הדבר האחרון שמעוניינים בו לאחר שהתקבלה ההחלטה להתגרש, הוא שההליך יימשך תקופה ארוכה. עם זאת, גם בני זוג שהגיעו למסקנה משותפת על פירוק התא הזוגי מגלים לא פעם כי הם נגררים לדיונים משפטיים מרובים ומנהלים סכסוכים על נושאים שונים, וכך חולפות שנים רבות עד שהליך הגירושין מסתיים באופן סופי.


אז איך מנהלים הליך גירושין מהיר?


באופן עקרוני, תהליך גירושין בהסכמה יכול לקצר את התקופה שחולפת מהרגע שבו מחליטים להיפרד ועד שהופכים לזוג גרוש. ככל שבני הזוג יצליחו להגיע להסכם גירושין חתום ומוסכם על שניהם, הכולל הסכמות לגבי כל הנושאים החשובים הכרוכים בפרידה, החל מחלוקת הרכוש המשותף וכלה במשמורת ובתשלום מזונות, כך יוכלו להגיע עם ההסכם לאישור בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. מכאן הדרך עד להסדרת הגט תהיה קצרה.


עם זאת, חשוב שלא לנהוג בפזיזות רק כדי לסיים את הגירושין מהר ככל האפשר. הסכם גירושין שמקפח את אחד הצדדים, שמותיר מקום לפרשנויות או שאינו מפורט דיו ולא כולל את מלוא הנושאים אשר עליהם צריכים לדון ולהסכים, עלול להזיק לבני המשפחה בהמשך הדרך, לפגוע בילדים או במצבם הכלכלי של הצדדים ולפתוח דלת לתביעות משפטיות בעתיד.


בקשה משותפת לגירושין והסכם גירושין המיטיב עם שני הצדדים: כך מתגרשים במהירות ומבלי לגרום נזקים עתידיים


הדרך היעילה ביותר, ואף החסכונית ביותר, להליך גירושין מהיר, היא כאשר שני הצדדים מסכימים להתגרש וחותמים על הסכם גירושין המפרט את הסכמתם להיפרד ונושאים חשובים אחרים הקשורים בפרידה, כגון ענייני משמורת וחלוקת רכוש.


במצב כזה יכולים בני הזוג להגיש בקשת גירושין משותפת אל בית הדין הרבני, בצירוף הסכם הגירושין. את ההסכם ניתן לאשר קודם בבית המשפט האזרחי לענייני משפחה, או להביאו לאישור בבית הדין הרבני. לאחר מכן ייפתח לבני הזוג תיק גירושין ברבנות, ובמרבית המקרים בית הדין יאשר את הבקשה המשותפת לגירושין ויסדיר את טקס הגט ללא בעיות מיוחדות.


האם ניתן להסדיר את הגט במהירות גם ללא הסכם גירושין?


התשובה לכך חיובית, אולם מדובר רק על נסיבות חריגות שבהן יאשר בית הדין הרבני להתיר את נדר הנישואין של בני הזוג, גם ללא הסכם גירושין. זאת בתנאי ששני הצדדים הביעו הסכמה הדדית להתגרש, וכן הסכימו להשאיר את ההכרעות בכל נושאי הגירושין בידיה של אחת מהערכאות המשפטיות - בית המשפט למשפחה או בית הדין הרבני - לאחר שבני הזוג כבר יהיו גרושים.


כאמור, מדובר במקרים חריגים במיוחד, היות שנדרשת הסכמה של שני בני הזוג להשלים את הגירושין לפני שמגיעים להכרעה בסוגיות כה קריטיות בחייהם.


בני זוג שאינם מצליחים להגיע להסכמות בנושאי הגירושין השונים ומנהלים תביעות הדדיות בבתי המשפט, ככל הנראה לא יבצעו הליך גירושין מהיר אלא ייאלצו לנהל מלחמות משפטיות ממושכות בבית המשפט, אשר יכולות להימשך אף שנים ארוכות, עד שיוכרזו כגרושים.

 

יש לך שאלה?

פורום גירושין


אך כאשר בני הזוג מצליחים לחתום על הסכם גירושין, אם באמצעות הליך גישור, ייעוץ משפטי או בכוחות עצמם, הם יוכלו להיפרד בצורה רשמית בתוך פרק זמן קצר, ואף להישאר במערכת יחסים תקינה בשנים הבאות. זוגות שהשכילו לחתום על הסכם ממון עוד לפני החתונה או במהלך הנישואין, יוכלו אף להגיע להסכם גירושין במהירות, היות שמרבית הסוגיות כבר נוסחו ביניהם במסגרת הסכם הממון.