בדיוק כפי שמקומות ציבוריים בישראל כגון בתי עסק, פארקים, מוסדות ממשלתיים, קופות חולים, בתי קולנוע וכדומה, מחויבים להנגיש את המקום לבעלי מוגבלויות ונכויות, אותה חובה חלה על אתרי אינטרנט.


חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות חוקק במטרה לקבוע תנאים וכללים לשמירה על זכותם של אנשים בעלי מוגבלות או נכות לנהל חיים עצמאיים, ולקבל שירות שווה לשירות אשר מקבל הציבור הרחב. מכוח החוק תוקנו תקנות שונות אשר קובעות הוראות להנגשת אתרים שונים, לרבות הנגשה פיזית, כגון התקנת רמפות, שימוש בכתב ברייל וכדומה.


מה קובעות תקנות נגישות השירות בנוגע להנגשת אתרי אינטרנט?


בסוף שנת 2013 אושרו תקנות נגישות השירות, אשר קובעות בסעיף 35 כי אתרי אינטרנט צריכים להסדיר נגישות לטובת ציבור בעלי המוגבלויות. התקנות כוללות דרישות מפורטות להנגשת האתרים, וקובעות כי כל אתר אינטרנט אשר עוסק בשירות לציבור או במתן מידע על השירות הציבורי מחויב להיות נגיש.


מאחר שהשימוש באינטרנט נרחב וכולל שירותים לציבור הגולשים במגוון תחומים, לרבות בתחומי הבריאות, השירותים הממשלתיים, הפנאי ועוד, התקנות מחייבות את כל האתרים הקשורים במתן שירות לאפשר גם לציבור בעלי המוגבלויות לקבל שירות זהה כמו שאר הציבור.


לשם כך מחויבים האתרים והאפליקציות לבצע התאמות נגישות שונות. למשל, עבור ציבור לקויי הראייה, האתר צריך לכלול אפשרויות שונות לתמלול, גודל, צבע וכתב ברייל. עבור לקויי השמיעה אתר האינטרנט חייב לכלול כתוביות. כמו כן יכלול אתר האינטרנט אפשרות לשימוש קולי או על ידי הקלדה לבעלי ליקויים מוטוריים, וכן יאפשר תוכן פשוט וברור, אפשרויות לשינוי השפה ועוד.


עד איזה מועד חובה לבצע התאמות נגישות, ומה ההבדל בין רמות ההנגשה השונות?


על פי ההוראות, יש להנגיש אתרי אינטרנט בהתאם לתקן הישראלי 5568. אתרים קיימים אשר הוקמו לפני שנת 2015 מחויבים לבצע את ההתאמות המתאימות עד יום 25.10.2017. כל אתר חדש מחויב להיות נגיש מרגע עלייתו לאוויר.


אתרי האינטרנט צריכים לספק פתרונות הנגשה לכל סוגי הליקויים, לרבות ליקויים מוטוריים, ליקויי ראייה ושמיעה, קשיים בקריאה ובעיות קשב וריכוז. ישנן שלוש רמות הנגשה אפשריות - A ,AA ו-AAA. כאשר רמה A היא הבסיסית והפשוטה ביותר.


רמה AA כוללת כבר הסדרי הנגשה נרחבים יותר מבחינת אפשרויות העיצוב, הטקסט והתוכן. למשל, אפשרות לגלוש באתר ללא צורך בשימוש במקלדת או בעכבר. רמת נגישות AAA מספקת אפשרויות לשפת הסימנים, אפשרות לחלופות שמע או טקסט לסרטונים, שמירה על תוכן פשוט שיכול להיות ברור לאדם בעל שמונה שנות השכלה ועוד.


מהן הסנקציות הצפויות לבעלי אתרים שלא דאגו להנגשה?


האחריות המשפטית לעמוד בהוראות התקנות ולדאוג להנגשת אתר האינטרנט חלה על בעלי האתר ואף על מי שדואג בפועל לספק את השירות לציבור. כלומר, ניתן להפנות אצבע מאשימה במקרים של הפרת התקנות גם כלפי עובד שכיר בכיר, שותף בחברה או מנהל.

 

יש לך שאלה?

פורום נגישות לאנשים עם מוגבלויות ונכים, מהן הזכויות שלנו?


ניתן להגיש תביעה אזרחית לפיצויים בגין הפרת חוק הנגישות והתקנות שתוקנו לפיו, ולזכות בפיצויים שיכולים להגיע לסך של 50 אלף שקלים עבור כל הפרה, וזאת ללא צורך בהוכחת הנזק שנגרם. מלבד זאת, קיימת אפשרות להגיש תביעה ייצוגית בשל אתר אינטרנט שאינו עומד בתנאי הנגישות.