כחלק מהמלחמה בהון השחור ובתכנוני מס אשר מנצלים את חוקי המס ותקנותיהם, ויכולים אף להעלות חשד להעלמת מס, רשות המסים דורשת מכל אדם פרטי או חברה בע"מ אשר מבצעים פעולות מסוימות להגיש עליהן דיווח.


על פי תיקון 147 לפקודת מס הכנסה, העסקאות ותכנוני המס אשר דורשים דיווח כוללים פעולות הקשורות במס הכנסה, במיסוי מקרקעין, במע"מ, במכס, פעולות מסחריות שונות ועוד. מדובר בתכנוני מס לגיטימיים שמתבצעים על פי חוק, כאשר מטרת הדיווח עליהם היא לצורכי פיקוח וביקורת, מניעת ניצול של חוקי ותקנות המס, מניעת הלבנת הון, מניעת העלמות מס ועוד.


חשוב להבין כי מי שביצע את הפעולות אשר חייבות בדיווח לרשויות המס, מחויב להגיש דוח שנתי ולדווח במסגרתו על הפעולות הללו. מי שלא מדווח כדין מבצע עבירה פלילית לכל דבר ועניין, על כל המשתמע מכך: פתיחת הליכים פליליים ועונשים חמורים במקרים של הרשעה, כגון קנסות משמעותיים ואף מאסר בפועל.


פעולות הקשורות במכירת נכסים ופעולות במקרקעין: על מה חייבים לדווח?


כאשר נמכרת קרקע לקבוצת רכישה, יש לדווח על המכירה לרשות המסים, אלא אם כן העסקה כבר דווחה לרשויות מיסוי מקרקעין. כאשר מתבצעת עסקת קומבינציה או עסקת תמורה במקרקעין, שבמסגרתה נערך הסכם בין בעל הקרקע לקבלן לקבלת שירותי בנייה תמורת חלק מהקרקע, חובה לדווח עליה.


כמו כן יש לדווח על מכירת נכס לקרוב משפחה, במקרה שמכירת הנכס יוצרת הפסד מהותי, ואותו הפסד מקוזז מרווחים שונים במשך השנתיים הבאות. באופן דומה, יש לדווח על מכירת נכס שהתקבל ללא תמורה מקרוב משפחה תוך שימוש בפטור במס. זאת כאשר הנכס נמכר לפני שחלפו שלוש שנים מהיום שבו התקבל, וההפסד שנוצר ממנו הוא בהיקף של לפחות שני מיליון שקלים והוא קוזז כנגד רווחים שונים של המוכר.


גם אם הנכס נמכר ברווח בתוך פרק זמן של שלוש שנים מהרגע שהועבר על ידי קרוב משפחה, כאשר הרווח גבוה משני מיליון שקלים וקוזז כנגד הפסדים, מדובר בעסקה אשר יש לדווח עליה לרשות המסים.


האם חייבים לדווח על פירעון חובות או מחילת חובות בחברה?


כאשר בעל מניות בחברה בבעלותו פורע את חובותיו לחברה לקראת סוף שנת המס, ומושך הלוואה בתחילת שנת המס הבאה בשיעור 25% לכל הפחות משווי החוב ששולם, חובה לדווח על כך לרשות המסים. כמו כן, יש לדווח על מחילת חוב בין חברות בסכום הגבוה ממיליון שקלים.


תשלום עבור ייעוץ או דמי ניהול בסכום של שני מיליון שקלים ויותר מהווה עסקה החייבת בדיווח, וזאת כאשר מי שמקבל את התשלום זכאי לקבל פטור ממס או לשלם מס מופחת. כאשר מדובר בחברה משפחתית אשר מעבירה תשלום לנישום המוכר בסך הגבוה מ-500 אלף שקלים ורושמת את התשלום כהוצאה, היא מחויבת לדווח על כך לרשויות המס.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מס


פעולות נוספות המחייבות דיווח הן רכישת חברה עם הפסדים, רכישת מניות של חברה זרה אשר רוב רווחיה או נכסיה נמצאים בישראל, וכן רכישת מניות ושליטה בשיעור של יותר מ-25% בחברה זרה ממדינה אשר אינה מקיימת אמנת מס עם ישראל.