היכן יתגוררו הילדים לאחר הגירושין? מי ידאג לצורכיהם היומיומיים? מהי טובת הילדים אשר הוריהם מתגרשים? האם עדיף שיתגוררו רק עם אמם, רק עם אביהם, או אולי יחלקו את השבוע בין שני ההורים?


מעבר לשבר הגדול שחווים בני זוג אשר מפרקים את החבילה, כאשר בגירושין מעורבים גם ילדים משותפים שעוד לא הגיעו לגיל 18, יש צורך לקל החלטות גם בנוגע למשמורת על הילדים ודמי המזונות שישולמו עבורם לאחר הגירושין.


אם בשנים קודמות הייתה נהוגה חזקת הגיל הרך, אשר לפיה טובת הילדים היא להתגורר עם אמם עד גיל שש, היום הולכת ומתחזקת מגמת המשמורת המשותפת, אשר קובעת כי הורות משותפת וחלוקת אחריות הורית שווה בין האם והאב כבר בגילאים צעירים, היא הדרך הטובה ביותר עבור הילדים.


למרות זאת, חזקת הגיל הרך עדיין לא בוטלה, ובמקרים רבים עדיין נקבעת משמורת יחיד. במסגרת זו רק אחד מההורים מקבל את המשמורת, כאשר במרבית המקרים מדובר באם, ואילו ההורה השני זוכה להסדרי ראייה או זמני שהות עם הילדים בלבד.


מהם ההבדלים בין משמורת יחיד למשמורת משותפת?


חשוב להבין שללא קשר לקביעת המשמורת בהליך הגירושין, זכויות האפוטרופסות על הילדים נותרות בידיהם של שני ההורים גם אחרי הפרידה. זכויות אלו נוגעות להחלטות בענייני חינוך הילדים, טיפולים רפואיים וכדומה. קביעת המשמורת היא למעשה קביעת מקום המגורים העיקרי של הילדים, על כל המשתמע מכך.


כאשר רק אחד מההורים הוא ההורה המשמורן, משמעות הדבר היא שהילדים שוהים עמו, וההורה השני נפגש עם הילדים מספר פעמים בשבוע ובכל סוף שבוע שני, במסגרת הסדרי ראייה. כאשר נקבעת משמורת משותפת, הילדים מתגוררים הן אצל האב והן אצל האם, על פי חלוקה שווה.


מזונות ילדים במשמורת משותפת? תלוי בהכנסותיהם של שני הצדדים


כאשר ההורים מחליטים ביניהם בעניין המשמורת, הם יכולים להעלות את הסכמותיהם על כתב ורק להביאן לאישורו של בית המשפט. אולם ללא הסכמות משותפות, קביעת המשמורת תתבצע על ידי בית המשפט, כאשר שני הצדדים רשאים להגיש תביעה למשמורת.


מאחר שעד לאחרונה נהוג היה לקבוע משמורת יחיד לאם ברוב המקרים, כך קבעו החוק והפסיקה כי האב יעביר לאם מדי חודש דמי מזונות עבור גידול הילדים. חובתו של האב לשלם דמי מזונות נקבעת גם על פי דין תורה, אשר דיני המשפחה בישראל מבוססים עליו.


ואולם, כיום נקבעים יותר ויותר מקרים של משמורת משותפת וחלוקת אחריות הורית שווה. לצד זאת, היום יותר ויותר נשים משתכרות שכר זהה או אף גבוה יותר משכרו של הגרוש. בתי המשפט לא נותרו אדישים לשינויים החברתיים הללו, וניתן לראות כי עם השנים קביעת המזונות מתבססת גם על הכנסתה של האם וגם על חלוקת המשמורת בין ההורים. למשל, במקרים שבהם נקבע כי המשמורת על הילדים היא של האב, והאם הרוויחה שכר גבוה, היא חויבה להשתתף בתשלום המזונות.

 

יש לך שאלה?

פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות


לאחרונה אף נקבע לראשונה ובאופן תקדימי בבית המשפט העליון כי ההורים יחלקו ביניהם את חובת דמי המזונות באופן שוויוני, כאשר מדובר במשמורת משותפת. כך, כל אחד מההורים ישלם מזונות על פי יכולתו הכלכלית, ולא תוטל חובת תשלום רק על האב כפי שהיה עד כה.