מהו מספר האבות אשר מגדלים ללא ידיעתם ילדים של מישהו אחר? על פי נתונים סטטיסטיים שנאספו בעניין, ייתכן שכ-15% מכלל האבות הנשואים כלל אינם האבות הביולוגיים של צאצאיהם.


ומה קורה אם מתעורר חשדו של אדם נשוי לגבי נאמנותה של אשתו ונכונות אבהותו כלפי הילדים שנולדו כילדיו ואף רשומים כילדיו? במקרה כזה, צריך להגיש בקשה לבדיקת רקמות לצורך הוכחת האבהות אל בית המשפט. אולם במקרים רבים בית המשפט לא יאשר את הבקשה.


האיסור על ביצוע בדיקת האבהות נועד לשמור על טובתו של הילד ועל כשירותו המשפטית, אף על פי שהאב עלול להיפגע מכך הן מבחינה נפשית והן מבחינה כספית.


מהי ממזרות על פי ההלכה היהודית?


הבעיה הכרוכה בביצוע בדיקת אבהות היא האפשרות שבמסגרת הבדיקה יתברר כי הקטין הוא ממזר. להכרזה על ממזרות ישנן השלכות ממשיות והרסניות על המשך החיים של הקטין ואף על הדורות הבאים.


ההלכה היהודית קובעת כי מי שנולד לאישה נשואה כאשר האב הוא לא האדם הנשוי לה, יוכרז כממזר וייחשב פסול חיתון. כלומר, גם כיום, מי שנחשב לממזר רשאי להינשא אך ורק לממזרים אחרים או לגיורים.


מלבד זאת, ממזר לא יוכל להינשא בישראל בנישואים כדת משה וישראל, אלא רק בנישואים אזרחיים בחו"ל. הרבנות הראשית מנהלת רשימה של ממזרים, אשר כאמור נולדו עקב ניאוף אישה נשואה, והאיסור להינשא יחול גם על ילדיהם וילדי ילדיהם, לדורי דורות.


כיצד חשש לממזרות עלול להשליך על איסור בדיקת אבהות על ידי בית המשפט?


בשל ההשלכות מרחיקות הלכת של ממזרות על פי דין תורה, נקבע בחוק מידע גנטי כי במקרה שעולה חשש לממזרות או חשש לפגיעה בקטין, בית המשפט ימנע את ביצוע בדיקת האבהות, אלא אם כן הבדיקה יכולה למנוע סכנת חיים או נכות לא הפיכה.


לדוגמה, על פי חוק זה דחה בית המשפט לענייני משפחה בירושלים דרישה של אדם לבצע בדיקת אבהות לילד, מכיוון שאם הילד הרתה לו בזמן שהייתה נשואה לאדם אחר. על כן, אף על פי שבמקרה זה היה חשד ברור כי התובע אכן היה אביו הביולוגי של הקטין, תביעתו לבדיקת רקמות נדחתה.


במקרה אחר, סורבה תביעת אבהות שהגיש קשיש בשנות ה-70 לחייו, אשר חשד כי אשתו ניהלה רומן לפני עשרות שנים וכי ילדיו הבוגרים אינם ילדיו הביולוגיים. אף על פי שהילדים ואשתו של הקשיש הסכימו לבצע את בדיקת האבהות, בית המשפט דחה את התביעה, וזאת מחשש לפגיעה במעמדם ההלכתי של הנכדים.


מהם השיקולים לאישור או לדחיית תביעת אבהות?


השיקול העיקרי והמרכזי להכרעת בית המשפט בנוגע לתביעות אבהות הוא עקרון טובת הילד. מסיבה זו, כאשר קיים חשש כי הקטין יוכרז כממזר או כי תוצאות הבדיקה עלולות לפגוע בו או במעמדו, בהתפתחותו או ביציבותו הנפשית בכל דרך, בית המשפט לא יאשר את ביצוע הבדיקה.

 

יש לך שאלה?

פורום אבהות | גניבת זרע


רק אחרי שיוחלט מהי טובתו של הילד, ייבחנו הזכויות של שאר המעורבים במקרה, כלומר של הבעל, של האישה, של הגבר אשר לטענתו הקטין הוא ילדו הביולוגי וכדומה. אם מסקנתו של בית המשפט, על בסיס מכלול הנסיבות והראיות שהוצגו בפניו, היא כי יש לבצע בדיקת רקמות להוכחת אבהות משום שזו תשרת את טובתו של הקטין, רק אז הוא יאשר לבצע את בדיקת האבהות.