לא כל הירושות כוללות נכסים אשר יכולים לשפר את מצבם הכלכלי של היורשים. ישנן ירושות המורכבות ברובן מחובות שהותיר אחריו המוריש לאחר לכתו, אשר במקום להיטיב עם היורשים רק יכבידו עליהם. במצבים כאלו, עדיף שלא לקבל כלל את הירושה.


חוק הירושה אשר מסדיר את נושא הירושות, הצוואות והעיזבונות בישראל, קובע כי אין לחייב יורש לקבל את הירושה אם הוא אינו מעוניין בכך. על כן קובע החוק כי ניתן לבצע הסתלקות מהעיזבון באופן כזה שישלול את סיווג היורשים מלכתחילה ובדיעבד.


כלומר, כאשר יורש מוותר על חלקו בירושה, הדבר נחשב כאילו מעולם לא היה יורש. להיבט זה משמעויות משפטיות נרחבות, למשל בכל הנוגע לתביעת חוב מיורשיו של אדם שהלך לעולמו.


מהן הדרכים להסתלקות מירושה, ואיך מבצעים זאת בפועל?


החוק מגדיר כללים להסתלקות מעיזבון, וקובע כי זכותו של כל יורש לבצע הסתלקות מחלקו בירושה, אך מותר לו לעשות זאת רק לאחר פטירתו של המוריש ולפני שעזבונו חולק ליורשים. היורש יכול לבצע הסתלקות כללית, כלומר לוותר על העיזבון מבלי להעביר את חלקו לאדם אחר. באופן זה, חלקו של היורש שהסתלק יועבר ליורשים על פי דין.


הדרך השנייה להסתלק מירושה היא לבצע הסתלקות לטובת גורם ספציפי, אשר יירש את חלקו של היורש שהסתלק במקומו. אולם, יורש רשאי להעביר את חלקו בעיזבון באמצעות הסתלקות אך ורק לבן זוגו של המנוח, לאחיו או לצאצאיו.


כדי להסתלק מעיזבון, היורש נדרש להגיש לרשם הירושות תצהיר שבו מפורט חלקו בעיזבון אשר הוא מוותר עליו, וזהות האדם שלטובתו מבוצעת ההסתלקות, אם קיים. היורש יכול להסתלק מכל חלקו בירושה אך יכול לוותר רק על חלק ממנו, בתנאים מסוימים.


באילו מקרים כדאי להסתלק מהעיזבון?


הסתלקות מירושה יכולה להיות כדאית במקרים שבהם קבלת הירושה עלולה לגרום נזק כספי ליורש, למשל עקב תביעות חוב על ידי נושיו של המנוח. כך גם במקרים שבהם מעוניינים להעביר נכס לאדם אחר, למשל נכס נדל"ן, אשר העברתו מחויבת במסים. באמצעות הסתלקות מהירושה ניתן להעביר את הנכס תוך קבלת פטור ממס.


כדי למנוע העדפת נושים אסורה, במקרה שהיורש נמצא במצב של חדלות פירעון, הוא אינו יכול להסתלק מהירושה במטרה למנוע מהנושים לגבות את חובותיו מחלקו בירושה.


כדי לחלק את נכסי הירושה ולהימנע מתשלום מס, היורשים יכולים להגיע להסכם הסתלקות ביניהם ולהביאו לאישור רשם הירושות. באופן זה ניתן לחלק את הנכסים מהעיזבון מבלי לשלם מס.


לצורך זאת, יש לעמוד במספר תנאים: ההסכם צריך להיחתם לפני חלוקת העיזבון, ההסתלקות מהעיזבון חייבת להיות אך ורק לטובת בן הזוג, ילדיו או אחיו של המנוח, אחרת רשם הירושות לא יכיר בהסתלקות, וכמו כן נדרש שההסתלקות לצורך חלוקת נכסי הירושה לא בוצעה בתמורה לכסף או לנכס שאינו מהווה חלק מהירושה.

 

יש לך שאלה?

פורום עיזבון וירושה


נוסף על כך, ישנם תנאים לביצוע הסתלקות רק מנכס ספציפי בירושה ולא מכל חלקו של היורש. רשם הירושות מבצע הבחנה בין הסתלקות חלקית שמעוניין לבצע יורש על פי צוואה או על פי צו ירושה. כאשר מדובר בחלקו של היורש אשר נקבע בצוואה, הוא יוכל לבצע הסתלקות רק מחלק ספציפי של חלקו בעיזבון, כל עוד הצוואה מפרטת אילו נכסים בדיוק יקבל היורש ולא את חלקו של היורש מכלל הירושה.