על פי פקודת התעבורה, הרשעה בביצוע עבירות תנועה וגם בביצוע עבירות אחרות הקשורות בנהיגה בכלי רכב, עלולה להוביל לשלילת רישיון הנהיגה, תלוי בעבירה שבוצעה ובחומרתה. שלילת הרישיון יכולה להתבטא גם במניעת הוצאת רישיון נהיגה כאשר המורשע מעולם לא קיבל רישיון. הפסילה יכולה להיות על תנאי בלבד, לפרק זמן קצר או לתקופה ממושכת לפי החלטת בית המשפט, ואף לצמיתות כאשר מדובר במקרים חריגים.


פסילה מינימלית, פסילה על תנאי ופסילה לצמיתות: מהן תקופות הפסילה בגין עבירות תעבורה חמורות?


תאונות קטלניות גובות את חייהם של אלפי ישראלים בשנה, ואילו הרשויות משקיעות משאבים רבים בניסיון להילחם בתופעה, הן מבחינת אכיפת החוק והן מבחינת העונשים המוטלים על נהגים אשר גורמים לתאונות דרכים קטלניות, הכוללות פגיעות חמורות בגוף ובנפש, עקב נהיגה בשכרות, נהיגה תחת השפעת סמים, נהיגה ברשלנות או כל אופן אחר של נהיגה אשר עלול לסכן את הנהגים עצמם ואת שאר המשתמשים בדרך, נהגים והולכי רגל.


על כן, ישנן תקופות מינימליות הקבועות בחוק בגין עבירות תעבורה חמורות. לדוגמה, רישיונו של נהג אשר הורשע בנהיגה בשכרות ייפסל לתקופה של שנתיים לכל הפחות. פסילה לצמיתות בגין נהיגה בשכרות תיקבע כאשר אדם גרם למותו של אדם אחר כתוצאה מנהיגה בשכרות, תחת השפעת אלכוהול או בהשפעת סמים.


באופן עקרוני, בית המשפט יכול להורות על שלילת רישיון הנהיגה במקרים של עבירות תנועה, כאשר תקופות השלילה יכולות לנוע בין מספר חודשים ועד שלילה לצמיתות. מלבד בית המשפט, גם קצין משטרה מוסמך לבצע פסילה מנהלית של הרישיון כאשר נהג מבצע עבירות תעבורה מסוימות, וכן משרד הרישוי יכול לשלול רישיון נהיגה על פי שיטת הניקוד החדשה, כאשר נהג מבצע עבירות מרובות וצובר בגינן נקודות, וכן בגין נהיגה מסוכנת או פרועה או אי התייצבות לבדיקה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים.


עם זאת, רק בית המשפט מוסמך להורות על פסילת רישיון לתמיד, וזאת במסגרת גזר דין לאחר הרשעה בביצוע עבירות תנועה. במסגרת הענישה ומתן גזר הדין, בית המשפט יכול אף לפסוק עונשי שלילה מותנים, אשר בדומה להטלת עונשי מאסר על תנאי, אינם פוסלים את רישיון הנהיגה בפועל.


רק אם הנהג המורשע יואשם ויורשע שוב בגין ביצוע עבירות תנועה מסוימות, תמומש הפסילה על תנאי. כאשר בית המשפט מטיל על נאשם עונש פסילה על תנאי, הוא קובע את פרק הזמן שבו ניתן יהיה לממש את הפסילה.


שלילת רישיון לצמיתות בגין גרימת מוות ברשלנות של חמישה אנשים, לרבות בנו של הנהג המורשע


במקרה לדוגמה, נשלל לצמיתות רישיון הנהיגה של נהג אשר הורשע בגרימת מוות ברשלנות של חמישה נוסעים אשר היו איתו ברכב, כולל בנו בן התשע, וכן בנהיגה במצב של עייפות אשר גרם לסיכון עוברי הדרך ומנע את שליטתו ברכב, ובגרימת נזק לאדם ורכוש.


המקרה הטרגי אירע בדרך חזרה מחגיגות ההילולה בהר מירון בל"ג בעומר, כאשר הנאשם היה עייף עד שנרדם במהלך הנהיגה. רכבו סטה מהנתיב היישר אל התנגשות בלתי נמנעת עם אוטובוס שהגיע מהמסלול הנגדי. כל חמשת נוסעי הרכב נהרגו כתוצאה מתאונת הדרכים הקטלנית, ואף לנהג עצמו נגרמו פציעות והוא פונה לבית חולים.


במקרה זה הגיעו הצדדים להסדר טיעון שבמסגרתו ייפסל רישיון הנהיגה לצמיתות. כמו כן, השופטת סברה כי בנסיבות המקרה ונסיבותיו האישיות של הנהג, אין להטיל עליו מאסר בפועל ואפשר להסתפק בשישה חודשי עבודות שירות.

 

יש לך שאלה?

פורום פסילת רישיון | שלילת רישיון


אמנם לא מדובר בנהיגה רשלנית המצדיקה עונש של פסילה לצמיתות, המשיכה וקבעה השופטת, אולם מדובר בענישה מידתית במקרה זה בשל ההקלה בעונש במאסר, והתוצאות הטרגיות של תאונת הדרכים הקטלנית, אשר גבתה את חייהם של חמישה אנשים, ביניהם בנו של הנהג ועוד שני ילדים.