לא פעם מעוניין אחד הצדדים לחוזה שנחתם לבטל אותו, ולעתים אף שני הצדדים מעוניינים בכך, מסיבות שונות ומשונות. במקרים מסוימים כבר במסגרת החוזה נכללים סעיפים אשר קובעים באילו תנאים ניתן לבטל את החוזה, גם לאחר שנחתם ויש לו תוקף משפטי מחייב. אולם אחד העקרונות החשובים בדיני החוזים קובע כי חוזים יש לקיים, כך שביטול החוזה יהיה החריג לכלל.


בין שמדובר בהסכם לקניית מוצר או נופש, בחוזה מכר, בהסכם שכירות, בחוזה מסחרי או בהסכם מסוג אחר, חוק החוזים ובתי המשפט מכירים בכך שלעתים אין מניעה אלא לבטל את החוזה שנכרת, אך זאת כל עוד התקיימו התנאים שנקבעו המאפשרים את ביטולו. כך, במקרים של הפרת החוזה, הטעיה או טעות, חוזה שנחתם בכפייה ובמקרים נוספים, ניתן לבטל את החוזה.


אילו פגמים בכריתת החוזה מצדיקים את ביטולו?


חוק החוזים מפרט מגוון של פגמים שנפלו בחוזה כבר במועד כריתתו. ליקויים אשר למעשה מנעו מאחד הצדדים להבין את הוראות החוזה ומנעו ממנו את החתימה על ההסכם באופן מודע ומתוך רצון חופשי אמיתי, יכולים להצדיק את ביטולו גם לאחר שנחתם וניתן לו תוקף משפטי מחייב.


בין היתר קובע החוק כי במקרים של כפייה, כלומר מצבים שבהם אחד הצדדים לחוזה כופה על הצד השני את ההתקשרות ביניהם, אם באמצעות איומים ואם על ידי הפעלת כוח או סחיטה, יבוטל תוקפו של החוזה.


גם במקרים של הטעיה, כלומר כאשר אחד הצדדים להסכם מטעה את הצד השני באמצעות הסתרת פרטים מהותיים או באמצעים אחרים, יש לבטל את החוזה. עם זאת, כאשר מדובר בהטעיה שנגרמה בתום לב ולא מתוך כוונה להטעות, אין הצדקה לבטל את החוזה אלא רק לתקנו.


כמו כן, כאשר ההתקשרות בין הצדדים נובעת מניצול של אחד הצדדים על ידי הצד השני, מעושק או מניפולציה, למשל במקרים שבהם הוראות החוזה אינן סבירות, מדובר בחוזה שיש הצדקה לביטולו גם באופן חד צדדי.


נוסף על כך, כאשר מדובר בטעות, אשר הצד שביצע אותה לא היה חותם על החוזה אם היה מודע לקיומה, אפשר לבטל את תוקפו של ההסכם. מכל מקום, אם מדובר בטעות הנוגעת רק לחלק מן החוזה, אפשר לבטל רק את חלקו. אם החוזה מבוטל בסופו של דבר, יש להשיב את המצב לקדמותו, כלומר להחזיר כספים ששולמו וכדומה.


אחד הצדדים הפר את החוזה? ניתן לבטל אותו


מלבד הסיבות שהוזכרו המצדיקות את ביטול החוזה, חוק החוזים אף מאפשר לבטל את ההסכם כאשר אחד הצדדים הפר אותו הפרה יסודית. אם מדובר בהפרה שאינה יסודית, לא ניתן לבטל את ההסכם לפני שמאפשרים לצד המפר לפעול לתיקון ההפרה. מכל מקום, מדובר בנושא לא פשוט שעלולות להיות לו השלכות רבות, ומסיבה זו כדאי להתייעץ עם עורך דין העוסק בדיני החוזים.


איך מבטלים חוזה ומהן ההשלכות של ביטול החוזה?


כדי לבטל את החוזה לאחר שהתבררה העילה המצדיקה את ביטולו, יש להודיע על כך לצד השני בתוך פרק זמן מוגבל, ותוך מתן זמן לתיקון ההפרה כאשר יש מקום לכך. לאחר ביטול החוזה הצדדים ישיבו זה לזה את התמורות או התשלומים שקיבלו כחלק מההתקשרות ביניהם.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני חוזים / הסכמים


אם לא ניתן להשיב את התמורה שהתקבלה מסיבות כאלה ואחרות, יש להעביר לצד השני את שוויה. כמו כן, במקרים מסוימים ניתן לדרוש פיצויים עקב הפרת החוזה מהצד השני.