חוק הירושה מסדיר את ההליכים המשפטיים הנחוצים לצורך חלוקת עזבונו של מנוח, לאחר כינוס מלוא נכסיו ופירעון חובותיו. במקרים רבים היורשים עצמם יכולים לנהל את העיזבון, אך ישנם גם מקרים שבהם צריך למנות מנהל עיזבון חיצוני.


תפקידו של מנהל העיזבון הוא איתור ואיסוף הנכסים, בירור זהותם של היורשים, סילוק החובות וחלוקת הירושה ליורשים, זאת תחת פיקוחו של בית המשפט. לעתים יש צורך למנות מנהל עיזבון כדי להוציא צו ירושה, ולעתים נדרש מנהל עיזבון זמני לפקח על נכסי המנוח עד שיאותרו כל היורשים.


מתי ממנים מנהל עיזבון, ומי יכול לשמש כמנהל העיזבון?


אם היורשים מסכימים ביניהם על זהותו של מנהל העיזבון, הרשם לענייני ירושה מוסמך למנות אותו. ללא הסכמה כזו, רק בית המשפט לענייני משפחה מוסמך למנותו. זאת בהתאם לבקשה למינוי מנהל עיזבון המוגשת אל בית המשפט.


חשוב להדגיש כי פעמים רבות אין כלל צורך למנות מנהל עיזבון, והיורשים האם אלו שמנהלים אותו. זאת גם במקרים שבהם המנוח הורה בצוואתו למנות מנהל עיזבון ספציפי. מנהל עיזבון ימונה רק כאשר מתעורר הצורך לנהל את הליך מימוש העיזבון בפיקוח בית המשפט, מסיבות כאלו ואחרות.


בית המשפט הוא זה שממנה את מנהל העיזבון, ויש לו שיקול דעת נרחב מאוד בהליך המינוי. אם מוגשת בקשה למינוי ספציפי, בית המשפט יחליט אם לאשר או לדחות אותה. כמו כן הוא יכול למנות מנהל עיזבון על סמך רשימה שנמצאת בידו, למנות את אחד מהיורשים כל עוד הדבר אינו יוצר ניגוד עניינים, או למנות את מנהל העיזבון אשר ציין המנוח בצוואה, אם צוין כזה, ואם הוא הביע הסכמתו להתמנות כמנהל עיזבון. גם חברות ותאגידים או האפוטרופוס הכללי יכולים לשמש מנהלי עיזבון.


אמנם למנהל העיזבון ניתנות סמכויות נרחבות לצורך מילוי תפקידו, אולם הוא אינו רשאי למכור נכסים או לבצע פעולות מהותיות אחרות מבלי לקבל אישור מבית המשפט.


מהם תפקידיו של מנהל העיזבון?


לאחר מינויו של מנהל העיזבון, תחילה עליו לאסוף ולכנס את הנכסים שהותיר אחריו המנוח, לצורך מימושם. לאחר מכן יגיש פרטה - מסמך המפרט את מלוא הנכסים והחובות נכון למועד פטירתו של המנוח.


בשלב הבא יאתר מנהל העיזבון את יורשיו של המנוח וכן את הנושים אשר המנוח הותיר חובות כלפיהם. הוא יפרסם מודעה בדבר הפטירה ובדבר מינויו בעיתונות היומית, ויאפשר לנושים לתבוע את חובם לצורך פירעון מנכסי העיזבון.


אחרי סילוק החובות, הנכסים יחולקו ליורשים בהתאם להסכם חלוקת עיזבון שיחתמו ביניהם או לפי החלטתו של מנהל העיזבון, כמובן באישורו של בית המשפט. בסיום חלוקת העיזבון ישוחרר מנהל העיזבון מתפקידו.

 

יש לך שאלה?

פורום עיזבון וירושה


מנהל העיזבון ימונה במקרים שבהם מתגלעים סכסוכים בין היורשים, כאשר מסיבה כזו או אחרת הם אינם מסוגלים לממש ולנהל בכוחות עצמם את העיזבון, כאשר יש צורך לברר מה בדיוק היקפו של העיזבון, כאשר ישנם יורשים רבים, כאשר ישנם קשיים בניהול העיזבון, במקרים שבהם ישנם יורשים קטינים, פסולי דין או נעדרים, במקרים שבהם המנוח הותיר צוואה אשר לפיה יש להעביר את נכסי העיזבון לעמותה או למטרה ציבורית, וכן במקרים נוספים.