מי שמבקש לבצע שינויים בדירתו, לסגור את המרפסת, להרחיב את שטח הדירה, לפצל את הבית לשתי דירות או לבצע שינויים מגוונים אחרים, חייב לקבל תחילה היתר בניה. את ההיתר יש לבקש מרשות הרישוי או הוועדה המקומית לתכנון ובניה, ולאחר הנפקתו הוא תקף למשך שנה.


היתר הבניה יינתן על פי הוראות חוק התכנון והבניה ותקני הבניה הרלוונטיים. אם משתמשים בנכס בניגוד להיתר או מבצעים בו שינויים מבלי לקבל היתר בניה כדין, מדובר בעבירה פלילית לכל דבר ועניין. מאחר שמדובר באחת העבירות הנפוצות ביותר בישראל, בתי המשפט נוהגים להחמיר בענישה כנגד מורשעים בעבירות בניה מתוך מטרה לנסות ולעצור את התופעה.


באילו מקרים יש להגיש בקשה להיתר בניה, ומתי אין צורך בקבלת ההיתר?


חוק התכנון והבניה קובע באילו מקרים צריך להוציא היתר בניה ובאילו מקרים ניתן לבצע את השינויים בנכס מבלי לקבל היתר לכך מהוועדה המקומית. על פי החוק, צריך להגיש בקשה להיתר בניה במקרים של הוספת תוספות למבנה כגון סגירת מרפסת, הקמת סככה, פרגולה או גדר, בניית חלון חיצוני ואף קירוי מרפסת. עם זאת, כאשר מדובר במחסן או בפרגולה, למשל, אפשר לקבל היתר על עבודה מצומצמת בלבד.


כמו כן, יש לקבל היתר על הריסת בניין, בניית בניין חדש וביצוע שינויים בקירות החיצוניים של המבנה, סלילת דרך, הקמת קירות תומכים, הנחת תשתיות או חפירות בקרקע, וכן עבור הקמת מבנים זמניים, לרבות קרוון, מחסן או משרד. אף בגין שימוש חורג בנכס שלא בהתאם להיתר בניה קודם, יש להגיש בקשה חדשה לקבלת היתר.


אילו שינויים בנכס אינם מצריכים היתר בניה? כאשר מבצעים שינויים פנימיים בנכס או מוסיפים קונסטרוקציות מבניות כגון עמודים תומכים, אלא אם כן השינויים פוגעים ברכוש המשותף, בשלד המבנה, בצנרת המשותפת או במבנה עצמו, או כאשר הם משנים את שטח הנכס.


איך מגישים בקשה להיתר בניה?


תחילה יש להוציא את תיק המבנה מארכיון הוועדה המקומית לתכנון ובניה לצורך עיון בתיק. לכל רשות מקומית נוהל שונה לגבי הליך זה, ולכן כדאי לברר מראש ברשות המקומית הרלוונטית. אם על פי התוכניות ניתן לבצע את השינוי המבוקש, אפשר להמשיך בהליך ולהגיש בקשה להיתר.


כדי להכין את הבקשה יש לקבל שירותים מאנשי מקצוע כגון מודד מוסמך ואדריכל רישוי, להוציא נוסח טאבו מעודכן של המבנה, וכאשר מדובר בבניין משותף - יש לקבל אישור משאר בעלי הזכויות בבניין ולהחתים אותם על הבקשה להיתר.


ברוב המקרים נדרשת הסכמה של 75% מבעלי הזכויות בבניין המשותף, אולם במקרים מסוימים מספיקה הסכמה בשיעור של 66%, תלוי בשינוי המתבקש. אם הבקשה היא לבניית יחידת נוספת, לדוגמה, יש צורך לקבל אישור של כלל בעלי הזכויות במבנה, כלומר יש לקבל הסכמה של 100% מהדיירים האחרים.

 

יש לך שאלה?

פורום תכנון ובניה | היתרי בניה


במקרה שהבקשה להיתר נדחתה על ידי הוועדה, אפשר להגיש ערעור על ההחלטה בתוך פרק זמן של 30 ימים. חשוב לזכור כי יש לשלם היטל השבחה ואגרת בניה לפני קבלת היתר הבניה הסופי. גובה היטל ההשבחה נקבע בהתאם להערכה שמאית. לבסוף, לאחר שהכול שולם וההיתר התקבל, יש להודיע לוועדה המקומית מראש על התחלת הבניה בפועל.