באופן עקרוני, פיצויי פיטורין ניתנים לכל מי שעבד כשכיר במשך שנה לכל הפחות במקום עבודתו, בעקבות פיטוריו מהעבודה. גם עובד שהתפטר זכאי לפיצויי פיטורין או חלקם בנסיבות מסוימות, וכך גם במקרה של פטירת המעסיק.


חוק פיצויי פיטורים קובע את אופן חישוב סכום הפיצויים, ולפיו הסכום הסופי נקבע על פי גובה השכר החודשי כפול מספר שנות העבודה. זאת ללא קשר לזכויות כספיות נוספות המגיעות לעובד, כגון דמי נסיעות, שעות נוספות, ימי חופשה, דמי הבראה ועוד.


בנסיבות מסוימות, סכום הפיצויים יהיה גדול יותר. למשל, במקרה של פיטורין שלא כדין, כאשר נקבעים פיצויי פיטורין מוגדלים בחוזה עבודה או הסכם פרישה, כאשר חל נוהג במקום העבודה לפיצויים מוגדלים ועוד.


באילו נסיבות ניתן לקבל פיצויים מוגדלים בעקבות פיטורין שלא כדין?


אדם שפוטר מעבודתו שלא כדין, זכאי לקבל פיצויים נוספים מלבד פיצויי הפיטורין המגיעים לו. למשל, כאשר מדובר בפיטורין עקב אפליה על רקע מגדר, דת, העדפות מיניות וכדומה. הפיצויים עבור עוגמת הנפש במקרה זה ניתנים גם ללא הוכחת נזק.


עובדות אשר מפוטרות בניגוד לחוק עבודת נשים, זכאיות לקבל פיצויים מוגדלים בשיעור של לפחות 150% מהסכום שלו היו זכאיות אלמלא פיטוריהן. זאת למשל במקרים של פיטורין בשל הריון, במהלך חופשת הלידה או לאחר חזרת העובדת מחופשת הלידה בתקופה המוגנת.


גם במקרים של פיטורין ללא מתן תקופת הודעה מוקדמת, ללא הליך שימוע שבוצע כדין וכדומה, ניתנים פיצוים מוגדלים. כמובן, כך גם במקרים של הלנת פיצויי הפיטורין מעבר לתקופה הקבוע בחוק. במקרים רבים פוסקים בתי הדין לעבודה פיצויים לדוגמה בגין פיטורין שלא כדין או הפרת חוקי העבודה השונים, בסכום של 50 אלף שקלים לכל היותר, תלוי בחומרת הפרת החוק.


באילו מקרים נוספים ישולמו לעובד פיצויי פיטורין מוגדלים?


ישנם מקרים נוספים, מלבד פיטורין שלא כדין, אשר במסגרתם יקבל העובד פיצויי פיטורין מוגדלים. כך למשל כאשר הפיצויים המוגדלים נקבעים מפורשות בחוזה העבודה, בהסכם קיבוצי או בהסכם פרישה מהעבודה, במרבית המקרים עקב פרישה מוקדמת מרצון לפני גיל הפרישה, בין שמדובר בחוזה אישי או בהסכם קיבוצי.


כמו כן, עובד שיוכיח לבית הדין לעבודה באופן חד משמעי כי במקום עבודתו חל נוהג לתשלום פיצויי פיטורין מוגדלים, יהיה זכאי לפיצויים המוגדלים בעצמו. עם זאת, משום שמדובר בנוהג אשר לרוב אינו מעוגן בהסכמים ובחוזים, לא פשוט להוכיח את התקיימותו באופן מספק, ודאי וחד משמעי.


כדי להוכיח נוהג מחייב לתשלום פיצויי פיטורין מוגדלים במקום העבודה, יש להציג תשתית ראייתית מקיפה וכוללת, ולא ניתן להסתפק במספר מקרים בודדים או בהצגת הסכים אישיים שנחתמו עם עובדים ספציפיים.

 

יש לך שאלה?

פורום פיצויי פיטורין


מכל מקום חשוב לזכור כי בכל מקרה של קבלת פיצויי פיטורין, גם כאשר מדובר בפיצויים מוגדלים, וזאת בעקבות פיטורין, התפטרות או פרישה לגמלאות, יש להתייחס להיבטי המיסוי של כספי הפיצויים. במקרים מסוימים ניתן לקבל פטור ממס ואף להגדילו, וכן ניתן לפרוס את המס, לממש נקודות זיכוי או לשמור על רצף קצבה, במטרה לחסוך כספים בסכומים משמעותיים.