אחד מהטקסים הנלווים לנישואין ביהדות הוא חתימתו של החתן הטרי על שטר הכתובה, אשר כולל את ההתחייבויות שיחולו עליו כלפי אשתו במקרה שיגרש אותה או שיילך לעולמו. למעשה הכתובה נועדה להגן על האישה מבחינה כלכלית במקרה של גירושין או פטירת הבעל, וזאת באמצעות קבלת הכספים שנקבעו בכתובה כבר במועד הנישואין.


מתי אישה זכאית לקבל את כספי הכתובה, ומתי היא מאבדת את זכאותה לקבל את הכספים?


דיני ההלכה היהודית קובעים כי אם רק אחד מבני הזוג מעוניין להתגרש, עליו להוכיח עילת גירושין מוצדקת, למשל מצב בריאותי שהוסתר ממנו, בגידה, יחס אלים או מזלזל ועוד. אם הבעל הוא זה שמגיש את תביעת הגירושין אך אינו מוכיח סיבה מוצדקת לכך, בית הדין הרבני יחייב אותו בתשלום הכתובה.


גם אם האישה היא זו שמעוניינת בגירושין ויוזמת את הפרידה, היא תוכל לתבוע ולקבל את כתובתה במקרים מסוימים. למשל, כאשר סיבת הגירושין היא אלימות או התעללות מצד הבעל, במקרים שבהם הבעל עזב את הבית ואינו מוכן לנסות שלום בית, אם הבעל אינו מסכים לקיים יחסי אישות או סובל מעקרות ועוד.


עם זאת, האישה תפסיד את הכתובה במקרים שבהם היא תיחשב לאישה מורדת, או יתברר כי ניהלה רומן, עזבה את הבית ואינה מוכנה לשוב, וכן במקרים אחרים.


במקרה ששני הצדדים מעוניינים להתגרש והגירושין מתבצעים בהסכמה, לרוב הם חותמים על הסכם גירושין שבמסגרתו האישה מוותרת על תביעת הכתובה.


הבעל נפטר לפני שבני הזוג הספיקו להתגרש, והותיר צוואה אשר מדירה את אשתו מהעיזבון. האם היא זכאית לקבל את כתובתה?


באופן עקרוני, במקרה שהבעל נפטר, האישה זכאית לקבל את סכום הכתובה מהעיזבון שהותיר הבעל המנוח. עם זאת, התשלום ינוכה מחלקה בעיזבון אם היא זכאית לקבל במקביל כספים מהעיזבון כיורשת. אולם מה אם בני הזוג היו פרודים אך טרם הספיקו להתגרש לפני מותו של הבעל?


לאחרונה דן בית הדין הרבני בתל אביב בסוגיה זו. אישה תבעה מזונות ומדור מעיזבונו של בעלה, אשר נפטר לפני שהספיקו להתגרש. בית הדין דחה את התביעה למזונות, אולם קבע כי האישה תקבל את כספי הכתובה - סכום של 100 אלף לירות ישראליות, אשר יוצמדו למדד הדולר האמריקאי בהתאם ליום הנישואים.


מדובר בזוג שנישא בשנות ה-70, וגידל שתי בנות משותפות. בשנים האחרונות נפרדו דרכיהם, והגבר בילה מרבית מזמנו מחוץ לישראל. הוא שילם לאשתו מזונות חודשיים בעקבות תביעה שהגישה, וכששב לארץ בעקבות מצבו הרפואי שהתדרדר, הגישו השניים בקשה להתגרש. ואולם, לפני שהצדדים סיימו את הליך הגירושין באופן רשמי, נפטר הבעל. בצוואתו הורה להעביר את כל הרכוש שהותיר אחריו לאחותו.


האישה הגישה תביעה למזונות מהעיזבון, ודרשה כי בית הדין יכיר בזכותה להמשיך ולהתגורר בדירה שחלקה עם בעלה. היא טענה כי היות שהגירושין לא בוצעו בפועל, על פי ההלכה היהודית היא עדיין זכאית לקבל דמי מזונות ומדור.


מהצד השני טענה אחותו של המנוח כי לא היה מעוניין להותיר לאשתו ולבנותיו כל ירושה, בשל יחסן כלפיו במהלך השנים. כמו כן טענה כי אין לאישה זכאות למזונות ומדור משום שבית הדין כבר הוציא פסק דין לגירושין, אף על פי שהצדדים לא הספיקו לקיים את טקס הענקת הגט.

 

יש לך שאלה?

פורום טוען רבני | סרבנות גט | כתובה - יש לך שאלה?


בית הדין הרבני קבע כי במקרה זה אין לאישה זכאות לקבל דמי מזונות מהעיזבון, אולם ניתן לפסוק לטובתה את כספי הכתובה, בסכום של 100 אלף לירות ישראליות על פי שוויין לדולר האמריקאי במועד הנישואין.


תיק רבני 1029854-1