בתחילת שנת 2017 הוחלט להחליף את ההליכים הפליליים אשר נפתחים כנגד צרכני קנאביס לשימוש עצמי, אשר כוללים עונשים כגון עבודות שירות ואף מאסר מאחורי סורג ובריח, בהטלת קנסות כספיים. זאת עד כמות של עד 15 גרם, אשר נחשבת לא גדולה ומיועדת לצריכה עצמית ולא לשימוש מסחרי.


מדיניות אי ההפללה אשר אושרה בממשלה קובעת כי בגין שימוש בקנאביס במקום ציבורי בפעם הראשונה, יוטל קנס כספי בסכום של 1,000 שקלים, מבלי שייפתחו הליכים פליליים. בפעם השנייה יוטל קנס בסכום כפול, ופעם השלישית ניתן יהיה להגיע להסדר מותנה לסגירת התיק. רק מהפעם הרביעית ייפתח הליך פלילי.


השינוי במדיניות האכיפה אינו כולל כל יחס שונה בנוגע לגידול סמים באופן ביתי, אף אם מדובר בשתילים של קנאביס אשר מיועדים לצריכה עצמית.


מהם העונשים המוטלים על מי שמורשע בגידול סמים?


פקודת הסמים אוסרת על גידול או הפקת סם אשר נכלל ברשימת הסמים המסוכנים, קנאביס ביניהם, ללא רישיון מתאים. החוק אינו מבחין בין כמות קטנה המיועדת לצריכה עצמית לבין כמות גדולה המיועדת למסחר, ומתייחס באופן זהה וחמור לכל עבירת גידול סם, גם אם מדובר בשתיל אחד או במספר שתילים בודדים.


הענישה המקסימלית בגין גידול סמים יכולה להגיע עד ל-20 שנות מאסר מאחורי סורג ובריח. חשוב להבין כי כשמדובר בעציץ מריחואנה, המשקל מתייחס לכל העציץ כולו, לרבות השורשים והעלים, ולא רק לפרחים.


כתבי אישום רבים מוגשים מדי שנה בגין עבירת גידול סמים, וגם כאשר מדובר בכמות לא גדולה לצריכה עצמית, פעמים רבות יוטלו עבודות שירות או עונשי מאסר על מי שהורשע בגידול סם.


עם זאת, בכל מקרה שבו מוגש כתב אישום ומתנהל משפט בגין עבירת הגידול, בית המשפט יבחן את נסיבות המקרה ואת נסיבותיו האישיות של הנאשם לפני שיקבע את גזר הדין. כאשר מדובר בנאשם המנהל חיים נורמטיביים וללא עבר פלילי אשר נתפס מגדל עציץ קנאביס לשימוש עצמי, בית המשפט יתחשב בכך ולרוב יטיל עונש מקל כגון עבודות שירות. לעומת זאת, אם מדובר בכמות עציצים גדולה או באדם עם עבר פלילי, הענישה תהיה חמורה יותר בהתאם.


האם גידול חמישה עציצי קנאביס מהווה סחר בסמים?


במקרה שנדון בבית משפט השלום בקריות, הוגש כתב אישום כנגד גבר תושב הצפון כבן 50, בגין גידול סמים, החזקת כלים להכנת סם וכן סחר בסמים. זאת בעקבות חיפוש משטרתי בביתו שבמסגרתו נמצאו חמישה שתלי מריחואנה, וכן קנאביס במשקל של 117 גרם. בשל משקלם של כלל הסמים אשר נמצאו בביתו של הנאשם, אשר עלה על הכמות אשר מוגדרת כצירה עצמית, המדינה עתרה לעונש מאסר בפועל של לפחות שנה אחת ועד שלוש שנים.


עם זאת, שירות המבחן המליץ שלא להטיל עליו עונש מאסר כלל, וזאת לאור נסיבותיו האישיות והאפשרות לשיקומו. השופט קיבל את המלצות קצין המבחן וקבע בניגוד לעמדת המדינה כי חמשת העציצים נועדו לשימוש עצמי ולא למטרות סחר.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


בגזר הדין התייחס השופט למספר הקטן של העציצים ולא למשקלם הכולל. על כן נקבע לבסוף בהסדר טיעון כי הנאשם ירצה עונש קל יחסית של 100 שעות עבודות שירות לתועלת הציבור בלבד, לאחר שהאישום בסחר בסמים ירד מהפרק.