התפרצות לדירת מגורים היא עבירה פלילית חמורה, אשר מעבר לנזק הכלכלי שהיא גורמת לרכוש, היא מהווה פגיעה קשה בשלוות נפשם ובזכותם של נפגעי העבירה, ומונעת מהם להרגיש בטוחים בתוך ביתם, ואף מפרה בצורה חמורה את פרטיותם. כמו כן, בעת התפרצות לדירה קיים פוטנציאל למפגש אלים של בני הבית עם פורץ, שעלול להסתיים בפגיעה פיזית, ובמקרים חמורים גם במוות.

 

סעיף 405 לחוק העונשין, קובע מי נחשב לפורץ, ומגדירו כמי ששובר חלק חיצוני או פנימי של בניין, או פותח באמצעות מפתח, במשיכה, בדחיפה, בהרמה או בכל דרך אחרת, דלת, חלון, תריס או כל דבר שנועד לסגור או לכסות פתח בבניין. על פי סעיף זה, גם אם אדם מתפרץ לחלק של בניין שאינו משמש למגורים כמו מחסן, הדבר ייחשב כעבירת התפרצות לבית מגורים.

 

החוק מבדיל בין פורץ, נכנס, למתפרץ, וקובע שאדם המכניס חלק מגופו או מהכלי שבו הוא משתמש לבניין מגורים נקרא נכנס, ומי שפורץ ונכנס או פורץ ויוצא, נקרא מתפרץ. כדי שהחשוד יואשם בעבירת התפרצות לבית או לדירת מגורים, על התביעה להוכיח כי המעשה נעשה בכוונה לבצע גניבה או פשע.

 

כאשר אדם נכנס לבניין מגורים תוך שימוש באיומים, במעשה תחבולה, או בקנוניה עם אדם אחר שנמצא בבניין, או נכנס דרך הארובה, או דרך כל פתח אחר שנשאר פתוח לצורך מסוים ואינו מיועד לשמש לכניסה, נחשב כמי שפרץ ונכנס.


חמש עד שבע שנות מאסר על התפרצות לדירת מגורים

 

העונש הקבוע בחוק על עבירת התפרצות לדירת מגורים הוא חמש שנות מאסר, וכאשר מדובר בפריצה לצורך ביצוע גניבה או פשע, העונש יכול להגיע גם עד שבע שנות מאסר. סעיף 406 לחוק קובע עונש של עד חמש שנות מאסר בגין כניסה לבית מגורים או לבית כנסת, בכוונה לבצע גניבה או פשע. כאשר אדם התפרץ לדירה או לבית כנסת, בכוונה לבצע גניבה או פשע, או התפרץ מתוכם לאחר שביצע מעשה גניבה או פשע, או נכנס אליו לשם כך, הוא צפוי לעונש של עד שבע שנות מאסר.

 

סעיף 407 קובע עונש מרבי של חמש שנות מאסר לאדם המתפרץ למבנה שאינו משמש למגורים או לתפילה, או לבניין שנמצא ליד בית מגורים אך אינו חלק ממנו, בכוונה לבצע במקום גניבה או פשע. נאשם אשר מתפרץ לבניין וביצע גניבה או פשע, או התפרץ מתוכו לאחר שביצע גניבה או פשע, צפוי לשבע שנות מאסר. אם הוא נשא נשק העונש יכול להיות כפול, ולהגיע עד 14 שנות מאסר.

 

כאשר ברשות החשוד נמצא כלי או מכשיר המשמש לפריצה, ואין לו הסבר סביר לכך, הוא צפוי לשלוש שנות מאסר. אם החשוד החזיק בנשק או במכשיר שיש בו כדי לסכן או לפגוע בחיי אדם, הוא צפוי לחמש שנות מאסר, ואם פניו היו רעולים או מוסווים מתוך כוונה לבצע גניבה או פשע, או אם הוא נמצא בבניין בכוונה לבצע גניבה או פשע, ונקט באמצעים להסתיר את נוכחותו, העונש הצפוי הוא עד חמש שנות מאסר.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

בעת קביעת העונש בגין עבירת התפרצות לדירה, קובע בית המשפט בשלב ראשון, האם כתב האישום מתאר אירוע אחד או מספר אירועים. בשלב הבא, בית המשפט קובע את מתחם הענישה ההולם את נסיבות האירוע, ובסופו של ההליך מכריע, על פי הנסיבות האישיות של הנאשם, עברו הפלילי, המלצות תסקיר שירות המבחן, מידת תכנון מוקדם ומידת הפגיעה ברכוש ובמתלוננים, האם יש לחרוג מהמתחם שנקבע, או לגזור את העונש בגדרי המתחם הקבוע בחוק.