האם בני זוג שהביאו ילד לעולם ללא נישואין צריכים להוכיח את אבהותו של הגבר? כיצד ניתן לתבוע מזונות לילד אם האב אינו מכיר באבהותו? איך אפשר להוכיח קשר גנטי לעם היהודי כדי לעלות ארצה? ולמה חשוב להוכיח שילד אשר נולד לאב ישראלי ולאם זרה הוא אכן בנו של האב?


ישנם מקרים רבים שבהם נדרש להוכיח אבהות, אם לצורך קבלת אזרחות ישראלית, אם כדי לתבוע מזונות או הסדרי ראייה, אם מטעמי ההלכה היהודית - למשל, כדי להוכיח זיקה ליהדות או לוודא שהילד לא יוכרז כממזר, וכן במקרים אחרים.


תחילת הוכחת האבהות היא באמצעות הגשת תביעת אבהות לבית המשפט, תביעה אשר יכולה להיות משותפת לשני ההורים או להיות מוגשת על יד אחד מהם. בית המשפט יוציא צו לבדיקת רקמות במקרים שימצא לנכון, ובמקרים אחרים ידחה את התביעה. בתום הבירור ובמקרים שבהם בדיקת הרקמות אכן תוכיח קשר גנטי בין האב והילד, יקבל בית המשפט את תביעת האבהות, וניתן יהיה לרשום את האב במשרד הפנים.


האם ניתן לחייב לבצע בדיקת אבהות?


כדי לרשום ילד קטין על שמו של אביו, האב והאם צריכים להצהיר על אבהותו למשרד הפנים בתוך פרק זמן של שלוש שנים ממועד הלידה. במקרים מסוימים יש להוכיח את האבהות גם באמצעות בדיקת דנ"א. למשל, אם כבר חלפה שנה ממועד הלידה.


כאשר מוגשת תביעת אבהות, הגבר יתבקש לבצע בדיקה גנטית לקביעת אבהותו. בתי המשפט אינם נוהגים לחייב את ביצוע הבדיקה מאחר שהיא נחשבת לבדיקה פולשנית שעלולה לפגוע בזכותו לפרטיות. עם זאת, בתי המשפט יכולים להכריז על אבהות גם במקרים שבהם הגבר מסרב לבצע את הבדיקה. כמו כן, במקרים מסוימים ניתן לחייב לבצע את הבדיקה, וזאת כאשר מדובר בטובת הילד.


האם בית המשפט אישר לבצע בדיקת אבהות 17 שנים לאחר מועד הלידה?


במקרה שנדון לאחרונה בבית המשפט המחוזי, נדחה ערעורו של גבר אשר ביקש לבצע בדיקת אבהות 17 שנים לאחר שבתו נולדה, בטענה כי הוא אינו אביה. בית המשפט החליט שהבת, היום בת 20, תיפגע באופן לא סביר מבירור האבהות ודחה את הערעור. האב חויב לשאת בעלויות הוצאות המשפט בסכום של עשרת אלפים שקלים.


הסיפור החל תשעה חודשים לפני כן, כאשר הגבר הגיש בקשה אל בית המשפט לענייני משפחה לבצע בדיקה גנטית לבתו ולוודא האם מדובר בבתו הביולוגית. הילדה נולדה לפני שהוריה התחתנו, בזמן שהתובע ריצה עונש מאסר. הוא טען כי אשתו הרתה בזמן ששהה מאחורי סורג ובריח, ולכן לא ייתכן שמדובר בבתו הביולוגית. ואולם, בית המשפחה למשפחה דחה את בקשתו.


התובע החליט לערער על ההחלטה לבית המשפט המחוזי. הבת עצמה טענה כי אין לה ספק שמדובר באביה, והסבירה כי היא מעדיפה להשאיר את המצב כמו שהוא ולא לברר האם באמת יש ביניהם קשר ביולוגי. האם טענה כי כל התביעה מבוססת רק על רצונו לנקום בה, בלי שום ראיה שיכולה להעיד על כך כי הוא אינו האב.


הרכב של שלושה שופטים דחה את הערעור, בין היתר בשל העובדה שבהליכים משפטיים קודמים טען הגבר כי הוא אביה של הילדה. השופטים אף תהו מדוע לא הגיש את התביעה לבירור אבהותו קודם לכן, אם באמת היה לו ספק שהוא אינו האב.

 

יש לך שאלה?

פורום אבהות | גניבת זרע


כמו כן השתכנעו השופטים כי לא הוכח סיכוי סביר לכך שהאב ובתו אינם קשורים מבחינה גנטית, וכי אף שהבת כעת אינה קטינה, ביצוע הבדיקה יפגע בה בצורה מהותית ובלתי סבירה. על כן הוחלט לדחות את הערעור.


עמ"ש 70668-11-16