עם השנים הולכת ומתחזקת מגמת הנישואין האזרחיים בקרב אזרחי ישראל, כאשר יותר ויותר זוגות מחליטים להינשא זה לזה שלא במסגרת הרבנות אלא באמצעות טקס נישואין אזרחי. כבר לא מדובר רק בבני זוג שאינם רשאים להתחתן בטקס דתי כהלכתו מתוך איסורים הלכתיים, כגון בני זוג מאותו המין, בני זוג אשר אינם חולקים את אותה דת, גרושה וכהן, ממזרים וכדומה. היום מדובר גם על בני זוג שהחליטו להינשא באופן חילוני-אזרחי מסיבות כאלו ואחרות.


נישואים אזרחיים המתבצעים בישראל עדיין לא מוכרים, ולכן מי שמעוניין בחתונה אזרחית צריך להינשא בחו"ל. לאחר השיבה לישראל אפשר להירשם כנשואים במשרד הפנים ולהיות מוכרים כבני זוג נשואים לכל דבר ועניין, לרבות הצורך בהסדרת גט במקרה של גירושין, גם אם הנישואין כלל לא היו דתיים, במקרה שמדובר בבני זוג יהודים.


הליכי גירושין לאחר נישואין אזרחיים עלולים להיות מורכבים וממושכים. לזוגות שבוחרים בדרך זו מומלץ במיוחד, עוד בטרם הנישואין, לערוך ביניהם הסכם ממון אשר במסגרתו יקבעו סוגיות מהותיות בקשר לרכוש המשותף. הסכם זה יכול לחסוך עוגמת נפש מרובה ודיונים משפטיים ממושכים במקרה של פרידה עתידית. כיצד מתגרשים אחרי נישואין אזרחיים, ולמה כדאי לערוך הסכם גירושין בהסכמה?


הסכם גירושין אזרחיים: כך מונעים התדיינויות משפטיות ארוכות ויקרות


כל הליך פרידה וגירושין מהווה תקופה מורכבת ועמוסה רגשית עבור הצדדים, כולל שינויים רבים בחיים ומלווה בהשלכות נפשיות וכלכליות מהותיות. בני זוג שמצליחים להגיע להסכמות ביניהם ולערוך הסכם גירושין מקיף, יכולים להקל על התהליך הקשה ממילא, הן מבחינת משך הזמן עד לסיומו והן מבחינה כספית.


במסגרת ההסכם כדאי לעגן את כל הנושאים המהותיים הקשורים בפרידה, לרבות חלוקת הרכוש המשותף, קביעת המשמורת והסדרי הראייה עבור הילדים המשותפים וכן הסכמה על גובה דמי המזונות. הסכם הגירושין צריך לכלול כמה שיותר נושאים כדי למנוע מראש ככל האפשר סכסוכים עתידיים בין הצדדים.


לאחר שחותמים על הסכם הגירושין, יש להגישו לאישור בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה, ואז הוא יקבל תוקף מחייב של פסק דין. כאמור, כאשר מדובר בבני זוג יהודים, עליהם להסדיר גם את הגט בבית הדין הרבני, כדי לסיים את הליך הגירושין.


גירושין אזרחיים והתרת נישואין בבית הדין הרבני ובבית המשפט לענייני משפחה


חשוב לזכור כי ללא קשר לאופן הנישואין, בין שמדובר בטקס דתי או אזרחי, כאשר בני זוג יהודים מתגרשים עליהם להתגרש ברבנות ולהסדיר את הגט. עם זאת, במרבית המקרים ובייחוד כאשר מדובר בגירושין בהסכמה, בני הזוג יכולים להגיש בקשת גירושין משותפת לגירושין מבלי להוכיח עילה לגירושין, כפי שצריכים להוכיח בני זוג שנישאו כדת משה וישראל.


אם אחד מהצדדים אינו יהודי, יש לבצע הליך התרת נישואין בבית המשפט למשפחה, וזאת משום שבית הדין הרבני אינו מכיר בנישואין בין בני זוג מדתות שונות מכל מקום.

 

יש לך שאלה?

פורום נישואים אזרחיים | התרת נישואין


בכל מקרה, היום אפשר להתגרש בבית המשפט האזרחי, כלומר בבית המשפט לענייני משפחה, שם יוכרע כיצד יותרו הנישואין האזרחיים. לאחר הגשת בקשת הגירושין בבית המשפט, יבחן נשיא בית המשפט האם בני הזוג יכולים להתגרש מול נציגי הרבנות. הסכם גירושין יכול לחסוך זמן רב במסגרת הליך זה.