ירידה בשמיעה שנגרמה עקב חשיפה ממושכת לרעש מזיק במקום העבודה יכולה להיות מוכרת על ידי המוסד לביטוח לאומי כמחלת מקצוע, כאשר כושר השמיעה של העובד ירד בשיעור של לפחות 20 דציבלים.

 

בתקנות המוסד לביטוח לאומי מופיעה רשימה המונה כארבעים סעיפי ליקוי ומחלות אשר עבורן ניתן לקבל פיצויים, והיא כוללת נזקי שמיעה וטנטון, שזו תופעה של צפצופים קבועים באוזניים עקב חשיפה לרעש חזק או תחלואה טבעית והזדקנות.

 

סעיף 84א לחוק ביטוח לאומי קובע תנאים כדי שליקוי שמיעה יוכר כפגיעה בעבודה, זאת כאשר המבוטח נחשף בעבודתו לרעש התקפי ומתמשך העולה על המותר לפי פקודת הבטיחות בעבודה, וכתוצאה מהחשיפה כושר השמיעה פחת, בשיעור של 20 דציבלים לפחות בכל אחת מהאוזניים.

 

העובד נדרש להגיש בתוך שנה תביעה להכרה בליקוי השמיעה כפגיעה בעבודה, מהיום שבו תועד הליקוי לראשונה ברשומה רפואית, או מהמועד שבו החליטה הוועדה הרפואית כי החלה ירידה בשמיעה.

 

כדי לזכות בהכרה של נפגע בעבודה עקב מחלת מקצוע, יש להוכיח קשר סיבתי בין תנאי העבודה לפגיעה. על העובד להוכיח שהיה חשוף במהלך עבודתו לרעש של לפחות 85 דציבלים, ולהציג רישום רפואי המתעד את תלונותיו על פגיעה בשמיעה במשך תקופה ארוכה.

 

חשיפה ממושכת לרעש מזיק במקום העבודה

 

מחלת מקצוע היא לא מקרה של פגיעה חד פעמית שאירעה במקום מסוים ובזמן נתון, כפי שמוגדרת תאונת עבודה, אשר יכולה להיות ירידה בשמיעה עקב פיצוץ רב עצמה, אלא היא מחלה אשר התגבשה אצל עובד שכיר עקב תנאי עבודתו, או מחלה שלקה בה עצמאי עקב הפעולות הנדרשות ממנו מתוקף תפקידו, כאשר ירידה בשמיעה יכולה להיגרם עקב חשיפה ממושכת לרעש מזיק.

 

מיקרו טראומה היא רצף של פגיעות זעירות חוזרות ונשנות באיבר מסוים לאורך זמן שנגרמו לעובד כתוצאה מתנאי עבודתו, אשר גורמות בסופו של דבר לפגיעה משמעותית ומותירה לעבוד נכות זמנית או קבועה. ירידה בשמיעה מוכרת על ידי המוסד לביטוח לאומי כמחלת מקצוע המזכה את העובד בתגמולים בהתאם לדרגת הנכות.

 

עובד ששמיעתו נפגעה במהלך עבודתו, והוכיח כי קיים קשר סיבתי בין תנאי עבודתו לבין פגיעתו בשמיעה, וכי במסגרת עבודתו עשה באופן שיטתי פעולה מסוימת אשר גרמה לירידה בשמיעה, ועקב כך נפגעה באופן קבוע יכולתו לעבוד, זכאי לקבל דמי פגיעה מביטוח לאומי עבור ימי היעדרותו מהעבודה והוצאות טיפולים רפואיים.

 

קביעת דרגת נכות עקב ירידה בשמיעה

 

לאחר שהוגשה תביעה לדמי פגיעה, ניתן להגיש תביעה לקביעת דרגת נכות בהתאם לחומרת הפגיעה. הוועדה רפואית תחליט האם העובד זכאי לתשלום קצבת נכות, כתוצאה מהירידה בשמיעה. במקרים קיצוניים, ייתכן כי העובד יזדקק לסיוע בפעולות היומיום ובניהול משק ביתו, ויהיה זכאי לקצבת סיעוד, אשר תסייע לו ולבני משפחתו בהשגחה ובטיפול.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונת עבודה

 

אם תחליט הוועדה כי הפגיעה אירעה עקב נסיבות חיצוניות שאינן קשורות בתנאי העבודה, אלא כתוצאה מתחלואה טבעית, גנטיקה או מחלות אחרות, או אם הפגיעה בשמיעה אירעה לפני שהעובד החל לעבוד במקום העבודה, לא יתקיים הקשר הסיבתי הנדרש והפגיעה לא תיחשב כמחלת מקצוע. במקרה שהתביעה נדחתה, רשאי הנפגע להגיש ערעור על החלטת הוועדה הרפואית בתוך 30 ימים, ואף רשאי להגיש ערעור לבית הדין האזורי לעבודה על החלטת ועדת העררים, בתוך 60 ימים.