בחירת שם לעסק אינה החלטה של מה בכך, היות שכך ממתגים את העסק, באמצעות שמו משווקים אותו לצרכנים ובאופן זה מבחינים בין העסק לשאר המתחרים בשוק וצוברים מוניטין. כדי למצוא את השם המסחרי הנכון והטוב ביותר, משקיעים בעלי החברות זמן רב ולא חוסכים בעלויות.


מטבע הדברים, לאחר כל המאמצים שהושקעו בבחירת שם העסק, בעל החברה לא יהיה מעוניין שגורם אחר ישתמש באותו שם עבור עסקו, בייחוד כשמדובר בעסק מתחרה. הדרך להגן על השם המסחרי היא באמצעות רישומו כסימן מסחרי.


איך רישום סימן מסחרי יכול להגן על השם המסחרי?


בניגוד לזכויות יוצרים אשר מעניקות הגנה אוטומטית מפני גניבה או שימוש ללא רשות ביצירות שונות, ואין צורך לרשום אותן לצורך קבלת ההגנה, מבלי לרשום את שם העסק כסימן מסחרי - לא תינתן לו כל הגנה משפטית.


פקודת סימני המסחר מאפשרת לרשום כסימן מסחרי מילים, אותיות, ספרות וכדומה, ובכך לספק הגנה לשם המסחרי. הרישום מעניק זכות שימוש בלעדית לבעל הסימן המסחרי ואוסר על כל גורם אחר להשתמש בו.


כדי לרשום סימן מסחרי, יש להגיש בקשה למחלקת סימני המסחר במשרד המשפטים, לשלם אגרה ולפרט מהו הסימן המסחרי המבוקש ומהם המאפיינים הייחודיים שלו. לאחר מכן יבחנו הגורמים המוסמכים האם קיים כבר שם מסחרי כזה או סימן עם דמיון רב מדי. פרק הזמן שבו נבחנת הבקשה אינו קצר ויכול להגיע אף לשנה וחצי.


לאחר אישור הבקשה, השם יירשם כסימן מסחרי ויהיה בתוקף במשך תקופה של עשר שנים, אשר ניתן יהיה לחדשה לאחר מכן לתקופות נוספות. אם גורם אחר משתמש בסימן המסחרי ללא אישור, ניתן להוציא נגדו צו מניעה ולתבוע פיצויים בגין הפרת הזכויות.


האם חברת התקשורת השתמשה בשם עסק אחר באופן לא חוקי?


מקרה שנדון לאחרונה בבית המשפט המחוזי בתל אביב ממחיש כמה חשוב לרשום את שם העסק כסימן מסחרי: בית המשפט הוציא צו מניעה כנגד חברת בזק, אשר השתמשה בשם של חברה אחרת הרשום כסימן מסחרי באופן לא חוקי.


מדובר בקמפיין פרסום נרחב של חברת התקשורת הגדולה לשיווק מוצר האינטרנט החכם שהיא מוכרת, תוך שימוש בשם "סמארט נט". ואולם, חברה המספקת אינטרנט עם שם זהה דרשה מבית המשפט להוציא צו מניעה בגין הפרת הסימן המסחרי שלה, אשר ימנע מבזק להמשיך ולהשתמש בשם ללא רשות עד שיתברר בתביעה האם אכן הפרה את הסימן המסחרי הרשום.


מהצד השני טענה בזק כי בניגוד לספקית האינטרנט אשר מציעה את שירותיה לקהל העסקי, היא פונה לשוק הפרטי, ולכן אין כל מניעה שתמשיך להשתמש בשם, וכן שמדובר בשם גנרי שלא אסור לשימוש.


בבית המשפט נבחן האם השימוש בשם עלול להטעות את הצרכנים. מסקנתה של השופטת הייתה כי אמנם בזק שינתה את אופן כתיבת השם, אולם ההגייה נותרה זהה. באשר לטענה של בזק לגבי שוק הלקוחות הפרטיים, קבעה השופטת כי חברת סמארטנט אינה מוגבלת לפנות בעתיד גם לקהל הפרטי.

 

יש לך שאלה?

פורום סימני מסחר | מדגמים


על כן, בקשת חברת האינטרנט סמארטנט התקבלה, ובית המשפט הוציא צו מניעה אשר אוסר על חברת בזק להמשיך ולהשתמש בשם זה עד שהתביעה בגין הפרת הסימן המסחרי תתברר.


ת"א 8579-06-17