במקרים מסוימים מתעורר הצורך למנות אפוטרופוס חיצוני לאדם. למשל, כאשר מדובר בפסול דין, במי שזהותו אינה ברורה, בקטין אשר הוריו אינם יכולים לדאוג לענייניו, בקשיש אשר מצבו הבריאותי או הקוגניטיבי אינו מאפשר לו לנהל את ענייניו בעצמו ועוד.


חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות נועד להסדיר ולדאוג לענייניהם של אנשים אשר אינם יכולים לדאוג לעצמם ולרווחתם, אם מבחינה כלכלית, נפשית או רפואית. החוק מונה שלושה סוגים אפשריים של אפוטרופוס: אפוטרופוס לדין, אפוטרופוס לגוף ואפוטרופוס לרכוש.


כאשר מדובר באדם שאינו מסוגל עוד לנהל את רכושו ואת ענייניו הכלכליים באופן תקין, ימונה לו אפוטרופוס לרכוש, אשר ידאג לנהל את כל ענייניו הכלכליים, לשלם את הוצאותיו השוטפות ואת חובותיו ולנהל את חשבון הבנק שלו.


אילו סמכויות ניתנות לאפוטרופוס המנהל את רכושו של החסוי?


חשוב להבין שמטרת מינויו של אפוטרופוס לרכוש היא לדאוג לזכויותיו ורווחתו של החסוי, ולכן האפוטרופוס אינו מוסמך לעשות ככל העולה על רוחו עם כספיו ורכושו. האפוטרופוס ינהל את חשבונות הבנק של החסוי, יוודא שהוא מקבל את מלוא הזכויות המגיעות לו מרשויות שונות כגון המוסד לביטוח לאומי, קרנות פנסיה וביטוחים פרטיים, וכן לנהל את נכסי הנדל"ן שבבעלותו, לרבות ביצוע פעולות כגון מכירתם או השכרתם, על פי התנאים הקבועים בחוק.


כמו כן האפוטרופוס מוסמך להשקיע כספים אשר שייכים לחסוי, אך רק לאחר קבלת אישור מבית המשפט לביצוע ההשקעות, לשלם את החובות שנצברו לחסוי ולשמור את התיעוד במשך תקופה של שבע שנים.


בכל מקרה של ביצוע פעולה חריגה על ידי אפוטרופוס רכוש, למשל השקעות חריגות או מכירת נכסים, בית המשפט הוא שיחליט האם מדובר בפעולות המתבצעות לטובתו של החסוי, ורק לאחר אישור בית המשפט יוכל האפוטרופוס להמשיך בפעולות אלו.


מהם הקריטריונים למינוי אפוטרופוס לרכוש, וכיצד מתבצע הליך המינוי?


קרובי משפחתו או בן הזוג של החסוי יכולים להפוך לאפוטרופוס, וכן גם האפוטרופוס הכללי, אפוטרופוס חיצוני, או ועדת אפוטרופסות לנפגעי השואה. ניתן למנות אפוטרופוס לרכוש רק לאחר קבלת אישור מוועדה שבחנה את מצבו הרפואי והקוגניטיבי של החסוי, ועל פי חוות דעת רפואית המצביעה על הצורך במינויו של אפוטרופוס.


לצורך מינוי האפוטרופוס, יש להגיש בקשה מתאימה לבית המשפט לענייני משפחה, ולציין האם יש צורך במינוי אפוטרופוס קבוע או זמני ומהן העילות המצדיקות את המינוי. נוסף על הבקשה, יש לצרף תצהיר המאמת את פרטי הבקשה.


לאחר אישורו של בית המשפט ובחירת האדם הספציפי אשר ישמש אפוטרופוס לרכושו של החסוי, יהיה עליו להגיש לאפוטרופוס הכללי פירוט של מלוא הנכסים, החשבונות והכספים אשר נמצאים ברשותו של החסוי במועד מינויו של האפוטרופוס, וכן את כל המסמכים הרלוונטיים כאסמכתאות לפירוט. זאת בתוך 30 ימים ממועד המינוי. פירוט זה מכונה "פרטה". לאחר מכן יידרש האפוטרופוס לדווח על פעולותיו באופן שוטף לאפוטרופוס הכללי, וכך גם כאשר יסיים את תפקידו.

 

יש לך שאלה?

פורום אפוטרופסות | זכויות קשישים | בעלי מוגבלויות


החוק דורש מהאפוטרופוס לנהוג במסירות כלפי החסוי, ומחייב אותו להתנהל תחת פיקוחו של האפוטרופוס הכללי ולהגיש לו דוחות מפורטים לגבי כלל פעולותיו, מהו מצבו הכספי של החסוי ומהו מצבו הכללי.