סימן מסחרי כגון לוגו או שם של מוצר או עסק נועד לספק הגנה מפני גניבה או העתקה של הסימן על ידי גורמים אחרים, ללא קבלת אישור או היתר מבעל הסימן. כאשר מתבצעת הפרה של סימן מסחרי, בעל הזכות יכול לפנות אל בית המשפט ולתבוע פיצויים וצווי מניעה אשר ימנעו את המשך השימוש האסור בסימן.


כדי לספק לסימן המסחרי את ההגנות המשפטיות, תחילה יש להגיש בקשה לרישומו אצל רשם הפטנטים, המדגמים וסימני המסחר במשרד המשפטים. בסופו של ההליך יוחלט על ידי הרשם האם לאשר את הבקשה או לדחותה. במסגרת ההליך, עצם הגשת הבקשה מפורסמת באופן ציבורי, כדי לאפשר לכל מי שיש לו סיבה להתנגד לרישום הסימן להגיש את התנגדותו בתוך פרק זמן של שלושה חודשים ממועד פרסום הבקשה.


התנגדות לרישום סימן מסחרי: מהן הסיבות האפשריות להגשת התנגדות?


אם קיימות סיבות מוצדקות להתנגד לרישום סימן מסחרי, למשל כאשר מדובר בסימן רשום בבעלותו של אדם או תאגיד אחר, כאשר הסימן המסחרי החדש דומה או אפילו זהה לסימן מסחרי קיים ויכול לגרום להטעיה, וכן סיבות אחרות, ניתן להגיש התנגדות אל רשם סימני המסחר.


הליך ההתנגדות הוא הליך משפטי לכל דבר ועניין אף על פי שהוא לא מתנהל בבית המשפט אלא נתון להכרעתו של רשם סימני המסחר. ההליך כולל הגשת כתבי טענות, הגשת תגובה להתנגדות שהוגשה, הגשת ראיות, דיונים, חקירת עדים ושלב סיכומים. בתום ההליך, שיכול להימשך גם תקופה ממושכת של מספר שנים, מגיש רשם סימני המסחר את החלטתו. עם זאת, ניתן לערער על ההחלטה בבית המשפט במקרים מסוימים.


בית המשפט העליון הכריע: עיצוב הלוגו דומה מדי לסימן המסחרי הרשום של חברת סוני


מחלוקת משפטית ממושכת הגיעה לאחרונה להכרעתו של בית המשפט העליון. מדובר בהתנגדות לסימן מסחרי שהגישה חברת סוני הבינלאומית כנגד מותג רמקולים של חברה למוצרי חשמל מסינגפור, אשר נמכר תחת השם SONICGEAR.


סוני טענה שלוגו המותג בעל דמיון רב מדי ללוגו שלה, ובית המשפט העליון הסכים עם טענתה. עם זאת הובהר כי מדובר רק בעיצוב הלוגו, והחברה עדיין תוכל להשתמש בשם המותג - רק עם עיצוב שונה.


תחילתו של הסיפור לפני כארבע שנים, אז הגישה החברה הסינגפורית בקשה לרשום את מותג האוזניות והרמקולים שלה SONICGEAR בישראל כסימן מסחרי. אולם סוני הגישה התנגדות לרישום הסימן המסחרי, בטענה שהוא דומה מדי לסימן המסחרי שלה. דמיון זה עלול לגרום להטעיית הצרכנים ואף לפגוע במוניטין של החברה, כך טענה סוני.


לבסוף הוחלט במשרד רשם הפטנטים וסימני המסחרי לאשר את הבקשה, וזאת מכיוון ששם המותג כלל עוד אותיות ולכן לא היה חשש להטעיה צרכנית, וכן כי חברת סוני אינה יכולה לטעון לבעלות על המילה SON, שמקורה במילה הלטינית SONUS, אשר פירושה הוא "צליל".


אולם סוני ערערה על החלטת הרשם לבית המשפט המחוזי, אשר הגיע למסקנה כי למרות אישור השם עצמו כסימן מסחרי, עיצובו של הלוגו עלול להטעות את הצרכנים. על החלטה זו הגישה החברה הסינגפורית בקשת רשות ערעור אל בית המשפט העליון.

 

יש לך שאלה?

פורום סימני מסחר | מדגמים


מאחר שסימני מסחר נועדו להבטיח שלא תיגרם הטעייה באמצעות זיהוי ייחודי וספציפי, ומכיוון שבמקרה הזה עלולה להתרחש הטעייה בגלל העיצוב הדומה, קבע שופט בית המשפט העליון כי יש לקבל את טענתה של חברת סוני במקרה זה. על כן בקשת רשות הערעור נדחתה, תוך שהובהר לחברה הסינגפורית כי תוכל להשתמש בשם שנבחר למותג, אך תידרש לשנות את העיצוב.


רע"א 8236/15 LEAPFROG DISTRIBUTION PTE LTD נ' SONY CORPORATION