכויות יוצרים. ההגנה ניתנת עבור כל מה שמרכיב את האפליקציה, לרבות הקוד, התוכן, הקבצים והעיצוב.


כדאי להסדיר את הזכויות באופן בינלאומי בטרם העיצוב והפיתוח. מלבד זאת, במקרים מסוימים ניתן להוסיף על הגנה זו הגנות נוספות כגון רישום פטנט וסימן מסחרי על האפליקציה. הדרך הטובה ביותר להתחיל היא לקבל ייעוץ משפטי מתאים.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות יוצרים במוזיקה ואמנות


כאשר מתבצע שימוש לא הוגן באפליקציה, ובייחוד כאשר מדובר בשימוש מסחרי שבוצע לצורך גריפת רווחים על חשבונו של בעל הזכויות, אפשר ורצוי להגיש תביעה בגין הפרת זכויות יוצרים, ולדרוש במסגרת התביעה פיצויים כספיים שיחושבו בהתאם לנזקים הכספיים ולפגיעה במוניטין שנגרמו כתוצאה מההפרה, כמו גם צו מניעה לצורך הפסקת השימוש הלא הוגן באופן מיידי.