ביום 16.5.2017 הגיש רון ריטבלט (באמצעות א. טל - משרד עורכי די ונוטריון) - ממורשעי פרשת השוחד לאשר כהן ז"ל (בכיר בחברת החשמל) בג"ץ לבית המשפט העליון (בג"ץ 3999/17) הקורא תיגר על הרשעתו בפרשת השוחד.


מדוע התלונה במשטרה כנגד אחד העדים לא טופלה?


בבג"ץ קובל ריטבלט על כך שתלונתו למשטרה כנגד אחד העדים במשפטו - אעיד אבו סריה - נגנזה מבלי שנעשתה בה אפילו פעולת חקירה אחת וגם ערר על גניזתה כאמור נדחה. הרשעתו המקורית של ריטבלט נסובה על כך שבהיותו שותף בחברת חשמל הצפון בע"מ יחד עם טוקאן נעים (שהפך להיות "עד מדינה") הוא הורשע בעבירות של מתן שוחד לאשר כהן ז"ל (בכיר בחברת החשמל) ועבירות אחרות על חוקי המס.


הרשעתו של ריטבלט בבית המשפט המחוזי נתמכה בעדותו של עד המדינה ועדות מסייעת של אעיד אבו סריה. על פי פסק הדין בבית המשפט המחוזי בחיפה (כבוד השופט יוסף אלרון), למרות שעל פי הדין השופט אלרון יכול היה להרשיע את ריטבלט על פי עדותו של עד המדינה לבדה, סירב השופט אלרון לעשות כן לנוכח אמרותיו של עד המדינה לגבי עצמו ש"הוא נוכל" ולפיכך, ביקש השופט אלרון עדות "מסייעת" לעדותו של עד המדינה, אותה הוא מצא בעדותו של אעיד אבו סריה.


לגבי עדותו של אעיד אבו סריה קבע השופט אלרון שהוא נחזה להיות עד חסר מניע או פניות ואובייקטיבי וכמי שנוטר טינה לעד המדינה ולפיכך ככל שתמכה עדותו בדבריו של עד המדינה, הרי שיש ליתן לכך משקל רב - וכך הוא אכן עשה בהרשעתו של ריטבלט באשר נתן לעדותו של אעיד אבו סריה משקל רב בתמיכה לעדותו של עד המדינה ה"נוכל" לשם הרשעתו של ריטבלט.


בדיעבד התברר כי כל הקביעות הללו של השופט אלרון היו קביעות שגויות שכן בין עד המדינה ואעיד אבו סריה היה קשר רציף וארוך וכן קשר כלכלי משמעותי.


משנודעו עובדות אלה בדבר הקשר הארוך בין עד המדינה ואעיד אבו סריה ועובדת הקשר הכלכלי המשמעותי ביניהם, הגיש ריטבלט תלונה למשטרה (550013/2013) כנגד אבו סריה בגין מתן עדות שקר שיבוש מהלכי משפט בידוי ראיות ועוד אולם זו, כאמור, נגנזה וגם ערר עליה נדחה.


בבג"ץ שהגיש ריטבלט הוא טוען שלא רק שהיו תקלות רבות ושיהוי בטיפול בתלונתו במשטרה אלא שנפלו פגמים רבים גם בהחלטה בערר, ביניהם היעדר הנמקה וחוסר סבירות ומבקש לבטל את החלטת פרקליטות המדינה שלא להורות על חקירה בעניין וכן מבקש להורות למשטרה לחקור את אעיד אבו סריה בחשדות כאמור.


משמעות קבלת הבג"ץ של ריטבלט הינה כי הרשעתו שנתמכה בעדותו של אעיד אבו סריה נסובה על עדות שקר ובידוי ראיות.


* עו"ד ונוטריון אייל טל ממשרד עורכי דין ונוטריון א. טל ייצג את מר רון ריטבלט בהליך