ישנם סוגים שונים של תביעות חוב שניתן להגיש אל ההוצאה לפועל. בכל מקרה שבו ניתן לנקוב במדויק את סכום החוב או שניתן לחשב אותו באמצעים מתמטיים פשוטים, אפשר להגיש תביעת חוב בהוצאה לפועל על סכום קצוב. כל עוד מדובר בחוב כספי אשר נוצר מכוח הסכם כתוב, למשל הלוואה או חוזה שכירות, ניתן לפנות להוצאה לפועל ולתבוע את הסכום הקצוב מהחייב.


כל אדם שנתבע בהוצאה לפועל בתביעת סכום קצוב, יכול להתנגד לתביעה בתוך פרק זמן של 30 ימים מהיום שבו קיבל אזהרה על הכוונה לתבוע אותו. במסגרת ההתנגדות יכול החייב להעלות טענות הקשורות לעצם הגשת התביעה נגדו ועל כך שלא התקיימו הקריטריונים שנקבעו בחקיקה לצורך הגשתה, כמו גם להציג טענות הקשורות למהות החוב עצמו.


מהם הקריטריונים הנדרשים להגשת תביעה בסכום קצוב?


אם הזוכה לא עמד בתנאים שנקבעו להגשת התביעה על סכום קצוב, ניתן להגיש התנגדות לתביעה על בסיס אי עמידה בהגדרות החוק. על כן חשוב לדעת כי מי שרוצה לתבוע סכום קצוב בהוצאה לפועל, מחויב בראש ובראשונה להתריע בפני הנתבע על כך שהוא מתכוון לתבוע אותו, וזאת באמצעות שליחת ההתרעה באמצעות דואר רשום.


הזוכה חייב להציג אישור מסירה לחייב, אך אם החייב אינו מסכים לחתום על האישור או לקבל לידיו את כתב ההתרעה, העניין ייחשב כאילו הזוכה עמד בחובתו להתריע בפניו על כוונותיו. רק לאחר שיחלפו 30 ימים ממועד שליחת ההתרעה לחייב, יוכל הזוכה לגשת ללשכת ההוצאה לפועל ולהגיש את תביעתו.


באילו מקרים ניתן להתנגד לתביעת סכום קצוב בהוצאה לפועל?


בכל מקרה שבו הוגשה תביעת סכום קצוב, באפשרותו של החייב להגיש התנגדות אל ההוצאה לפועל, ובין היתר הוא יכול לטעון טענות טכניות, למשל שלא התקיימו התנאים שנקבעו להגשת התביעה. את ההתנגדות לתביעה צריך הנתבע להגיש בתוך 30 ימים מהמועד שבו נשלחה אליו האזהרה, ולצרף את כל המסמכים הרלוונטיים אשר תומכים בטענותיו וכן תצהיר לאימות הטענות.


כאשר מוגשת התנגדות לתביעת סכום קצוב, רשם ההוצאה לפועל מעביר את הטיפול בתיק אל בית המשפט, שם יתקיים דיון בהתנגדות כפי שנדונה בקשת רשות להתגונן מפני כתב תביעה בסדר דין מקוצר. כאמור, החייב יכול לטעון טענות הנוגעות לעצם החוב עצמו, או להציג טענות המבוססות על עילות טכניות לפסילת התביעה בגין אי עמידה בתנאים להגשתה.


כל עוד בקשת ההתנגדות הוגשה בתוך פרק הזמן שהוקצב לכך, כלומר בתוך 30 ימים, התביעה תעוכב. במקרה כזה לא ניתן יהיה להפעיל אמצעי גבייה כנגד החייב כגון הטלת עיקולים, הגבלת רישיון הנהיגה, צו עיכוב יציאה מהארץ וכדומה, עד להכרעתו של בית המשפט בעניין ההתנגדות.


כיצד מגישים התנגדות לביצוע תביעה על סכום קצוב?


בתוך פרק זמן של 30 ימים ממועד ההתרעה לחייב, יש להגיש את בקשת ההתנגדות להוצאה לפועל באמצעות טופס 218. במסגרת הבקשה הנתבע יציין את מספר התיק נגדו בהוצאה לפועל, את הסכום הנתבע ממנו ואת טענותיו להגשת ההתנגדות. במסגרת זו אפשר לטעון, למשל, כי ההסכם אשר על בסיסו הוגשה התביעה בוטל, כי החוב שבגינו נתבע כבר נפרע, כי לא מדובר בסכום קצוב משום שלא ניתן לחשב את סכום החוב באמצעים מתמטיים פשוטים ועוד.

 

יש לך שאלה?

פורום פסק דין הצהרתי | תביעה על סכום קצוב


אחרי שהחייב יגיש את ההתנגדות, ביצוע התביעה יעוכב עד לדיון בדבר ההתנגדות בבית המשפט המוסמך לדון בכך. אם בקשת ההתנגדות נדחית על ידי בית המשפט, הזוכה רשאי להמשיך בהליכי גביית החוב ובתביעת הסכום הקצוב. אם בקשת ההתנגדות מתקבלת, התיק לא יוחזר אל לשכת ההוצאה לפועל אלא יוכרע בין כותלי בית המשפט.