מדי יום מוקמות בישראל חברות סטארט אפ רבות, שמעוניינות להגשים את החלום הגדול, לפתח ולשווק רעיון או מוצר ואולי לבצע אקזיט. בתחילת הדרך, לא תמיד יש בחברה כסף גדול, ואחת הדרכים לחסוך בעלויות בשלבים ראשוניים אלה היא להציע לעובדים החדשים שמגויסים למיזם אופציות משווי החברה בתור תחליף למשכורת גבוהה או אפילו ממוצעת.


האופציות יכולות להתברר בהמשך הדרך כרווחיות מאוד לעובדים ומהוות דרך מצוינת לצמוח עם החברה, אולם עלולות גם לא להתממש לעולם ולא לספק את ההבטחה הכספית הגלומה בהן.


אופציות לעובדים בסטארט אפ: מה ההבדל בין אופציות למניות?


באופן עקרוני, עם הקמת חברת סטארט אפ, חלק ממניות החברה הן רק אופציות הנכנסות למאגר, אשר אמורות להיות ממומשות בעתיד. כאשר החברה מגייסת עובדים חדשים, במרבית המקרים הוא יוכל לקבל אופציות ולא מניות. מדובר למעשה באפשרות לרכוש במחיר קבוע וידוע מראש מספר מסוים של המניות, אשר מותנית בהתקיימות תנאים שנקבעו מראש כגון הגעה ליעד מסוים או צבירת ותק מסוים בחברה.


מחיר המימוש אשר נקבע מראש, שהוא למעשה שווי האופציה, נקבע על בסיס הערכות שוויה של חברת הסטארט אפ באותו מועד שבו ניתנת האופציה לעובד. במקרים רבים באותו מועד שווי האופציות נמוך משום שמדובר בחברה בתחילת דרכה שעוד לא הספיקה לצמוח ולהעלות את שוויה, ואם החברה מצליחה בעתיד או נמכרת באקזיט ואילו העובד מחליט לממש את האופציות שניתנו לו בתחילת הדרך, מדובר ברווח שיכול להיות משמעותי ואף להגיע לסכומים גבוהים במיוחד, תלוי במידת הצלחתה של החברה כמובן.


הסכם אופציות לעובדים בסטארט אפ: מהם הסיכונים והאם זה משתלם?


ככל שהעובד מצטרף לסטארט אפ בתחילת דרכו בשלב מוקדם יותר, כך הסיכונים לכישלון המיזם גבוהים יותר. עם זאת, בשלבים הראשוניים ניתן להתמקח על קבלת מספר רב יותר של אופציות, כך שאם החברה תצליח בעתיד כך גם שווי האופציות יהיה גדול יותר.


אם מדובר בסטארט אפ לפני גיוס, זהו אחד השלבים המסוכנים ביותר מבחינת החברה מפני שעוד לא הוכח מהם סיכויי ההצלחה שלה. בשלב מוקדם זה החברה לא תוכל להציע משכורת גבוהה, ולכן נהוג לבקש אופציות רבות יותר, לעתים אפילו ללא שכר או תמורת שכר סמלי.


לאחר הגיוס הראשוני ממשקיע אחד או ממספר משקיעים, ניתן כבר לקבל הערכה של שווי החברה על הנייר, ובהתאם לשווי המוערך לבקש את האופציות, גם אם תמורת משכורת מעט נמוכה יותר מהמקובל בענף.


אם החברה צלחה גם את שלב גיוס המשקיעים ונמצאת בשלב המימון על ידי קרן הון, תנאי השכר כבר גבוהים או ממוצעים לתחום העיסוק הספציפי במשק, ולכן נהוג לקבל פחות אופציות בשלב זה. עם זאת, שוויה של כל אופציה כבר יכול להיות שווה יותר מהאופציה של חברת סטארט אפ בשלביה הראשונים.

 

יש לך שאלה?

פורום ליווי סטארט אפ


חשוב לזכור שלעתים קבלת אופציות במקום משכורת עלולה להתגלות כמלכוד, וניתן לראות שמרבית האופציות המחולקות לעובדי סטארטאפים לא ממומשות בסופו של דבר אלא נשארות בידי החברה. עובדים רבים כלל אינם יודעים מהן אופציות ומה ההבדלים בין אחזקת אופציות למניות. לכן חשוב לדעת מהו הזכויות לפני שחותמים על חוזה עבודה.