פרסום מכרז הוא הליך שבמסגרתו מפורטים פרויקטים צפויים או בקשה לקבלת שירות מסוים, וכן את התנאים להגשת הצעות מחיר לצורך מתן השירות או לביצוע הפרויקט. אמנם כל גוף פרטי רשאי לפרסם מכרז, אולם גוף ציבורי או רשות ציבורית אשר מעוניינים בהתקשרות חוזית לביצוע פרויקט או קבלת שירות, לרבות חוזה עבודה, מחויבים לפרסם מכרז פומבי ופתוח לציבור. זאת בהתאם לחוק חובת המכרזים. הדבר נכון לכל רשות ציבורית, ובין היתר למשרדים ממשלתיים, עיריות ורשויות מקומיות, קופות חולים, חברות ממשלתיות ועוד.


באמצעות שיטה זו של פרסום מכרז וקבלת אחת ההצעות שהוגשו, הגוף אשר מפרסם את המכרז יכול לקבל את ההצעה הכספית והמקצועית הטובה ביותר מבין ההצעות, ומצד שני מדובר בשיטה אשר מונעת או נועדה לצמצם ניגודי אינטרסים או העדפה לא תקינה של קרובים, שומרת על טוהר המידות, מאפשרת שוויוניות מבחינה זו שכל אדם או גוף רשאים להגיש הצעה ומאפשרת הליך אשר מנוהל בשקיפות ותחת פיקוח.


באילו מקרים יבוטל מכרז על ידי ועדת המכרזים או בית המשפט?


מדובר בהליך חריג שיתבצע רק בנסיבות מיוחדות ויוצאות דופן, בייחוד כאשר מדובר בשלב שבו כבר הוגשו הצעות, וזאת בשל הפגיעה שעלול לגרום ביטולו של המכרז לעקרון השוויון והסודיות, וכן במשאבים שכבר הושקעו על ידי אלו שהגישו הצעות.


באופן עקרוני, אם מדובר בשלב מוקדם של ההליך, למשל לפני שחלף המועד האחרון להגשת הצעה, ניתן לבטל את המכרז מבלי שהדבר יגרום נזק משמעותי. בשלבים מאוחרים יותר, אחרי שכבר הוגשו הצעות, ביטול המכרז יהיה בעייתי יותר ועלול לעורר חשש כי הוא מבוסס על שיקולים זרים או פוגע באינטרס ההסתמכות של אלו אשר הגישו את ההצעות.


בשלב שבו כבר הוגשו ההצעות אולם עוד לא נפתחו, מפרסם המכרז יחויב לשלם פיצויים למציעים עבור ההוצאות שנגרמו להם בשל ההשתתפות במכרז, וזאת אם החליט לבטל את המכרז. הסיבה היא הפגיעה באינטרס ההסתמכות של מי שהגיש את ההצעות.


אם ההצעות כבר נפתחו ונקראו, מדובר על פגיעה בעקרון הסודיות והשוויון של המציעים, כמו גם באינטרס ההסתמכות. במקרים כאלה, יבוטל המכרז אך ורק על ידי בית המשפט, ואך ורק כאשר אין מוצא אחר מלבד ביטול המכרז.


ככל שהדבר מתאפשר, נטיית בית המשפט תהיה שלא לבטל את המכרז. זאת מכיוון שהדבר יפגע במציעים שהשקיעו כספים ומאמץ בהגשת ההצעות, בשל מניעת האפשרות לזכות במכרז על סמך ההצעה שהוגשה, וכן בשל הסיכון לפגיעה בעקרון הסודיות, בשוויון או בתחרות ההוגנת במקרה של פרסום מכרז חדש תחת המכרז שבוטל, וזאת בשל חשיפת ההצעות שכבר הוגשו.


ביטול מכרז ופרסום מכרז חדש: באילו מצבים?


בית המשפט צריך לאשר ביטול מכרז ופרסום מכרז חדש במקומו, בשל החשש כי ההליך התבצע מתוך אינטרסים לא תקינים, למשל העדפת מקורב שהגיש הצעה אשר לא הייתה אמורה לזכות במכרז שבוטל.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני מכרזים ומכרזים ציבוריים


גם במקרה זה, פרסום מכרז חדש במקום מכרז קודם שבוטל יתאפשר רק במקרים חריגים. בית המשפט יבחן בהקפדה האם הייתה הצדקה אמיתי לביטולו של המכרז, ומדוע ההצעות באותו מכרז לא התקבלו.