למרבה הצער, לא פעם נגרמים לקשישים נזקי גוף אשר היו יכולים להימנע דווקא במקום שבו אמורים לדאוג לצורכיהם ולספק להם סביבת מגורים בטוחה באחרית ימיהם: בבית האבות. במקרים רבים מצבם הבריאותי, הנפשי והפיזי של הקשישים הולך ומחמיר לאחר המעבר לבית האבות. לעתים מדובר בהחמרת מצב שלא ניתן היה למנוע, אולם במקרים אחרים, הנזקים נגרמים כתוצאה מרשלנות רפואית בבית האבות.


בית האבות נבנה ומתוחזק באופן שאמור לאפשר סביבת מגורים בטיחותית וכן קרבה לצוות רפואי עבור בני הגיל השלישי שזקוקים לכך. לא מדובר רק בקשישים סיעודיים המרותקים למיטתם, אלא גם בבני גיל הזהב שהחליטו להעביר את מקום מגוריהם אל בית האבות כאשר הם עדיין עצמאים ומסוגלים לדאוג לעצמם.


כאשר מדובר בקשיש סיעודי, הצוות בבית האבות הסיעודי שבו הוא נמצא נדרש להשגיח עליו מסביב לשעון ולסייע לו בביצוע כל הפעולות השגרתיות מדי יום, למשל לבישת בגדים, העברתו ממצב שכיבה לעמידה, האכלתו, ניודו ממקום למקום וכדומה. כל מקרה של הזנחה או רשלנות רפואית בדייר סיעודי עלול לדרדר את מצבו במהירות ואף לגרום למותו.


מהן החובות החלות על הנהלת בית אבות או מוסד סיעודי לקשישים?


ניהול בית אבות או מוסד גריאטרי כרוך במורכבות רבה בשל מצבם הרפואי וגילם של הדיירים המתגוררים בו, ויש לו חשיבות משמעותית לרווחתם ושמירה על בריאותם. לכן, לא ניתן להפעיל בית אבות ללא קבלת רישיון מתאים ממשרד הבריאות ומשרד הרווחה. המקום מחויב לדאוג לסדר יום קבוע ומגוון עבור הדיירים לצורך שמירה על בריאותם הנפשית, ולהעסיק צוות מיומן ומקצועי הכולל מטפלים, צוות סיעודי, צוות רפואי עם התמחות בגריאטריה או ברפואה פנימית ועוד.


מלבד זאת, בית האבות צריך להיות מצויד במכשירים רפואיים, בתרופות נדרשות, בציוד עזרה ראשונה למצבי חירום וכן במלוא הציוד הנדרש לתחזוקה היומיומית של הדיירים.


מתי ניתן להגיש תביעה לפיצויים עקב רשלנות רפואית בבית אבות?


פקודת הנזיקין כוללת מספר תנאים להתקיימות עוולת הרשלנות, וביניהם קיום קשר סיבתי בין הנזק שנגרם לבין הפרתה של חובת הזהירות החלה על הגורם האחראי, חובת זהירות קונקרטית וחובת זהירות מושגית.


בהתאם לכך, מקרים כגון אי טיפול מספק במקרה של מצב חירום רפואי, אי נקיטת אמצעי זהירות ובטיחות לשמירה על הקשישים כגון התקנת מעקה במקלחות או מעקה במיטה שהובילו לנפילה ולפגיעה, אי אבחון מצב רפואי או מחלה וכתוצאה מכך אי מתן טיפול הולם, כולם מהווים עילה לתביעה עקב רשלנות רפואית.


לדוגמה, בתביעת רשלנות רפואית שהוגשה על ידי קרובי משפחתה של קשישה שהפכה סיעודית עקב מחלת דמנציה, טענו בני המשפחה כי רשלנות רפואית של הצוות המטפל הובילה למותה של הקשישה כעבור שישה חודשים עקב זיהום בריאות.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות ברפואת משפחה וילדים


התובעים טענו כי על אף מצבה, הצוות לא השגיח על המנוחה כראוי. הקשישה נפלה מספר פעמים כשניסתה לקום ממיטתה וללכת בכוחות עצמה, אף שמצבה לא אפשר זאת. חרף עובדה זו, הצוות לא דאג לשמור עליה בשעות הלילה ולא התקין מעקה במיטתה אשר יכול היה למנוע ממנה את הניסיונות לקום.


בית המשפט קיבל את התביעה וקבע כי חובת הזהירות של בית האבות כלפי המנוחה הופרה וכתוצאה מכך נגרם מותה. הוא חייב את בעלי בית האבות לפצות את בני המשפחה בסכום של כ-150 אלף שקלים.