אחרי שמפרקים את התא המשפחתי ומחליטים להתגרש באופן רשמי, בין ששני הצדדים מעוניינים בגירושין ובין שהפרידה נובעת מרצונו של אחד מבני הזוג, יש צורך להחליט לגבי נושאים חשובים כגון משמורת על הילדים וכיצד לחלק את הרכוש.


במקרים רבים, את המחלוקות הצפויות בנושא הרכוש ניתן לפתור עוד לפני שמגיעים להכרעת בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, גם אם בני הזוג לא חתמו על הסכם ממון לפני החתונה או במהלך חיי הנישואין. זאת באמצעות הגעה להסכמות במסגרת הסכם הגירושין שנערך בין השניים.


כאשר חותמים על הסכם גירושין, למעשה מסדירים את כל הסוגיות אשר דורשות הכרעה: כיצד יחולו הגירושין, האם בני הזוג ינסו שלום בית, כיצד תוסדר המשמורת על הילדים ומה יהיו זמני הראייה, וכן מי יקבל איזה חלק מהרכוש שנצבר במהלך חיי הנישואין המשותפים. ללא הסכם גירושין אשר נערך על ידי הצדדים עצמם, הסוגיות החשובות הללו יובאו להכרעה באחת הערכאות המשפטיות אשר מוסמכות לדון בענייני גירושין.


הסכם גירושין ללא הסכם ממון: איך מחליטים על ענייני הרכוש במסגרת הסכם הגירושין?


לעתים חותמים בני זוג על הסכם ממון עוד לפני שהתחתנו או במהלך הנישואין, במטרה להסדיר את ענייני הנכסים וחלוקתם במקרה של פרידה בעתיד. אם בני הזוג מאשרים את הסכם הממון בבית המשפט, ניתן לו תוקף משפטי מחייב והרכוש יחולק בעתיד, במקרה הצורך, כפי שנקבע בהסכם.


ללא הסכם ממון, הרכוש יחולק בהתאם להוראות חוק יחסי ממון אשר קובעות כי החלוקה תהיה שווה בין שני בני הזוג, אלא אם כן הוכח כי לא חלה כוונת שיתוף. במסגרת הסכם הגירושין ניתן להגיע להסכמות אחרות מהוראות החוק לגבי חלוקת הרכוש, וזאת בדומה לחתימה על הסכם ממון, רק שבמקרה זה ההסכם נחתם במהלך הגירושין ולא לפני הנישואין.


כיצד ניתן למנוע מקרים של הברחת רכוש בהליך הגירושין?


במסגרת הסכם הגירושין הכולל גם תנאים לחלוקת הרכוש, חשוב לקבוע מספר קריטריונים עקרוניים. בין היתר, יש לקבוע כי חלוקת הרכוש לא תקפח אף אחד מהצדדים ותהיה שווה לכל הפחות. כמו כן חשוב להתייחס לאופן חלוקת זכויות פנסיוניות וסוציאליות שונות אשר אמורות להתקבל בעתיד, לרבות פדיון קרנות שונות, תמלוגים, ירושות וכדומה.


כדי למנוע מצבים שבהם אחד הצדדים ינסה להעלים נכסים מהצד השני במהלך הגירושין וכך יימנע מהצורך בחלוקתם או מתשלום גבוה של מזונות ומדור, כדאי לכלול בהסכם הגירושין סעיף המטיל סנקציות במקרה שיתגלה על העלמת נכסים, כגון תשלום פיצויים מוסכמים לצד אשר קופח בעקבות הסתרת הנכסים.


ככל שהסכם הגירושין ייחתם בהסכמת שני הצדדים, אם באמצעות משא ומתן עם עורכי דינם ואם באמצעות הליך גישור, כך ניתן יהיה למנוע מאבקים מרים וממושכים בבית המשפט, ולסיים את הליך הגירושין במהירות האפשרית.

 

יש לך שאלה?

פורום הסכם גירושין


חשוב להבין כי הסכם הגירושין מחייב את הצדדים לאחר אישורו בבית המשפט או בבית הדין, ובכך שונה מהסכמים אחרים שעליהם יכולים לחתום בני זוג במהלך הנישואין, אשר חלים עליהם דיני החוזים, למשל הלוואות בין בני הזוג, הסכמים להעברה ללא תמורה וכדומה.