מה ניתן לעשות במצב שבו צריך לגבות חוב מחייב שמתגורר בחו"ל, או מאדם אשר עזב את הארץ במטרה להקשות על הליך הגבייה? האם אפשר לאתר אותו גם במדינה אחרת ולפעול להחזרת הכספים? האם ניתן לממש נכסי מקרקעין ונכסים אחרים לצורך החזר החוב, גם אם הם נמצאים מחוץ לישראל?


כמובן, הבעיה שנוצרת כאשר מתעורר הצורך לפעול לגביית חובות בחו"ל, אינה מנת חלקה של מדינת ישראל בלבד אלא של כל מדינות העולם, אשר הכירו בעיקרון יסוד שלפיו יש לשלם חובות כנדרש, ולא ניתן להתחמק מתשלום החובות באמצעות בריחה למדינה אחרת.


אמנם מדובר בסוגיה סבוכה ולא תמיד מתאפשר להגיע לגביית חובות אמיתית וסדורה, אולם במקרים רבים, גם כאשר מדובר בחובות שאינם גבוהים במיוחד, בפני הנושים עומדות אפשרויות שונות לפעולה עד שיקבלו את כספם בחזרה. כיצד חוקי המשפט הבינלאומי מאפשרים לגבות חובות במדינות העולם?


איך ניתן לגבות כספים או לממש נכסים במדינות שונות בחו"ל?


נושה אשר אדם שחייב לו כספים אינו נמצא בישראל, יכול לנסות ולהשיבו לארץ לצורך תביעת החוב והטלת סנקציות שונות כגון עיקולים או הגבלת רישיון הנהיגה עד שיוחזר החוב. ואולם, בדרך כלל רק כאשר מדובר בסכומים משמעותיים, החייב אכן יוחזר ארצה לצורך פירעון החוב, ואילו כאשר מדובר בחובות נמוכים יותר, החייב יוכל להמשיך ולהתגורר בחו"ל.


אם לא ניתן להשיב את החייב לישראל, אפשר לפעול כדי לאתר את מקום הימצאו, ולהפעיל כנגדו סנקציות שונות במדינה שבה הוא נמצא באמצעות מערכת גביית החובות והמשפט באותה מדינה. כדי לעשות זאת, יש לאכוף פסק דין שניתן בישראל כנגד החייב באותה מדינה זרה. לצורך קבלת פסק הדין הישראלי ובירור הסיכויים לאכיפתו בחו"ל, כדאי מאוד לקבל ייעוץ מעורך דין העוסק בתחום גביית החובות.


גביית חובות במדינה זרה על פי אמנה לאכיפת פסקי חוץ, או במדינה שאינה חתומה על אמנה בינלאומית עם ישראל


מדינות רבות בעולם חתומות על אמנות בינלאומיות עם מדינת ישראל בנושא גביית חובות, שבמסגרתן נקבע כי החלטות שיפוט של מדינה אחת יכובדו במדינה האחרת. במדינות אלה, הליך גביית החובות נחשב קל יותר באופן יחסי. לא מדובר רק על פסקי דין כספיים, אלא על כל החלטה בתחומי המשפט המסחרי או האזרחי שניתנה בכל אחת מהמדינות החתומות על האמנה.


ואולם, לא בין כל מדינות העולם ובין מדינת ישראל קיימות אמנות בינלאומיות בנושא זה. אם החייב נמצא באחת מהמדינות הללו, הליך גביית החוב יהפוך לקשה ומורכב יותר. במדינה שאינה חתומה על אמנה בינלאומית עם ישראל, יחולו החוקים של אותה מדינה בכל הנוגע להכרה בפסק הדין הישראלי.


על כן, יש לבחון את החוקים של כל מדינה שבה יש צורך באכיפת פסק הדין המקומי. חשוב לזכור כי בכל מדינה קיימת מערכת גביית חובות והוצאה לפועל, אשר יכולה להפעיל אמצעים שונים אם יינתן לכך פסק דין בבית המשפט המקומי של אותה מדינה.

 

יש לך שאלה?

פורום גביית חובות


במדינת ישראל, הדין לגבי אכיפת פסקי דין זרים קבוע במסגרת בחוק לאכיפת פסק חוץ. על פי החוק, ישראל תכיר בפסק דין שניתן בבית משפט זר אם אין אפשרות להגיש ערעור על פסק הדין, אם הוא אינו נוגד את תקנות הציבור, אם ניתן לבצע אותו במדינה הזרה ועוד.