מספר תאונות הדרכים בישראל נמצא במגמת עלייה מתמדת, וכל מי שנוהג בכבישים חשוף בעל כורחו למעורבות בתאונת דרכים, בין שבאחריותו ובין שבאחריות נהג אחר. לא בכל התאונות נגרמים נזקי גוף למעורבים, ובמקרים רבים מה שהוביל לתאונה הוא רגע אחד קטן של חוסר תשומת לב, נהיגה רשלנית או חוסר ריכוז על הכביש. תאונות דרכים רבות מתרחשות בעקבות אי הקפדה על חוקי התנועה ואי ציות לרמזורים ולתמרורים, אשר עלולים להוביל לתוצאות טרגיות.


בניגוד להגדרת תאונת דרכים על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, אשר מתייחסת רק לתאונות דרכים שהובילו לנזקי גוף בעקבות שימוש ברכב, על פי דיני התעבורה, תאונת דרכים היא פגיעה ברכוש או בגוף כתוצאה מתאונה שנגרמה בעקבות עבירת תעבורה.


בעוד תביעות פיצויים בעקבות פגיעה בתאונת דרכים נדונות בהליכים אזרחיים, עבירות תנועה מסוימות שגרמו לתאונת דרכים עלולות להוביל לפתיחת הליכים פליליים כנגד האחראים לגרימת התאונה, אשר יובאו להכרעה בבית המשפט לתעבורה.


באופן עקרוני, העונשים אשר מטיל בית המשפט בגין גרימת תאונת דרכים תלויים בחומרת הנזק שנגרם - האם נגרם נזק לרכוש בלבד, האם נגרמו נזקי גוף לאנשים שהיו מעורבים בתאונה, או שמא מדובר בתאונת דרכים קטלנית אשר הובילה לנזקים חמורים בגוף ואף בנפש.

 

העונש המינימלי בגין עבירת תנועה לא חמורה יכול להיות קנס כספי, ואילו העונש המקסימלי בגין הרשעה בעבירת הריגה הוא 20 שנות מאסר.


מהם העונשים בגין נהיגה רשלנית שגרמה לתאונה עם נזקי רכוש בלבד?


כאשר מדובר בתאונות דרכים לא חמורות, שבמהלכן נגרם נזק רק לרכוש, במרבית המקרים כלל לא יוגש כתב אישום ולא יתנהל משפט תעבורה. זאת גם אם התאונה נגרמה עקב רשלנות מצד נהג הרכב הפוגע.


ואולם, ישנם מקרים שבהם תיפתח חקירה משטרתית גם אם הנזק לא רב. למשל, כאשר אחד מהמעורבים בתאונה המשיך לנסוע בלי להשאיר פרטים, או כאשר התאונה נגרמה עקב עבירת תנועה חמורה כגון נהיגה בשכרות או נהיגה במהירות מופרזת.


אילו עבירות תנועה עלולות להוביל לשלילת הרישיון ואף למאסר בפועל?


כאשר תאונת דרכים גורמת לפגיעות גופניות, המשטרה תפתח בחקירה, וכנגד הנהג האחראי תוטל פסילת רישיון מנהלית ובמקביל הוא יועמד לדין פלילי. אם מדובר בעבירות תנועה חמורות או בנזקי גוף קשים, תיתכן שלילה של הרישיון עד תום ההליכים שנפתחו נגד הנהג הנאשם.


כאשר מדובר בתאונת דרכים קטלנית אשר גרמה לפגיעות חמורות ולהרוגים, הנהג האחראי עלול לעמוד לדין בגין הריגה או גרימת מוות ברשלנות. עבירות כאלו עלולות להוביל למאסר מאחורי סורג ובריח, תלוי בנסיבות שהובילו לתאונה ובעבירות התנועה שביצע הנהג הפוגע.
מלבד זאת, מעורבות בתאונת דרכים קטלנית תוביל לפסילה מיידית של הרישיון לשלושה חודשים, ובמרבית המקרים תחול שלילה עד תום ההליכים.


מכל מקום חשוב לזכור כי החוק מחייב לעצור מיד לאחר מעורבות בתאונת דרכים, ולא להמשיך לנסוע. כמו כן חובה לסייע לנפגעים, אם ישנם, ולהמתין במקום עד שיגיעו כוחות ההצלה והמשטרה.

 

יש לך שאלה?

פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה


אסור בשום פנים ואופן, הן בהיבט החוקי והן בהיבט המוסרי, להימלט ממקום התאונה. הדבר עלול לגרור ענישה משמעותית גם אם כלל לא בוצעה עבירת תנועה. חשוב להיוועץ עם עורך דין העוסק בדיני התעבורה כדי להתמודד עם משפט תעבורה בעקבות תאונת דרכים, ולהימנע מעונשים חמורים ופסילת רישיון הנהיגה.