מאז שנת 2005 מכיר חוק הירושה באפשרות של עריכת צוואה הדדית בין בני זוג, בין שבמסמך אחד משותף ובין שבשני מסמכים נפרדים. הצוואה ההדדית המשותפת נועדה לשמור על זכויותיו של בן הזוג אשר ייוותר בחיים לאחר פטירת הצד השני.


עם זאת, החוק מטיל הגבלות על ביטול הצוואה או שינוי זהות היורשים על ידי אחד מבני הזוג, וזאת כדי להגן על זכויותיו של בן הזוג אשר יילך לעולמו ראשון. לכן, לאחר מותו של אחד מבני הזוג, בן הזוג השני לא יוכל לבטל את הצוואה מבלי שייאלץ לוותר על חלקו בירושה או להשיב את מה שכבר קיבל בירושה.


במרבית המקרים שבהם נערכת צוואה הדדית, מורישים בני הזוג זה לזה את רכושם וזכויותיהם השונות. זאת כדי לשמור על יציבותו הפיננסית של בן הזוג שיישאר בחיים. בשונה מצוואות רגילות אשר ניתנות לשינוי או לביטול על פי רצונו של המצווה, ההגבלות שמטיל חוק הירושה על האפשרות לשנות או לבטל צוואה הדדית אחרי פטירתו של אחד מבני הזוג, נחקקו במטרה למנוע מהצד שנותר בחיים לשנות את הצוואה על פי רצונו, תוך התעלומות מרצונו האחרון של הצד שנפטר.


הליך קיום צוואה עבור צוואה הדדית


בני זוג שעורכים ביניהם צוואה הדדית, לרוב מחליטים במסגרתה גם מי יהיו היורשים לאחר מותם של שני הצדדים לצוואה, וכיצד תחולק הירושה ביניהם. כדי לממש את הוראות הצוואה ההדדית, אם על ידי בן הזוג שנותר בחיים ואם על ידי היורשים האחרים לאחר פטירתם של שני בני הזוג, יש לפנות אל הרשם לענייני ירושות ולבצע הליך קיום צוואה.


במסגרת הליך זה יש להגיש בקשה לצו קיום הצוואה, שבמסגרתה מפרטים את תוכן הצוואה, את זהותם של היורשים וכדומה. רק לאחר קבלת צו קיום צוואה ניתן לחלק את הירושה על פי הוראות הצוואה, ולהעביר את הזכויות השונות על שמם של היורשים.


במקרה שהוגשה התנגדות לצו קיום הצוואה, יועבר הטיפול בתיק אל בית המשפט לענייני משפחה, ובמסגרת זאת יבצע בירור באשר לתוקפו של המסמך ורצונם האמיתי של שני המורישים.


האם צוואה הדדית קודמת מבטלת את תוקפה של צוואה מאוחרת אשר נערכה על ידי האישה בלבד?


לאחרונה הכריע בית המשפט לענייני משפחה באשדוד כי צוואה הדדית שנערכה בשנת 1997, מבטלת את תוקפה של צוואה מאוחרת יותר שנחתמה על ידי האישה בשנת 2009. במסגרת ההליך נדון סכסוך משפחתי בין יורשי בני הזוג - הבן כנגד שלוש הבנות.


מצד אחד ביקש הבן לקיים את צוואתה המאוחרת של אמו אשר הורתה להעביר לו את מלוא הירושה, למעט סכום סמלי של עשרה שקלים לבנות. מצד שני טענו הבנות כי הצוואה סותרת את הוראות הצוואה ההדדית שנערכה 12 שנים לפני כן, שבמסגרתה קיבלו ארבעת היורשים חלקים שווים מהירושה.


השופטת התרשמה כי אף על פי שהצוואה ההדדית נחתמה למעשה לפני שחוק הירושה בנוגע לצוואות הדדיות חל, נראה כי שני ההורים שהלכו לעולמם הסתמכו על קיומה. במסגרת צוואה זו הדגישו שני המורישים באמצעות סעיף מיוחד כי רק בהסכמת שניהם ניתן יהיה לבצע בה שינויים.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


מכיוון שהאב המנוח לא הסכים לשינויים שבוצעו בצוואתה המאוחרת של האם, קבעה השופטת כי אין לה תוקף משפטי ויש לבטל אותה. בשולי הדברים ציינה השופטת כי הצוואה המאוחרת נערכה על ידי האם כאשר מצבה הבריאותי לא היה טוב, תוך השפעה לא הוגנת ומעורבות לא תקינה של הבן בעריכתה. האח שהפסיד בהליך המשפטי, חויב לשלם את הוצאות המשפט בסכום של 30 אלף שקלים.