לא פעם הורים רוצים להעביר לילדיהם דירה במתנה, וכן במקרים נוספים מועברים נכסי מקרקעין ללא קבלת תמורה בין קרובי משפחה. למשל, מסבים לנכדים, בין אחים, בין בני זוג וכדומה. רבים אף מנצלים את הטבות המס אשר ניתנות מכוח חוק מיסוי מקרקעין כדי לבצע תכנון מס לגיטימי ולהפחית בתשלומי המיסים.


מהם הקריטריונים לקבלת פטור ממס שבח ותשלום מס רכישה בשיעור של שליש? מה החוק קובע לעניין העברת דירה במתנה לקרוב משפחה? כל מה שחשוב לדעת לפני שמעבירים דירה במתנה.


הטבות במס שבח ומס רכישה? רק אם עומדים בתנאים שנקבעו בחוק


כל עוד מעבירים דירה במתנה לקרוב משפחה לפי ההגדרה בחוק, ולא מקבלים עבורה כל תמורה כספית או בשווה כסף, ניתן לקבל פטור מלא מתשלום מס שבח. נוסף על כך, קרוב המשפחה אשר מקבל את המתנה יחויב בתשלום מס רכישה בשיעור של שליש בלבד מגובה המס שהיה מחויב בו במקרה של רכישת הנכס.


מאחר שמדובר בהטבות מס משמעותיות שיכולות להתבטא בסכומי כסף גבוהים, אנשים רבים מנצלים את הוראות החוק כדי לזכות בהקלות. על כן, כדי למנוע מצבים שבהם העברת הכנס במתנה מתבצעת רק כדי שהנכס יימכר לאחר מכן ללא תשלום מס שבח, קובע החוק תנאים מסוימים ותקופות צינון למכירת הדירה לאחר שהועברה במתנה לקרוב משפחה.


על כן, בעבור דירות שהתקבלו במתנה משנת 2014 ואילך, יש להמתין תקופת צינון של ארבע שנים לפני שניתן יהיה למכור אותה בפטור ממס שבח. מכירת הדירה לפני שמסתיימת תקופת צינון תוביל לחישוב רטרואקטיבי של מס השבח ולתשלומו.


כאשר מדובר בדירות מגורים שהועברו לקרובי משפחה עד שנת 2013, תקופות הצינון יכולות להיות קצרות יותר, תלוי בקשר המשפחתי שבין נותני ומקבלי המתנה, בשאלה האם מקבל המתנה התגורר בקביעות בנכס ועוד.


בן כמה היה מקבל הדירה והאם התגורר בה בקביעות?


מלבד תקופות הצינון, החוק קובע תנאים נוספים להטבות המס. למשל, לצורך קבלת פטור ממס שבח, מי שקיבל את הנכס במתנה צריך להתגורר בו באופן קבוע במשך תקופה מינימלית של שלוש שנים.


כמו כן, האם הנכס הועבר אליו לפני גיל 18, מניין תקופת הצינון והמגורים הקבועים בנכס יתחילו רק לאחר שימלאו לו 18 שנים.


מהם ההבדלים בין סיווג קרוב משפחה לעניין מס שבח ולצורך מס רכישה?


ישנן הגדרות שונות לקרוב משפחה בכל הנוגע לקבלת ההטבות במס שבח או במס רכישה. כדי לזכות בפטור ממס שבח, קרוב משפחה יכול להיות כל אחד מאלה: ילדים, בני זוג, הורים, סבים וסבתות, אחים ואחיות ובני זוגם, וכן ילדיו של בן הזוג ובני זוגם.


כדי לקבל את ההטבות במס רכישה, קרוב משפחה מוגדר כך: ילדים ובני זוגם, בני זוג או בני זוג לשעבר, הורים, וכן אחים ואחיות.

 

יש לך שאלה?

פורום העברה ללא תמורה - עסקת מתנה

 

כאשר מדובר בהעברת דירה לאח או אחות, ניתן לזכות בהטבות המס אך ורק במקרים שבהם מדובר בדירה שהתקבלה בירושה או במתנה מההורים או הסבים. כאשר מדובר בבני זוג אשר מתגוררים יחדיו בנכס, הם לא יחויבו כלל במס. אם אינם גרים יחד בנכס, מקבל המתנה ישלם שליש ממס הרכישה. לצורך קבלת ההטבות, הן בני זוג נשואים והן ידועים בציבור נחשבים לבני זוג.